Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga starter pÃ¥ kompressor. Loggprogram?  (läst 1454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jockurt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Många starter på kompressor. Loggprogram?
« skrivet: 13 april 2019, 22:37:11 »
Har loggat min ctc ecoheat 410 nu för att försöka förstÃ¥ varför kompressorn gÃ¥r sÃ¥ pass mycket, fast det inte är det värsta vädret ute. ::) Sökt lite pÃ¥ forumet och logpro hade ju varit perfekt. men tyvärr sÃ¥ är det ju nerlagt. finns det nÃ¥ annat program? har försökt med open office men har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ vad som är vad.  NÃ¥gon som har nÃ¥got förslag? Mvh J.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Många starter på kompressor. Loggprogram?
« Svar #1 skrivet: 14 april 2019, 07:13:02 »
Har inte analyserat dina data, men rent generellt så skall en "rätt dimensionerad" anläggning ha som flest starter när energibehovet ligger på 50% av maximala behovet.
Om du har värmebehov från +17 grader utetemp och DUT -17 grader så får du som mest starter när det är runt 0 grader ute.
Blir det varmare så blir stilleståndstiderna längre, och om det blir under 0 ute blir drifttiderna längre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jockurt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Många starter på kompressor. Loggprogram?
« Svar #2 skrivet: 14 april 2019, 13:14:06 »
Har inte analyserat dina data, men rent generellt så skall en "rätt dimensionerad" anläggning ha som flest starter när energibehovet ligger på 50% av maximala behovet.
Om du har värmebehov från +17 grader utetemp och DUT -17 grader så får du som mest starter när det är runt 0 grader ute.
Blir det varmare så blir stilleståndstiderna längre, och om det blir under 0 ute blir drifttiderna längre.

Absolut men det är något som är på tok för den har börjat betett sig konstigt på den senaste tiden. mellan 0-3 och 50 starter per dygn och gångtid på 9-11 timmar. Så jag tror inte att det bara har med att det är 0 gradigt. :o

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Många starter på kompressor. Loggprogram?
« Svar #3 skrivet: 15 april 2019, 09:58:20 »
Antingen läcker väl någon tappvattenkran eller så ger kompressorn inte den effekt den borde ge.
Om jag tolkar dig rätt så har du en 10 kW värmepump och den går ungefär 10 timmar/dag vilket innebär att (om kompressorn är OK) det förbrukas 40 kW till värme och tappvarmvatten.
När jag kollar på vår statistik så har kompressorn senaste tiden dragit som mest 19 kWh med ca 4,4 i förväntad COP, det ger ca 83 kW energiförbrukning i vårt fall, medelutetemp +0.2 grader.
Nu vet jag inte var du bor, men 40 kWh känns inte som helt uteslutet.

Det som kan göra att du får många start och stopp kan vara att du har radiatortermostater aktiva i ditt hus samtidigt som solen värmer huset.
Kurvan i värmepumpen kan vara högt ställd så att tanktemperaturen blir för hög, termostaterna stänger och du får väldigt korta drifttider på kompressorn så huset dagtid inte har något reellt värmebehov.

Lösningen kan vara:
Justera kurvan
Öppna termostaterna
Aktivera/öka påverkan från rumsgivaren
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!