Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r inte ned KB-diff  (läst 15056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #75 skrivet: 14 januari 2018, 20:24:08 »
Luftbubblan släppte  :) hoppas att det gÃ¥r bra framöver
Det vart en lång resa på forumet med många tips och krokar vad det kunde vara
och du sprang omkring och letade  efter att ha läst in dig här
Det med luft är ett otyg i pumpsammanhang , dom vill inte vara med riktigt
men nu är bubblorna utjagade samt pumpen mår bra och värmer :)

MVH tc75

Jajamensan, och vad mycket man lär sig - inte minst från sådana här forum. All hjälp jag fått här har varit guld värd!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #76 skrivet: 14 januari 2018, 20:26:09 »
Hur luften kommit dit är en gÃ¥ta än sÃ¥ länge, men en dÃ¥lig kb pump är ju nu bevisat var ett av problemen.  Hade du bytt slangar i pumpen (kb slangar) har det kommit in luft dÃ¥?  se till att ha soppa i kb kärlet hela tiden, i alla fall nu i början, har du inte tappat nivÃ¥ pÃ¥ en vecka, sÃ¥ borde det vara ganska lugnt.
Japp - slangarna är bytta så då kan det såklart ha kommit in, sen när vi tidigare fyllt på brune har det bara handpumpats in och då trycker man inte ut någon större mängd luft som jag förstått det?
Det tråkiga är ju att mitt KB-kärl inte är genomskinligt - men jag får försöka hålla koll ändå!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #77 skrivet: 14 januari 2018, 20:28:44 »
OK, ge det några dagar men fundera gärna under tiden:

Som jag ser, så fick du problem med ökande delta T pga dålig cirkulation i köldbäraren. Varför?
Åtgärder:Cirkulationspumpen är bytt. Slangarna är luftade.
Frågor:Varifrån kom luften?
Hål i slangarna? I så fall återkommer ditt problem.
Den defekta cirkulationspumpen?
Var verkligen pumpen defekt, kan dålig pumpförmåga orsaka luft i slangarna eller kom den dit efteråt...
eller var anslutningarna otäta så den sög luft?

I dina skor skulle jag gräva lite efter svar på frågorna.

Jo, jag kommer hålla mer koll nu. Har gjort en "delta-T"-graf ;) - kanske man ska lägga ett larm om de sticker för mycket.
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka&p=8


Hade en teori om att jag på trycket i KB-kretsen borde se om den suger in mer luft fortsättningsvis också, men om det är så vet jag inte. Kan det vara som så att vi haft luft lite här och var i slangarna de senaste åren men att de nu först samlats ihop till en större luftbubbla?
Jag har ju fått köra KB-pumpen på max-hastighet (och ändå int riktigt kommit ned till 3 grader i delta-T. Det kan ju kanske tyda på att jag haft problem en längre tid men att något nu gjorde att det "slog över"?
« Senast ändrad: 14 januari 2018, 20:30:25 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #78 skrivet: 14 januari 2018, 20:44:37 »
Japp - slangarna är bytta så då kan det såklart ha kommit in, sen när vi tidigare fyllt på brune har det bara handpumpats in och då trycker man inte ut någon större mängd luft som jag förstått det?
Det tråkiga är ju att mitt KB-kärl inte är genomskinligt - men jag får försöka hålla koll ändå!
Du kan fylla med KB tills kärlet det är fullt med luftventilen öppen , sedan stänger du och trycker till 0,5  bar , därefter tryck i luft till 0,9 bar , dÃ¥ är du säker pÃ¥ att inte fÃ¥ luft frÃ¥n kärlet 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!