Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !  (läst 4908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kallras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« skrivet: 24 februari 2010, 20:26:50 »
Hej ! Om någon kan komma med tips är jag väldigt tacksam.
Jag har sedan 2 år en luft/luft IVT FRN12 med 6kw i ett hus på ca 120m3, pumpen har funkat fint förra året och ganska bra i år men inte sista veckan.

Vet inte riktigt hur jag ska skriva men, jag har den senaste veckan haft stora problem,
förutsättningar: jag har pumpen inställd på "sol" 22 grader och fläkt på automatläge och har inte fått några felmeddelanden i display, den står i söderläge och verkar avisa som den ska, det är då en kulle av is under den.

Utedelen går och går och när den sen ska värma med innedelen så går den bara 1-2 minuter sen börjar den att gå ute igen
och jag hade ca 10-12 grader i taket en morgon.

Ringde säljaren han sa "försök is:a av", det var knappt någon is bara pyttelite längs ned, men ok på med varmvatten och all is borta, funkade inte ändå.

Ringde säljaren igen som nu sa att pumpen blivit "genom-kall",
"höj värmen i rummet till 20 grader så blir det bra", jag satte på vanliga elementet som värmde upp rummet (på 20 kvadrat) till 29-30 grader, lät det vara så i 3 timmar och då stängde jag av elementet och ställde pumpen på fullt järn och då blåste den ca 27 grader (yttertempen ca -12-14) sen på kvällen när det började bli kallare (vi hade ca -24) då gav pumpen upp igen trots att jag provade både att höja till 25 grader samt "fullt järn" men ändå lyckades inte pumpen värma 20m3 (jag hade stängt dörrarna så pumpen behövde bara värma ett rum men det lyckades inte), försäljaren att det att pumpen inte kan ge värme när det är så kallt, men när jag ringde till IVT sa de att jo visst ska den ge värme även i dom temperaturerna, men inte spara så mycket energi då,
så nu vet jag inte vad jag ska göra, inga felkoder förklarar problemet heller. I natt stängde jag av pumpen helt eftersom jag tyckte att det är ingen idé att den står och går om den ändå inte genererar någon värme, jag knäppte på elementet som raskt värmde rummet till 22 grader på ca 20 minuter, man tycker ju det är uselt när ett element på 750w för 600kr funkar bättre änn en 6kw pump värmer på full effekt på 3 timmar för 25 000kr. :'(

Det verkar som pumpen får fart när tempen går under -10 grader då blåser den ut ca 27grader varmt i alla fall, men så fort det blir lite kallare funkar den inte alls skulle jag säga. Just nu är det -18 ute, jag har inställt på+22grader, pumpen blåser 26grade ur (mätt 1 cm från utblås) och enligt pumpens termometer är det 18 grader i rummet, så i dag går den i alla fall hyggligt.

Men jag har upplevt det som att pumpen gått dåligt hela vintern, jag har en 10kw kamin i nästintilliggande rum med en värmefläkt som blåser ut mitt framför pumpen och ändå har det mest blåst kallt ur pumpen som jag upplevt (nä jag har inte på automatläge så den kyler utifall ni undrar), men nu har jag slut på ved så nu vill man ju kunna lita på pumpen, men det har jag inte kunnat göra.
Jag tänker på de som har pumpen på "+10" frysvaktsläget blir inte deras pump "genom-kall" jag menar jag har ju aldrig sänkt den under + 22 och ändå blir den "genom-kall" ???

Som sagt var tacksam för svar och tips



Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2010, 00:19:02 »
Har du rengjort filtren?

Utloggad Kallras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2010, 13:26:29 »
Japp, jag har rengjort filtren, men de var inte ens smutsiga, och lite smutsiga filter kan väl inte ta bort 6kw energi ?

Kan också tillägga innan någon kommer med det tipset att kolla så har jag har väldigt korta rör (bara rakt genom väggen ca 50-60cm) mellan inner och ytterdel så det borde inte vara något sånt problem.
« Senast ändrad: 25 februari 2010, 14:21:54 av Kallras »

Utloggad nofea_r

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2010, 13:58:58 »
Min värmer dÃ¥ligt runt runt -3 minus pga att den frostar av ofta som fan, vid -2 orkar den bara hÃ¥lla runt 20grader inne men vid -6 och ner funkar den kanon dÃ¥ kan jag fÃ¥ uppemot 23 grader inne, ganska trött pÃ¥ detta dÃ¥ vi oftas har dessa temp här i skÃ¥ne och har beställt en pump till en ME  >:D  sÃ¥ nu ska det väl kunna hÃ¥lla sig runt 23 även vid -2 ;)
Anebyhus Byggt 1980 ca 230m2, vattenburen värme med elpanna+  LL IVT 12gr samt en ME FD35, total Ã¥rs 19000kwh 2 vuxna + 2 barn, Nordvästra skÃ¥ne,

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2010, 14:11:11 »
Japp, jag har rengjort filtren, men de var inte ens smutsiga, och lite smutsiga filter kan väl inte ta bort 6kw energi ?
Kan också tillägga att jag har väldigt korta rör (bara rakt genom väggen va 50-60cm) mellan inner och ytterdel så det borde inte vara något sånt problem.

Hej Kallras! Ja korta röranslutningar är inte till någon spec fördel alls för en pump, snarare till nackdel anser jag,
minimum 2,5-3 meters anslutning för att man skall få en bra driftfunktion. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Kallras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2010, 14:28:56 »
Ja, jag vet inte, det var ju en swep certifierad kille som gjorde installationen så man tycker det borde vara OK, jag sa att de fick sätta den precis vart de ville och det blev platsen det är nu. Men hur som haver så har det inte med nuvarande problem eftersom pumpen gått som klockan ända till sista veckan så då är väl installationen ok. Det var ungefär lika kallt i natt som de tre föregående nätter (då den inte funkade) men i natt gick den som den skulle och blåste ca 33 grader i munstycket, dock ett litet tag var det endast 10 grader i munstycket i går kväll, konstigt... Man vill ju inte gärna vara borta någon dag när man inte kan lita på att den går...

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2010, 14:42:37 »
vi har haft ett liknande problem på ett par pumpar,trodde först att det var för lite köldmedium men det var det inte utan det var kompressorfel den orkade inte bygga upp trycket,ibland om pumpen stod avstängd några dagar så kunde den fungera en hel vecka.men du borde ju ha garanti kvar så kolla först köldmediemängden

Utloggad Kallras

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2010, 15:09:19 »
Ok, det var ett bra svar, tyvärr är det ca 2,5 månader över 2år sen jag köpte den.

Och där jag köpte den (närmaste säljare) är 12 mil bort enkel resa så då får jag väl betala för 24mil samt 4-5 timmar arbetskostnad så det blir väl ca 5000kr om de ska titta. Och trots att jag beskrev problemet för säljaren tillika installatören så sa han att det inte var något fel, "det var så där när det blev kallt" så han lär knappast bjuda på något goodwill besök. och då är ju detta års "besparing" borta :'(

Apropå det, undrar om man sparar nått, mitt hus drog ca 12800kwh (med allt hushållsel och värme) per år innan, då huset gick på direktverkande el och nu ligger det på ca 8700-9000kw/h per år och då har jag installerat en 10kw vedkamin som jag eldat nästan 10 pall ved i vinter, så jag vet inte jag?
pump á 25000:- kamin ca 10 000:- och ved ca 2800kr/år.
Besparing 3800kwh (före vedkostnad !) det blir lång återbetalningstid på kamin och pump det

Utloggad yllwa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2010, 01:05:59 »
jag har en luft/luft FRN-N6.0KW.  jag hade vart glad om min ens gav lite fjuttig värme vid -10. men de ger bara värme vid MAX -2. om ens det..... jag lever med o gÃ¥ upp pÃ¥ morgonen med  12-15 grader inne. har hutlösa el räkningar. jag känner igen ditt problem, och fÃ¥r oxÃ¥ dumma svar frÃ¥n service killarna som jag pratar med... de säger alltid att inget e fel. de ändrar version hit o dit. man blir nästan idiot förklarad . tyvärr...  men man vet ju att nÃ¥t e fel.   

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
Kallras, Yllva.
Jag har en FRN-09, modellen mindre än er, snarlika problem.

Har till slut fått ta kontakt med IVT centralt då ÅF-montören INTE fått det att fungera tillfredställande, trots byte av utedel.
Återkommer om jag får ngn vettig respons

På http://www.ivt.se/page.asp?lngID=582&lngLangID=1 kan ni se vem som är distriktsansvarig, ta kontakt o kräv att ngt görs, deras grejer är högt prissatta, dom snackar om "nöjd kund garanti", dags att dom gör ngt för oss som inte fått utlovad funktionalitet.
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad yllwa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Usel effekt i FRN12-6KW, vad kan felet vara ? Hjälp !
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2010, 02:38:21 »
vi e nog mÃ¥nga som verkar ha snarlika problem tycks det som? kanske ide att kontakta dom där ansvariga och kräva det dom lovade och utgett sig för o vara. ska bara samla kraft först,,,,  för i nuläget har jag gett upp.  :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!