Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärarpump som ger sig  (läst 2467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kihlman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köldbärarpump som ger sig
« skrivet: 22 september 2018, 17:50:07 »
Jag har en pump som togs i drift december 2009. Jag har under den tiden fått byta köldbärarpump inte mindre än tre gånger. Den ger sig helt enkelt och larmar då det fryser till i värmeväxlaren. Jag har haft samma reparatör alla tre gångern, något jag nu ångrar djupt, för det är samma visa varje gång. Först ett besök och göra en service och titt, avlufta. Sedan stannar den igen och då ringer de till slut Nibe som rekommenderar dem att byta pump. Men denna gången fick jag ett björnfilter ifall det fanns "mikropartiklar" i vattnet. Filtret är vitt och fint ännu sedan driftstart för tre dagar sedan. Det tog dessutom 23 dagar från första samtalet till bytet skedde, fast jag redan i första samtalet för dem berättade det jag skrivit ovan, att de skulle komma, titta, ringa Nibe och sedan byta.

Jag har tidigare haft en fråga om klämda slangar här på forumet, men nivån i kärlet är opåverkad under året, kanske någon deciliter upp och ned beroende på temperatur i hålet, dvs helt naturligt. Stoppet kommer dessutom inte på vintern utan tidigt på hösten, kanske för att pumpen då ofta startar och stoppar.

När reparatören inte kom onsdagen förra veckan, som reparatören först indikerat, så ringde jag andra. En annan tänkte att det kunde ha skett en sättning vid röret, men huset har ju inte satt sig och vi grävde inte mer än nödvändigt, så sättning förstår jag inte riktigt.

Jag undrar därför om någon känner igen sig i detta problem och har en lösning. Jag har runt tre meter från husvägg till borrhålet, så jag leker med tanken om man kan skicka in en sond för att se om det är fri väg fram till hålet... Finns det någon som vet någon som är bra på att analysera denna typ av problem?

Jag vill få detta undersökt nu och vid korrekt diagnos så tänker jag stämma reparatören på beloppet för reparationen pga av oskicklighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpump som ger sig
« Svar #1 skrivet: 22 september 2018, 21:17:33 »
Om det är något problem med borrhålet bör byte av pumpen inte förbättra situationen. Det känns långsökt att det skulle vara problem där. Är temperaturdifferensen mellan in- och utgående köldbärare under drift normal (3-5 grader) är flödet som det ska vara men om pumpen inte fungerar går det ju inte att kontrollera differensen.

Det verkar som om pumpen inte havererar totalt utan det gÃ¥r att fÃ¥ igÃ¥ng den igen efter service. Stämmer det? 

Vad är det för typ av köldbärarpump? Effekt på värmepumpen och borrhålsdjup?



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köldbärarpump som ger sig
« Svar #2 skrivet: 22 september 2018, 21:42:51 »
Läste tidigare tråd och gissar på att det är luft i köldbäraren som ställer till det.
Expansionskärlet ska fånga upp luften som kommer in om det sitter rätt till.
Kan du ta en bild på expansionskärlet för köldbäraren och lägga in?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kihlman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärarpump som ger sig
« Svar #3 skrivet: 23 september 2018, 11:05:08 »
Hålet är 200 meter. Kärlet är ett vanligt plastkärl som sitter vinkelrätt mot slangen. Kärlet sitter även högst upp på slingan. Det är inte mer än tre meter mellan pumpen och borrhålet så det är inte luft. Temperaturdiffen är tre grader och det är den även när pumpen startas om efter att ha börjat haverera. När själva stoppet inträffar sjunker dock temperaturen dramatiskt. Det är givietvis plusgrader i berget så här års.

Det jag funderar över är om slangen kan ha vikt sig vid själva borrhålet. I så fall ökar motståndet, men en stark pump kan ändå hålla flödet, men får arbeta hårdare.

Pumpen lägger inte av helt första gången. Det går att starta om flera gånger, men det blir kortare och kortare tid mellan stoppen.

Den senaste pumpen höll från hösten 2013 tills augusti i år, så det blir fem år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpump som ger sig
« Svar #4 skrivet: 23 september 2018, 13:01:30 »
Det sitter vinkelkopplingar eller T-kopplingar där den uppÃ¥triktade anslutningen är pluggad där de horisontella slangarna ansluter till de vertikala sÃ¥ det är ingen risk för veck där. En temperaturdifferens pÃ¥ 3 grader när borrhÃ¥let är 200 meter betyder att flödet är bra. Jag köper inte alls teorin om veck eller annan form av strypning i borrhÃ¥let. Pumpens arbetskarakteristik är sÃ¥dan att ökar strömningsmotstÃ¥ndet kommer flödet att minska.   

För rätt många år sedan hade jag liknande problem. Köldbärarpumpen ville inte starta ibland. Det visade sig att det var rost i mellanrummet mellan axeln och det rostfria höljet som omgav axeln. Pumphuset var av gjutjärn. Rosten bromsade så mycket att motorn orkade inte starta. Startmoment på den typ av motorer som används är inte speciellt högt.

Tyvärr läckte pumpen efter rengöring (hade monterat en O-ring fel visade det sig efterÃ¥t) sÃ¥ jag köpte en ny elsnÃ¥l variant av. Lewara tror jag fabrikatet var, en italiensk tillverkare i alla fall. Den fungerade bra nÃ¥gra mÃ¥nader. Sen ville den inte starta ibland. När jag demonterade den hittade jag inget som kunde förklara varför den inte startade men den fungerade att tag igen. Sen började samma historia om igen. Jag tröttnade och köpte dÃ¥ en Wilo Pico Yonos som har fungerat oklanderligt i snart fem Ã¥r. Därav min frÃ¥ga om vad det är för typ av cirkulationspump som tyvärr inte fick nÃ¥got svar. 

Med tanke på att det är en Nibepump och säkert en standard cirkulationspump är det konstigt med den här typen av fel som jag tror är unikt. Det kan gärna inte vara så att det är en dålig variant av cirkulationspump för då skulle den här typen av fel vara vanligt förekommande.

Är det kommunalt vatten som har använts för att blanda till köldbärarlösningen eller vatten från egen brunn?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kihlman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärarpump som ger sig
« Svar #5 skrivet: 25 september 2018, 09:34:10 »
Tack för svar Roland! Jag köper det du skriver om pumpens arbetskarakteristik.

Pumpen är en Grundfos Magna 25 100 180. Jag har den uttjänta kvar och kunde utan problem få rotorn att röra sig med fingret. Den gamla pumpen har även stannat under drift. Men din teori är intressant, för stoppen har varit vid början av hösten då pumpen givetvis haft tid på sig att rosta.

Det är kommunalt vatten som använts till köldbäraren.

Jag skruvade upp pumpen och studerade själva rotorn, eller vad det skall kallas. Den såg symetrisk och hel ut, fast jag har ju aldrig sett en sådan förut. När jag vred på rotorn så var inte motståndet jämnt. Det kändes istället som om jag stötte på lite mer motstånd med jämna mellanrum, som om jag emellanåt drev runt något kughjul som arbetade stötvis... Jag kan inte förklara det bättre. Jag vet inte om det är normalt att det känns så.

Jag kanske bör tillägga att när teknikerna kom så tog de loss filtret, som var svårt och hitta. Det var helt igensatt. Jag är osäker på om filtret varit rengjort förut.
« Senast ändrad: 25 september 2018, 09:37:56 av Kihlman »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpump som ger sig
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2018, 15:16:36 »
Tack för svar Roland! Jag köper det du skriver om pumpens arbetskarakteristik.

Pumpen är en Grundfos Magna 25 100 180. Jag har den uttjänta kvar och kunde utan problem få rotorn att röra sig med fingret. Den gamla pumpen har även stannat under drift.

Det var samma sak med min pump. Pumphjulet snurrade väldigt lätt när man höll pumpen så att pumphjulet var uppåt. Men när jag drog i pumphjulet och vred runt gick det trögt och det hördes skrapljud. Förmodligen blev det någon sugeffekt när pumpen skulle starta så att rotorn drogs ut från statorn och fastnade.

Det var konstigt att man inte har tittat pÃ¥ filtret tidigare. Det borde vara en naturlig Ã¥tgärd när en pump havererar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarpump som ger sig
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2018, 18:51:49 »
En så pass ny Nibe vp bör ha mjukvaru styrda cp har man bytt cp flera gånger kanske man borde ge sig på styr kortet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!