Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn  (läst 3672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn
« skrivet: 27 oktober 2019, 20:22:20 »
Hej!

Planerar framtida byte av värmesystem. Alternativen är bergvärme eller luft vatten. Eldar idag pellets, nuv pelletsförbrukning motsvarar ca 20000Kwh/år. 90+90m2 uppvärmt, norra Halland.

I källaren finns ett borrat dricksvattenhål som inte längre använts. Har lodat hålet till 90m djup, diameter 120mm, borrat på 70-talet. Flödet verkar vara bra, vattenytan står ända upp och rinner ofta över, förra sommaren med extrem torka märktes knappt på hålet.

Är det överhuvudtaget någon idé att ens överväga att använda detta hål för bergvärme med tanke på att det bara är 90m djupt?

Det hade varit "kännts bra" att använda hÃ¥let, dels för att slippa borra, men ocksÃ¥ för att slippa ha ett oanvänt hÃ¥l i källaren  ^-^

Alternativet är en luft-vatten pump, och använda hålet för en separat frikyleslinga


Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2019, 21:43:33 »
Varför inte, du har ju allt omkring, en 7,5 kw VP klarar du dig med och går utmärkt att koppla in, finns det plats så behåll pellets till att börja
med Det med att få ihop det är inte så svårt, bara tänka till hur rören dras i tanke på att kasta ut pelletsen, Nu har du VV från pellets och då är frågan om du ska ha en VP med VVB i sig ( billigast VV ) eller en VVB på sidan om

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2019, 08:44:55 »
Planerar framtida byte av värmesystem. Alternativen är bergvärme eller luft vatten. Eldar idag pellets, nuv pelletsförbrukning motsvarar ca 20000Kwh/år. 90+90m2 uppvärmt, norra Halland.

Kan inte reglerna för att använda befintliga hål men man kan ju göra en uppskattning av hur djupt borrhål en ny värmepump bör ha. Är de 20.000 kWh/år före eller netto efter pannförluster? Verkningsgraden brukar man anta är 75%. Hur hög är el-förbrukningen? På sommarhalvåret kanske man inte eldar pellets utan el-patronen får värma varmvatten och stå för viss uppvärmning?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad sben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2019, 10:21:10 »
Tack för svaren!

20000 kWh är en uppskattning med hänsyn tagen till pannans vg (räknade på 75%) och vv inkluderat. Räknade på ett års pelletsförbrukning * 0.75 + pålägg för periodvis elpatron då orken inte räckt till att aska ur och lasta pellets (gammal konverterad oljepanna med mycket logistik kring pelletshanteringen, vilket är en stor anledning till önskat nytt system med mindre underhåll). Årlig elförbrukning ligger på runt 10000 kWh. Där uppskattat 2000 kWh är vv+värme och resten hushållsel.

Har fått offert på VP (CTC EcoHeat) + borrning 130 m hål, 160 Tkr.
Då är ju mitt hål i princip 40m kort. Det finns möjlighet på tomten att komplettera med 150 m jordvärme vilket kanske är ett alternativ.

Min tvekan att använda bef hål och ev jordvärme är att det blir lite "speciallösning". Målet är ett underhållsfritt och enkelt system och då kanske det är bättre att antingen borra ett nytt hål, eller ett luft-vatten.

Det är ju relativt få dagar på mina breddgrader där luften är kallare än berget så det talar väl kanske lite för luft-vatten...


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2019, 10:49:07 »
Ok, ni har en rejäl förbrukning hushålls-el. Har en tidigare version av NIBE's dimensioneringsprogram.

Utgår man från 22000 kWh/år uppvärmning inkl varmvatten så skulle t.ex. en NIBE F1245-6 ge en energibesparing på ca 15750 kWh/år med ett aktivt borrdjup på 89 m. Effekttäckning 58% och energitäckning 98%. En F1245-8 skulle ge en energibesparing på ca 16210 kWh/år med ett aktivt borrdjup på 111 m. Effekttäckning 83% och energitäckning 100% (kan behöva en extra liten tank för att minska antalet start/stopp beroende på hur mycket vatten värmesystemet rymmer). Räknat med 55 grader framledningstemperatur i värmesystemet under det kallaste dygnet det kan bli, DVUT (t.ex. -12,2 grader för Kungsbacka).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad sben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2019, 15:06:14 »
Ok, ni har en rejäl förbrukning hushålls-el.

I know  :o
Men där ingår ett eluppvärmt spabad under sommaren, viss elbilsladdning och annat smått och gått. Men vid närmare eftertanke är det nog rätt att räkna på 22-23Mwh då elpatronen säkert "spetsar" pelletspannan då och då (Utöver de dagar jag "vet" att pelletsen stått still).

Enligt beräkningen är det kanske värt att testa med hålet. Som jag förstår det är effekttäckning att de kallaste dagarna står pumpen för 58% och resten spets, och energitäckning 98% att totalt över året behöver 2% av tiden elspets (365 dagar * 2% = 7.3 dagar ca)? Håller det inte får det blir jordkabel eller i värsta fall ett nytt hål.

Ã…terigen, tack för svaren. Guld värt med ett sÃ¥dant här forum för nybörjare utan kunskap eller kontakter  tummenupp

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Hej!

Planerar framtida byte av värmesystem. Alternativen är bergvärme eller luft vatten. Eldar idag pellets, nuv pelletsförbrukning motsvarar ca 20000Kwh/år. 90+90m2 uppvärmt, norra Halland.

I källaren finns ett borrat dricksvattenhål som inte längre använts. Har lodat hålet till 90m djup, diameter 120mm, borrat på 70-talet. Flödet verkar vara bra, vattenytan står ända upp och rinner ofta över, förra sommaren med extrem torka märktes knappt på hålet.

Är det överhuvudtaget någon idé att ens överväga att använda detta hål för bergvärme med tanke på att det bara är 90m djupt?

Det hade varit "kännts bra" att använda hÃ¥let, dels för att slippa borra, men ocksÃ¥ för att slippa ha ett oanvänt hÃ¥l i källaren  ^-^

Alternativet är en luft-vatten pump, och använda hålet för en separat frikyleslinga

Hallo! Får du tillstånd till en grundvattenbrunn så ger dom extremt bra utbyte. Mycket varmare i en sån efter några år än en vanlig bergvärmebrunn som sakta kallnar i upp till 50 år tills den uppnår jämnvikt.

Blir lite dyrare än vanlig bergvärme vid installation då det krävs extra pump och en växlare men det har man oftast igen då hålet inte kallnar och man har hög COP hela tiden. Prova söka tillstånd för en grundvattenpump, och har du tur räcker det att dumpa vattnet i närliggande dike, annars behöver du ett till hål så långt från det första som möjligt att dumpa ner vattnet i.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och då måste man veta att tillrinningen är nog hög även efter 10-20 års sänkning av "grundvattennivån". Jag har sett mer än en som efter några år fått fördjupa borrhålet "som man aldrig skulle kunna tömma" och satt i en vanlig slang med brine.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Och då måste man veta att tillrinningen är nog hög även efter 10-20 års sänkning av "grundvattennivån". Jag har sett mer än en som efter några år fått fördjupa borrhålet "som man aldrig skulle kunna tömma" och satt i en vanlig slang med brine.

Hallo!

Där det finns risk att vattnet sinar man har en återföringsbrunn. Men allt kan såklart hända, finns inga speciella garantier varken för berg, sjö, luft eller grundvattenvärme. Jag har sett ett antal redan som har rätt kalla temperaturer från sina borrhål, givetvis oftast pga felberäkningar förr men även i längre hål som helt enkelt inte ger så mycket som man brukar räkna på, ens idag.

Och så värst konstigt är det ju inte att det kan bli fel, är rätt svårt att se 200 meter ner i marken :D



Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man kan ju fråga en brunnsborrare dom brukar har rätt bra på både bergarter och grundvattendjup.
Och har man lite tätare berg så är risken stor att återföringsbrunnen inte kan svälja den relativt stora vattenmängd som behövs. Bor man på en grusås är det lätt att bli av med vattnet men har man tät granit i marken kan det bli svårt. Och ska man borra ett hål för återföring av vatten kan man ju lika gärna använda det hålet som komplettering av den befintliga brunnen.
Då slipper man både en djupvattenpump och en värmeväxlare som ger en billigare och funktionssäkrare anläggning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2019, 22:33:39 »
Faktum är att det redan finns avrinning från hålet. Till hålet är en pem slang kopplad med avrinning till en grävd brunn. Denna brunn var tidigare dricksvattenbrunn. Ca 2L per minut "rinner ur" den borrade brunnen till den grävda.

Antagligen tyckte tidigare ägare att det var för dyrt med dränkpump...

Fråga från okunning: är grundvattenpump någon speciell typ, eller en vanlig bergvärmepump?



Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Använda (90m) borrad dricksvattenbrunn som energibrunn
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2019, 04:50:04 »
Värmepumpen är den samma, men du måste ha en vattenpump som pumpar upp vattnet ur hålet och en värmeväxlare mellan brunnsvattnet och värmepumpen för du vill inte ha vattnet som kommer ur marken in i värmepumpen. Och vanlig brine mellan värmepumpen och värmeväxlaren. Eftersom du bara kan ta ca 4-5 grader värme ur grundvattnet behöver du rätt mycket vatten. Hur mycket kan andra berätta mycket bättre än mig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!