Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av fläktkonvektor för väggmontering?  (läst 1473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Hej!

Jag vill komplettera vår frikyla som just nu går via kanalkylare på tilluften för FTX-systemet. Det räcker dock inte till i två av rummen som har stora fönster. Så nu letar jag efter två konvektorer att sätta på väggen nära taket.

Kan jag få några recensioner från er som redan har sådana?

Jag tittar bland annat på Eveco Carisma Fly, IWMCW Innova, Daikin FWT02CATNMV1, polarheat. Men det kanske finns fler att titta på?

Det som slår mig är att jag får två polarheat för samma pris som en av vissa andra. Är de hälften så bra eller är det så att man betalar för märket på de andra?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Val av fläktkonvektor för väggmontering?
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2021, 18:55:36 »
Kör med Carisma Fly CVP T4 från 2016.
Är deras största modell som kan kyla riktigt bra. Dock är det högsta fläktläget mest till för att föna håret.
Riktig stormvarning. Är AC modellen jag har med tillhörande 2 vägs ventil som styrs från konvektorn.
Har endast fjärren för att ställa temp etc.
EC modellen är nog inte fel att välja då det skulle gå att styra den lättare via överordnat styrsystem.

Konvektorn är väldigt tyst på de lägre fläkthastigheterna.

Det som är störande är att när temperaturen är uppnådd stängs flärpen vilket i sig inte är fel. Däremot låter styrmotorn en del och ca var 10min kommer den att öppnas och skicka på fläkt för att kontrollera temperaturen. Funktionen är det inget fel på men kan vara lite störande. Ska dock gå att undvika om man drar ut en extern givare i rummet.

Sen styrs hele konvektorn efter temperaturgivaren så den reglerar så rätt temperatur uppmäts där givaren sitter. Jag har min nedre konvektor monterad i en hall varpå det blir som kallast(inställd temp) i hallen och någon grad varmare i angränsande rum. Inget som är unikt för denna modell dock.

Har varit och tittat på Polarheats konvektor innan jag köpte Carisman och Polarheaten går inte att jämföra med Carisman. Känns mer som budget modell. Lägger man ner tid på att montera in en konvektor vill man att den ska hålla under lång tid och det är tveksamt om Polarheaten gör.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Val av fläktkonvektor för väggmontering?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2021, 22:15:34 »
Tack för ett bra svar, är det någon som kan uttala sig om polarheat? Det är ju fortfarande priset som lockar men är den dålig så blir det ju inte prisvärt i alla fall.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Val av fläktkonvektor för väggmontering?
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2021, 06:26:21 »
Kör med Carisma Fly CVP T4 från 2016.
...
Det som är störande är att när temperaturen är uppnådd stängs flärpen vilket i sig inte är fel. Däremot låter styrmotorn en del och ca var 10min kommer den att öppnas och skicka på fläkt för att kontrollera temperaturen. Funktionen är det inget fel på men kan vara lite störande. Ska dock gå att undvika om man drar ut en extern givare i rummet.

Jag har också Carisma Fly och är nöjd med den. Jag har den till och med i sovrummet och eftersom den nästan alltid går på lägsta fläkt är ljudet inte störande men det är ju subjektivt.

Däremot låter styrmotorn till flärpen som sagt. Men det går att bygla om konvektorn så att den aldrig stänger av fläkten och då slipper man flärp-ljudet. Jag föredrar det alternativet.

Kan inte uttala mig om andra fabrikat. Jag valde denna p g a lägst bullernivå enligt specen.
« Senast ändrad: 10 juni 2021, 06:30:08 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Val av fläktkonvektor för väggmontering?
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2021, 10:51:54 »
Hej.

Hur upplever ni effekten frÃ¥n bergvärme hÃ¥ller med  Carisma Fly CVP T4, tillräckligt?

Jag fundera på 2st av dessa kopplade i serie.

Tack på förhand för bra info.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!