Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flackande tryck i expansionstank  (läst 3738 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobiasr

  • Gäst
Tobiasr
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #15 skrivet: 04 juni 2019, 20:53:57 »
Tömma allt och sen fylla på igen?

Känner att jag måste sätta mig ner och läsa genom hur allt fungerar, känner mig alldeles för dum för att ens gissa..

Tack

Utloggad Xanadu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #16 skrivet: 04 juni 2019, 21:17:40 »
Du får använda en kompressor och en luftpåfyllare precis samma som om du ska fylla luft i ett däck. Stäng strömmen till vattenpumpen,
öppna en kran, fyll på luft i bilventilen, när du fyller luft i blåsan kommer det att pressa ut motsvarande mängd vatten i den öppna kranen. Fortsätt tills du har ca 1,5 bar i blåsan och manometern på tanken står på noll. Stäng kranen, sätt på pumpen.
Om du inte får upp trycket i blåsan eller om samma sak händer snart igen så får du tyvärr köpa en ny tank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #17 skrivet: 05 juni 2019, 07:03:30 »
Jepp, som vanligt tror man att folk bor i stan, men du bor troligen på landet?
Egen brunn och hydropress.
Det sitter en ventil bakom manometern, man kan fylla på med en vanlig cykelpump om den har munstycke som passar för bilventil.

Som upplysning så har du en pump nere i brunnen som pumpar upp vattnet till hydropressen, den styrs av trycket (tickandet).
« Senast ändrad: 05 juni 2019, 07:05:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Tobiasr

  • Gäst
Tobiasr
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #18 skrivet: 05 juni 2019, 07:44:21 »
Godmorgon Carl,
Stämmer bra, bor en bit ut på landet, egen brunn och allt. :)

Tack för all hjälp och återkommer om jag stöter på patrull!

Må bäst!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #19 skrivet: 05 juni 2019, 09:27:44 »
SÃ¥ mycket för min välgrundade gissning.  *roflmao* *roflmao* *roflmao*
HÃ¥ller med föregÃ¥ende talare, du mÃ¥ste nog fylla luft i hydroforen.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Tobiasr

  • Gäst
Tobiasr
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #20 skrivet: 05 juni 2019, 10:16:26 »
Hej igen Rickard,
Du gissade på informationen du fått, så är infon fel, klart gissningen blir fel!

Stort tack för allt!

Tobiasr

  • Gäst
Tobiasr
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #21 skrivet: 06 juni 2019, 18:35:07 »
Tjenare igen gubbar,
Har nu inhandlat kompressor och testat vad som rekommenderats.
Även läst på andra platser att det är så man fyller på med vatten.

Dock hjälper det inte!?

Jag slår av pumpen (brytaren som säger åt den att starta eller stoppa), sätter på en kran tills vattnet slutar rinna, fäster på kompressorn och försöker trycka in luft.

Men problemet är att det inte kommer in någon luft? Manometern på kompressorn säger 8bar, men det är väl för att den klarar att pumpa upp till det, och manometern på hydroforen och den under på röret ger noll utslag?
Samt att det inte rinner något ur kranen..

Förstår mig inte riktigt på hur det kan komma sig? Är det förtycker luft i tanken och varför pyser det isf inte ut när jag sätter på kompressorn?

Är det ev så att ventilen är trasig uppe på hydroforen, så det är stopp, därav kan jag inte pumpa in mer luft?

Iom att pumpen sätta igång direkt och stängs av, men att det fortfarande är bra tryck i kranen, så kanske det är förtycket luft i den?

Blir gråhårig...

Må bäst!

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #22 skrivet: 06 juni 2019, 20:57:14 »
Jag har varit med om att det behövdes 20-30 bar för att få blåsan att släppa. Tydligen kan dom "torka" fast i kärlet på nåt vis.
Hur får man till 20-30 bar? Man har en vvs-kompis med nitrogen-gasflaska (200 bar).....
Observera att du inte skall ha 20-30 bar i kärlet, ännu mindre 200...(Kaboom).
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #23 skrivet: 06 juni 2019, 21:46:34 »
Det är en bilventil på hydropresskärlet, man måste ha en koppling för en bilventil, med en knapp i mitten, för att öppna den.
Knappen i mitten måste trycka in motsvarande knapp på ventilen, annars går det inte att få in en gnutta luft.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Tobiasr

  • Gäst
Tobiasr
SV: Flackande tryck i expansionstank
« Svar #24 skrivet: 14 juni 2019, 15:30:45 »
Hej igen,
Nu har VVS gubbe varit här och bytt Hydropressen.
Det blev en ny på 100l istället för den tidigare på 120l.
Ska räcka gott och väl med 100l enl honom.

Han trodde ventilen var trasig, då han inte kunde pressa i luft med sin kompressor heller. Så han tog med sig kärlet och kikade på verkstaden, där såg dom även att membranet var trasigt.

Så blev till att köpa nytt kärl och installera.

Dock tyckte både han och dom på flamco att det var lite underligt att den redan gått sönder (8år på nacken).

Hur som,
Tack för all hjälp gubbar, kul att folk är så hjälpsamma!
Må bäst och trevlig helg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!