Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ägande form pÃ¥ snurra  (läst 5505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Ägande form på snurra
« skrivet: 01 april 2007, 13:18:58 »
Hej
finns det nått hinder att köra ett vind snurre projekt som AB...
Dvs att man säljer ut delarna som Aktier till dom som e intresserade

det vore betydligt bättre än att köra det som en förening,det e lite ansvars biten om det skulle gå åt hvette....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ägande form på snurra
« Svar #1 skrivet: 01 april 2007, 13:28:32 »
Men med ett aktiebolag finns väl risken att bli tvingad å sälja, eller åtminstone att nån annan plötsligt sitter där med makten.. Nää den risken tror jag man ska undvika i ett sånt där projekt, om Du inte är ute efter att tjäna en massa pengar på själva projektet förstås...

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ägande form på snurra
« Svar #2 skrivet: 01 april 2007, 13:42:31 »
Men med ett aktiebolag finns väl risken att bli tvingad å sälja, eller åtminstone att nån annan plötsligt sitter där med makten.. Nää den risken tror jag man ska undvika i ett sånt där projekt, om Du inte är ute efter att tjäna en massa pengar på själva projektet förstås...

mvh humlan.

njaa tvingad å sälja ?

problemet e ju om nÃ¥n fÃ¥r för mÃ¥nga poster men det gÃ¥r att styra  tex att en aktie ägare max fÃ¥r inne ha 10% aktier ..
tror inte problemet e sÃ¥ stort om man gör en rejäl aktie utdelning/försäljning 
säg man säljer aktier för ca 10 miljoner
en aktie är 100 kr i verket å max antal per aktie innehavare är säg 5000 aktier = 50 000kr

på det viset sprids ju innehavet ganska rejält ,vist kan ett stort bolag köpa verket men jag tror risken är liten,problemet e ju att hitta dom som vill sälja sina delar



Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ägande form på snurra
« Svar #3 skrivet: 01 april 2007, 13:47:46 »
Det som är lönsamt kommer alltid att ha köpare, å pengar styr... Det behövs bara vifta med en lämplig summa pengar under näsan på några stycken, så kan Du sitta där med enbart några aktier, utan någon egentlig makt...

mvh humlan

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ägande form på snurra
« Svar #4 skrivet: 01 april 2007, 13:57:09 »
joo tyvär har du helt rätt i det du skriver...men det måste gå göra det så pass krångligt att
det inte e lönt att försöka ta makten i bolaget,,på nått vis går det säkert att förhindra
frågan e bara hur

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ägande form på snurra
« Svar #5 skrivet: 01 april 2007, 14:33:53 »
joo tyvär har du helt rätt i det du skriver...men det måste gå göra det så pass krångligt att
det inte e lönt att försöka ta makten i bolaget,,på nått vis går det säkert att förhindra
frågan e bara hur

Jag tror faktiskt inte det går längre..., men är lite för dåligt påläst för att uttala mig säkert om det. Men jag tror att via nån lag så går det att tvinga en minoritet att sälja...

mvh humlan.

Swetrot

  • Gäst
Swetrot
SV: Ägande form på snurra
« Svar #6 skrivet: 01 april 2007, 19:27:02 »
Ägarförhållanden, rösträttsbegränsningar och maximerad ägarandel kan man till viss del reglera i bolagsordningen. Vanligt är så kallad hembudsrätt, men det finns ingenting som hindrar att man gör andra överenskommerlse där.

Jag tror att en jurist kan förklara det där lite bättre, för en sådan kommer ni att behöva innan ni sätter ett mångmiljonprojekt i drift.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ägande form på snurra
« Svar #7 skrivet: 11 april 2007, 07:16:04 »
hej ..
joo vi kommer att behöva en jurist + ev ochså en revisor som jobbat med olika former av bolag

jag tror på att köra det som AB det är bäst för alla i längden..
problemet med en förening e att om det går åt hvette så är dom som sitter i styrelaen ytterst ansvariga ekonomiskt
dvs går det åt pipan blir dom ansvariga för pengarna som föreningen är skylldiga = 10 miljoner

det e ungeför som att bolla med 10 miljoner å köra det som en enskilld firma = inget bra
i ett AB så går ju firman i KK,visst det drabbar ju ochså folk men inte på samma sätt..


Utloggad Bergsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Ägande form på snurra
« Svar #8 skrivet: 11 april 2007, 08:31:13 »
Nja....

Aktiebolag är ingen garanti mot dylika ansvarsgenombrott mot styrelsen, jag kan rekommendera aktiebolagslagens 25 kap. Reglerna för hur styrelsen måsteagera vid kapitalbrist är ganska strikta, följs de inte så inträder solidariskt ansvar för bolagets förpliktelser. Dessutom brukar bankerna i vissa fall vara så snikna att de avkräver delägarna borgen innan de ger krediter.

Lösvirkeshus i gammal stil byggt 2002. 2 plan totalt 180 kvm och fristående garage med förråd 50 kvm.
Vattenburen golvvärme i hela huset, tre panlelradiatorer i garaget (siktar på 12-14C). Nibe Figheter 1230-8 samt FLM30 som tar hand om ventilation/frånluftsåtervinning. Kulvert till garaget.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ägande form på snurra
« Svar #9 skrivet: 11 april 2007, 14:33:57 »
hej ..

joo jag vet ochså att banken e lite tjörmig å kan ställa krav..men tanken va ju att sälja ut aktier så att man täcker upp ca 60-70% av finansieringen resten får aktiebolaget stå för
snurran står väl som viss säkerhet + att den genererar ju ochså in deg om man säljer ström

har hört ryktas om att danskar säljer ut beg vindkraft verk..det va nått med att dom fick statliga bidrag på verket i 3år ...sen dom 3 åren gått så säljer dom ut verken å köper nya
har man fått tag på 2 st sånna verk så bör det ju gå få billigare än ett nytt verk...

finns det nån som vet om det stämmer??

Utloggad Strider

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Ägande form på snurra
« Svar #10 skrivet: 09 december 2007, 19:58:16 »
Har ni funderat på Stiftelse?

Kontakta firman Björn Lundén, de har suveräna böcker till billig peng. T ex Starta & Driva företag. Jag har haft mycken nytta av deras böcker för bostadsrättsföreningar och enskild firma.

http://www.blinfo.se/
http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=sdf     Starta & Driva Företag
http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=stf     Stiftelse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 381
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!