0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En annan nackdel är att då kompressorns varvtal varierar inom ett stort område så finns det säkert något varvtal i spannet där den ger ifrån sig irriterande oljud pga mekaniska resonanser. Det är ju lättare att undvika på en on/off som går med fast varvtal.
Jag läste någonstans att frekvensstyrda pumpar får dålig smörjning på låga varvtal, lågt oljetryck och massa andra nackdelar som jag inte kommer ihåg. Ligger det något i det eller är det skitsnack?
Efter att ha läst på forumet så har jag fastnat för en fråga jag inte hittat en specifik tråd om (skicka mig dit om jag missat den och ignorera denna fråga).Jag är intresserad av för- och nackdelar med inverter jämfört med on/off. Jag arberat nämligen lite med pumpar (ej värmepumpar) och där finns det en övertro på energieffektiviteten på frekvensstyrda applikationer.På en frekvensstyrd pump så minskar verkningsgraden på både omriktare, motor samt pumphjul om de inte får arbeta vid lägre varvtal designat medan förlusterna i ledningssystem minskar. Därav min nedanstående fiktiva fråga.Vd skulle ni rekommendera för värmepumpslösning till ett hus med ett maximalt effektbehov på 6-8 kW?- En inverterstyrd maskin med ett effektspann på typ 3-12 kW?- En on/off pump som får arbeta mot accumulatortank?- En inverterstyrd pump med effektspann på 6-16 kW?- Någon annan lösning?Saker som man kan ta hänsyn till är priset, enkelhet i intrimmning, MTBF, service-/reservdels-kostnader, återbetalningstid mm. Nu har väl alla större märken inverterstyrda maskiner på modellistan så man kan hålla en diskussion mer till tenikerna än märkena.Ser fram emot att få ta del av forummedlemmarnas stora gemensamma kunskap./TheDog
På Daikins hemsida kan man läsa:"Daikins egenutvecklade swingkompressor är en del av hemligheten bakom den unika effektiviteten och driftsäkerheten. Med få rörliga delar gör den mycket tyst och effektivt sitt jobb. Till skillnad från traditionella kompressorer har den inget läckage vid låga frekvenser, vilket är det vanligaste driftområdet."Stämmer det att andra inverterpumpar har kompressorer som läcker vid låga frekvenser? Tar andra pumpar skada av att köras på låga varvtal? Vet man med säkerhet att en swingkompressor har längre livslängd än en scroll?
Till skillnad från traditionella kompressorer har den inget läckage vid låga frekvenser
Det är i alla fall att väl myntat begrepp att man inte gärna använder scroll i små anläggningar just för att det inre läckaget påstås vara lite större än i andra typer av kompressorer, skillnaderna minskar med storleken.Antagligen därför Nibe kör med kolvkompressor upp till 10 kW, och därefter scroll.Kanske samma sak gäller om man varvar ned en scroll, att det inre läckaget ökar mer på en sådan än på andra konstruktioner?
Hur tolkar du det där i så fall?
Läckage eller inte cop är ju ungefär samma på Daikin och Nibe 1255 och faktiskt samma på de bästa on/off vp också vare sig dom har kolv kompressor eller scroll.
Fast det finns väl ingen VV VP med "rotary" kompressor häromkring? Endera är det väl kolv eller scroll.
Det är nog att betrakta som skitsnack, åtminstone om det rör sig om en värmepump med kompressor som är avsedd för frekvensstyrning, och så länge den används inom det varvtalsområde som kompressortillverkaren tillåter.Att tala om "lågt oljetryck" tyder på att det bara är frågan om svammel, kylkompressorer i den här storleksordningen brukar inte ha något trycksmörjsystem utan bara stänksmörjning.
Efter att ha läst på forumet så har jag fastnat för en fråga jag inte hittat en specifik tråd om (skicka mig dit om jag missat den och ignorera denna fråga).Jag är intresserad av för- och nackdelar med inverter jämfört med on/off. Jag arberat nämligen lite med pumpar (ej värmepumpar) och där finns det en övertro på energieffektiviteten på frekvensstyrda applikationer.På en frekvensstyrd pump så minskar verkningsgraden på både omriktare, motor samt pumphjul om de inte får arbeta vid lägre varvtal designat medan förlusterna i ledningssystem minskar. Därav min nedanstående fiktiva fråga.Vd skulle ni rekommendera för värmepumpslösning till ett hus med ett maximalt effektbehov på 6-8 kW?- En inverterstyrd maskin med ett effektspann på typ 3-12 kW?- En on/off pump som får arbeta mot accumulatortank?- En inverterstyrd pump med effektspann på 6-16 kW?- Någon annan lösning?Saker som man kan ta hänsyn till är priset, enkelhet i intrimmning, MTBF, service-/reservdels-kostnader, återbetalningstid mm. Nu har väl alla större märken inverterstyrda maskiner på modellistan så man kan hålla en diskussion mer till tenikerna än märkena.Hei,Jeg har følgende svar:Vd skulle ni rekommendera för värmepumpslösning till ett hus med ett maximalt effektbehov på 6-8 kW?Svar: At du kjøper en on/off VP og selv monterer en standard insustri inverter. Omron V1000 eller tilsvarende fungerer bra.- En inverterstyrd maskin med ett effektspann på typ 3-12 kW?-Svar: Den vil gi mindre støy, og du kan ta ut mer effekt av VP "free of charge".- En on/off pump som får arbeta mot accumulatortank?Svar: Du setter på en PID regulator som styrer varmvann produksjonen din. Dersom du ønsker 50 °C på din accumulatortank setter du 50 °C som max. verdi i PID regulatoren. Når din VP har akkumulert opp til 50 °C på accumulatortank vil PID regulatoren redusere frekvensen til inverteren og regulere scroll kompressor speed for å opprettholde 50 °C på din accumulatortank. Når du monterer inverter på en scroll kompressor må du sette arbeidsområdet til inverteren i inverter settings. Jeg har arbeidsområde fra 40-70Hz på min VP. Dersom jeg setter minumum speed på kompressoren lavere enn 40Hz vil min scroll kompressor som ikke har intern oljepumpe for smøring inni kompressoren gå varm pga. økt friksjon forårsaket av dårlig oljesmørning. Dette er ikke noen antagelser, da mitt VP anlegg har 3 år driftstid med inverter drift. (Min VP er 15 år gammel)
Det ska väl vara att en inverter går ner i varv varav effektuttaget minskar och hålet ökar i temp p.g.a.att det får mindre kyleffekt att ta hand om , ganska naturlig naturlag
Dels finns ju faktumet att en on/off-värmepump står still i flera minuter mellan körningarna - under dessa minuter laddas hålet med energi från berget, och dessutom laddas ju alla brine i slangen till samma temperatur som bergets temperatur.När värmepumpen startar så tar det ca 10 minuter innan brinen cirkulerat ett helt varv i kollektorn och under denna period har troligen en on/off-värmepump varmare brine att arbeta med.Var jag tror man hittar vinsten är i faktumet att effektuttaget över värmeväxlaren blir mindre med en inverter på dellast, det ger ett mindre temperaturfall och en något varmare gas som kompressorn har att arbeta med.Man kan även tänka sig att denna vinst tas ut som en möjlighet att dra ned effekten på cirkpumpen för brine, och att på så sätt skapa högre COP.
Jag förstÃ¥r inte riktigt Focus, du är för smart för mig! Tala till mig i samma kompetensnivÃ¥ som Jack Black har här till vänster sÃ¥ blir det bättre 😄☝️️
Jag får vänta in oraklet, han ville montera flödesdokumenterande ventiler och sånt sist... hur man än gör blir man inte riktigt "nöjd", oraklet blir antagligen dyr men då blir det så bra det kan bli, tar jag en kalkylmontör kan det bli en massa strul
Då är det viktigare att ha radiatorkoppel som det är enkelt att justera grundflödet på, och har du golvvärme så skulle jag rekommendera att sätta på sådana där flödesmätare på varje enskild slinga.
Du är nog ute och cyklar lite nu Rickard : du säger att en modern pump ställer in flödet , ge mig ett enda bevis på det , i åtanke på vad som avhandlas på forumet , det finns i dag inte en enda VP som ställer in sig på rätt flöde mot systemet , då skulle det här forumet inte behövas , allt frid och fröjd med alla VPoavsett fabrikat , bara stoppa in och gå och lägga sig , VP sköter ju om allt NU var det inte så enkelt
de moderna värmepumparna justerar ju ändå flödet över varma värmeväxlaren själva för att få korrekt flöde, och t.ex. Daikin (Och Viessman tror jag) kör full effekt på cirkpumpen på kalla sidan, oavsett uteffekt från värmepumpen.
Vet inte vilka data du menar men har man arbetstank eller bypass lär det behövas en extern cp annars gäller det att rad systemet funkar med samma flöde som vp vill ha och då går det bra med den inbyggda cp i vp.
Nu hänger jag inte med vad du menar
En vanlig vp ger värme efter kurvan som är inställd sen finns det lite olika lösningar att reglera start stopp och inverters reglerar effekten vet inte vilken vp du menar de flesta går väl bra om dom är rätt in justerade eller
Naturligtvis måste tex kurvan och lite annat ställas in men normalt görs det mesta av installatören och sen gör kunden de sista finjusteringarna men tex cp hastighet behöver inte ställas in om man kör dom i auto läge. Sen beror allt på hur noga man vill optimera driften och hur intresserade man är men för en ok drift krävs inte så mycket inställningar i de flesta fallen.
Vilket jag inte riktigt förstår vitsen med alltid.Mängder med anläggningar har alla radiatorventiler fullt öppna med ett fast tryckfall och flödesbehov i kretsen för att hålla korrekt deltaT över samtliga radiatorer. Vissa hus har system byggda för självcirkulation och kronventiler. Man vill ju inte ha varmt i halva huset på lågeffekt pga låga flöden och obefintligt tryckfall. Ingen blir gladare av att värmepumpen har rätt deltaT när halv huset är svalt..Jag anser att värmebärarpumpen i vissa applikationer ska köras med konstant flöde/tryck oavsett värmepumpen effekt.
Vitsen med deltaT-styrning på invertrar är ju uppenbar, man kan med varierande deltaT säkerställa ett någorlunda stabilt flöde i systemet (man accepterar låg deltaT vid låg effekt och stor deltaT vid hög effekt) men man kan ändå hålla flödet/deltaT på en nivå som gör att Nej Rickard!Med konstant varvtal på värmebärarpumpen kommer deltaT variera med inverterpumpens effekt (lågt deltaT vid låg effekt o högt vid hög effekt)Vitsen med variabelt flöde är att alltid hålla rätt flöde för optimal kylprocess över hela inverterns spann och skita i husets/radiatorkretsen behov!Helt galet.Jag pratade om vp kopplade mot radiatorer eller slingor utan justerande ventiler (kräver ett konstant flöde/tryckuppsättning)
Som du vet är jag inte kyltekniker, men jag har förstått att det finns gränser för t.ex. hetgastemp, hetgastryck, suggastemp och suggastryck, det finns dessutom för vissa kompressorer gränser för hur länge de får gå med varvtal under en viss nivå innan de måste varva upp en viss tid.Det finns alltså en del logik som man måste klä på en regulator i dessa fall.Mycket går säkert fixa skapligt med väl utformad kylkrets, bra kompressorval o.s.v. - men knappast allt.
Diakins stoppar till och med cirkpumpen default vid kompressorstopp.
Når kompressoren stopper, så SKAL KB CP også stoppe. Dersom CP surrer når kompressoren er stoppet får man varmeoverføring fra VB til KB, og det er det vel ingen som ønsker?
Jag har aldrig nämt KB pumpen..Jag pratade om VB pumpen
Hur skulle det kunna gå till? de två flödena är ju på helt skilda sidor om kompressorn.
Det lät som värmepumpspoesi för en olärd som mig, vackert 👍🏻 SÃ¥ vill jag ocksÃ¥ ha!
Låter dyrt... eller är det bara kunskap som fattas?
Jag har ett konstigt mellanting..Mest beroende på att jag körde en on/off mot en systemtank med solvärme-slingor i botten från början.Sen shuntade jag ut vad jag behövde.När jag nu bytte så blev det en inverter som tar returen från botten på tanken, och tilloppet är kopplat på utloppet på tanken innan A-porten på shunten.Jag kör konstant ca 2K högre på VP kurva än behovet i distrubitionssystemet. Vilket innebär att shunten alltid står nära 100% öppen (så länge inte solen sticker till) vid lägre värmebehov.Värmebärarflödet får maskinen justera efter aktuell effekt (deltaT)Resultatet blir att vid låga kompressorvarvtal har jag så lågt värmebärarflöde att radiatorkretsen flöde överskrider detta med råge och tar flöde från både värmepump och tank som då är oladdad/kall.När kompressorvarvtalet och värmebärarflödet stiger så stiger även radiatorframledningen och shunten backar hem något,varvid "laddning" av tank påbörjas. När sen tanken laddats full (efter mycket lång tid) så stiger returtempen något och kompressorfrekvens samt värmebärarflödet sjunker, då startar sakta urladdning av tanken (flödet vänder) Detta pågår ganska stabilt i jämna cykler så länge inte utomhustemperatur eller solinstrålning ger några större förändringar i framledningsbörvärde på värmepump eller radiatorflöde.Huruvida den lilla övertemp på kurvan jag tvingas använda tjänas igen på konstant rätt deltaT över värmepumpen oavsett kompressorfrekvens eller ej, vågar jag inte svara på.Men anläggningen är (har blivit) någon form av halvhybrid mellan inverterns och arbetstankens grundtanke/fördelar.Jag har alltid optimalt flöde på båda sidorna, på bekostnad av en viss framtvingad övertemp.
Varför kör du med övertemp?Är det för att temperaturen på framledningen annars skulle gå UNDER önskad temp vid låga effekter och om tanken är kall?Och i så fall, vad är problemet med detta?Som jag ser det skulle värmebalansen bli rätt om du kör med exakt rätt börvärde, enda skillnaden vore väl att shunten stod fullt öppen ett tag mellan varje värmekörning = högre COP när kompressorn väl startar?
Å andra sidan mår jag inte så dåligt av det... en on/off övertempar vanligen mycket mer i jakten på att jobba ner gradminuterna/integralen.
Får "endummen" fråga då: Om man har on-off som jag, hur minimerar man övertemperaturen i VB?Minska startvärdet på GM med flera starter som följd eller öka flödet med mindre deltaT ?
Öka flödet bör ge mindre övertemp men vp jobbar med samma medel temp så vet inte vad man tjänar på det. Justerar du gradminuterna till ett högre värde kommer vp värma mindre över börvärde varje gång den kör men den kommer starta oftare. Jag skulle justerat deltat till nått som passar både vp samt rad och sen justera gm tills det blir ok med starter utan att man tycker att den övertempar för mycket annars är det mera vatten som gäller då kommer den övertempa mindre och få mindre starter.
Rickard, jag tror du missade (alternativt, jag var otydlig) att jag från början körde en on/off, men numera har bytt till en inverter.Vid låga kompressorvarvtal/lågt värmebärarflöde måste jag övertemperera en aning för att medspädningen från den kalla tanken ger för låg framledning annars.Å andra sidan mår jag inte så dåligt av det... en on/off övertempar vanligen mycket mer i jakten på att jobba ner gradminuterna/integralen.
Håller med.Kontrollera även deltaT över samtliga radiatorer (temp uppe vs nere på radiatorerna). En eller ett par radiatorer med för högt flöde ökar antal start/stopp samt övertemp.
Hur har du tänkt att styra ut värmen , på samma sätt som nu eller , det måste till lite tänk så du inte får det på samma vis som nu , den kommer att lite ON/OFF även med tank
Har du shunt , ( tror inte det ) termostatventiler DU har nu en VP som ger ut värme ,men kanske för lite vatten returen blir hög , tänker sätta in en tank för ,mera vatten det är OK men om du kopplar den i ren serie , så är den rakt in på röret som går ut från VP idag och kommer att värma tanken till samma temp som nu efter ett tag returen blir varm igen , klart med en viss fördröjning , kopplar man in tanken som en buffert så kan man hålla ned tempen så långt det går,
Jag läser med stort intresse frågorna och svaren från alla kunniga i detta forum. Eftersom jag har en fungerande installation samt att annat kommit mellan så har jag fortfarande inte gjort något val, men det närmar sig!!!!!Jag har en fråga till gällande inverterstyrda bvp som börjat dyka upp i mitt huvud. På forumet har det pratats en hel del om varierande tryck i radiatorslingor som påverkar injustering, men hur blir det med parallella borrhål? Om jag försöker justera in tre hål (mitt fall) så sker det ju vid ett visst flöde, men vid andra flöden borde fördelningen förändras. Hur ska då slingorna justeras in?
Dessutom så behöver du inte låta KB-pumpen regleras om du inte vill.Både Viessmann och Daikin hävdar ju att det enligt deras tester inte kostar mer att köra KB-pumpen på hög effekt hela tiden.Så SKULLE det bli ojämnt flöde så kan du alltid köra med fast effekt på KB-pumpen.
Använder du riktiga injusteringsventiler så blir det samma procentuella tryckfall oavsett flöde (inom ventilens reglerområde).
Intressant Rikard. Kan du styrka dina påståenden ? Jag har aldrig sett ngn rapport från Viessmann rörande detta, men den vore intressant att läsa
Jo, men innebär det att det är samma procentuella flöde? Visst är det flödet som bär energin och avgör hur mycket som tas ur varje hål?
Det är du som skrivit att de kör full effekt på KB-pumpen.Jag har inte sett någon rapport om det, men förutsätter att deras beslut grundar sig på att de får högre COP med högt flöde på KB-pumpen.
Tack för era svar.Jag var nog otydlig när jag ställde frågan. Jag menar precis som du ace säger att man borde justera in slingornas returtemp, men om KB-pumpen ändrar varvtal(flöde) så förändras ju även flödesfördelningen mellan hålen och därmed också förhållandet i returtemperaturen??
Ja du brukar ju förutsätta saker hej vilt.Du har fel som vanligt. I fortsättningen kan du säga att Daikin säger.....
Ja dem styr på DT om man vill. Dock är det desktiverat på KB CP från fabrik . Vem vill ha lägre evap
TheDog, jag anser att du bör koppla som nibe har tänkt, enligt http://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf.Det innebär att interna CP:n kommer att gå även när kompressorn står stilla. CP:n går dock så sakta att det inte spelar någon större roll på elräkningen. Interna fl-givaren används.Varför enligt nibe? För att det är dom som har gjort styrningen, och har då förutsatt att det är kopplat så.Rätt eller fel låter jag vara osagt, men då vet du att det funkar!Fläktkonvektorer har jag ingen erfarenhet av, men att värma returen tycker jag inte om. Kortslutning.Golvvärme, egen shunt och tryckstyrd cp. Det är annan framledningstemp, annat delta t och flöde än radiatorerna.
Smurfen, BT25 efter tanken sätter gm-räknaren ur spel, som vi har sett i en annan tråd. Man får den att fungera genom att ändra i regulatorn. Däremot kan jag gå med på att ha den mitt på tanken, t ex i fallet med tank och pool. Interna cp:n i min pump har min-effekt på 4 Watt...Å andra sidan, just i detta fallet, så är det en ganska liten tank, 100 liter. En lite större bypass med andra ord. Tar väl typ 10 minuter så är den kall. Fungerar säkert att köra med BT25 efter tanken.
Rickard var inne på att med en så liten arbetstank måste flödet över värmepumpen vara lägre än över radiatorsystemet. Är det bästa alternativet eller finns det andra varianter som är enklare att justera? T.ex:- Större arbetstank (hur stor i såfall)?- Koppla värme från värmepumpen direkt mot framledningen med T-koppling mot arbetstank? (Risk för knäppning och hur ska då flödena justeras)