Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elda med bergvärme  (läst 964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luffarrock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elda med bergvärme
« skrivet: 15 januari 2018, 13:49:16 »
Hej,

Har en liten undran angående eldning tillsammans med bergvärme. I vårat hus finns en bergvärmepump som installeras för ungefär 3 år sedan. Det sitter även en köksspis kopplad till det vattenburna systemet, tillsammans med ett öppet expansionskärl på vinden. Den förra ägaren hade låtit spisen och kärlet sitta kvar som backup då det inte är helt ovanligt med strömavbrott under vintrarna i vårat område.

Förra husägarna hade eldat lite då och då i spisen för att hålla murstocken i bra skick, men hade tydligen fått rådet från installatören av bergvärmepumpen att inte "elda för hårt", så nu har jag lite funderingar på vad "elda för hårt" innebär. Vad kan i teorin hända om man elda lite för mycket? Det är ju bara en liten gammal köksspis och inget monster till panna.

Tack för svar :)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elda med bergvärme
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2018, 14:36:25 »
Problem kan det väl bli om VP fÃ¥r för varmt vatten. DÃ¥ stiger trycket pÃ¥ gasen i pumpen till "ohälsosamma" nivÃ¥er och den kan skadas. Kan man förhindra att det heta vattnet  cirkulerar genom pumpen är det ingen fara.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!