Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

NÃ¥?

Ja, alltid
1 (3.7%)
Ja, om jag kan
3 (11.1%)
Ja, oftast
2 (7.4%)
Nej, inte vanligtvis
10 (37%)
Nej, aldrig
11 (40.7%)

Antal personer som röstat: 27

 

Författare Ämne: Lyssnar ni pÃ¥ Sommarpratarna?  (läst 10607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« skrivet: 07 juli 2011, 13:04:11 »
Som kontrast till alla dessa hysteriska radioprogram i etern tycker jag att just Sommar i P1 är en riktig höjdare att lyssna till, oavsett om det är i solstolen med Rom & Cola i näven och Ingvar Kamprad i örat, eller om det är bakom ratten på gräsklipparen med Renata Chlumskas fina stämma som får mig att lyssna.

Det finns så många berättare av rang, Jag gillar detta program skarpt. Nu började precis Sven Nylanders program, det kan säkert bli bra.

Det finns massor av Sommarpratare i P1:s podarkiv, bara att hämta... Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2011, 17:04:31 »
Jag har inte tänkt ställa in P1 innan jag fyller 60 år.
Skulle vara om man fick en Rom o Cola för mycket dÃ¥ och misstog sig när man ställde in kanalerna.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2011, 17:14:32 »
Det där är helt klart en förutfattad mening, P1 är utan konkurrens den klart bästa kanalen i etern för oss som är omvärldsintresserade, teknikintresserade, historieintresserade mm, mm.

Ge kanalen en chans i ett par dagar, och du kommer garanterat att omvärdera dina tankar. Jag är säker på detta.

Sen kan man väl poppa på med andra kanaler när man är musiksugen emellanåt, men som sagt P! äger fett. Thumbsup

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2011, 19:29:14 »
Håller helt med Fattiglapp P1 är den enda kanalen som ger nått av värde, men det ställer ju ett litet krav på lysnaren, man måste försöka vara vaken och LYSNA. Vill man bara ha nått i bakgrunden som väsnas kan man ju lika gärna öppna fönstret lite.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2011, 19:45:14 »
Så sant, P1 har aldrig funkat för mig med folk i omgivningen som vill konversera, eller när störst fokus skall vara på något specifikt.

Men när man står ensam i garaget, och skruvar med något som skall repareras eller servas, ja då brukar P1 vara rena fröjden att lyssna på, det händer att jag dröjer mig kvar för att lyssna klart.

Sen har ju P1 såklart rena bottennapp som program också emellanåt, men med alla guldkorn så är dessa snabbt förlåtna ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2011, 20:08:13 »
Jag har inte tänkt ställa in P1 innan jag fyller 60 år.
Skulle vara om man fick en Rom o Cola för mycket dÃ¥ och misstog sig när man ställde in kanalerna.  ;)
Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #6 skrivet: 07 juli 2011, 20:12:23 »
Haha, ett ganska obegåvat "Tummen upp" på ett ganska obegåvat deklarerande.
Lite som när en nioåring deklarerar att denne inte gillar någon viss mat innan vederbörande ens har smakat. Men det är lugnt, jag tvingar ingen att smaka ;)

Synd bara att vissa skall behöva bli sextio innan de upptäcker en såpass fin delikatess *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #7 skrivet: 07 juli 2011, 20:17:37 »
Haha, ett ganska obegåvat "Tummen upp" på ett ganska obegåvat deklarerande.
Lite som när en nioåring deklarerar att denne inte gillar någon viss mat innan vederbörande ens har smakat. Men det är lugnt, jag tvingar ingen att smaka ;)

Synd bara att vissa skall behöva bli sextio innan de upptäcker en såpass fin delikatess *vinkar*

Tror faktiskt både Rickard och jag har hört programmen på P1 även om jag aldrig skulle ställa in den kanalen själv finns det gamlingar som gör det. Ville bara tala om att jag smakat men gillar inte smaken tror inte jag gillar den efter sextio heller men vad vet man.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2011, 20:23:42 »
Jodå, var och en får själva avgöra vad de gillar. Det var inte meningen att vara dryg, jag ber om ursäkt.

Däremot så är jag tämligen säker på att det finns väldigt många som aldrig ens gett kanalen en chans, just pga. denna sextioplus-stämpel. Den är orättvis, kanalen är BETYDLIGT bättre än så. :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #9 skrivet: 07 juli 2011, 20:26:00 »
Jodå, var och en får själva avgöra vad de gillar. Det var inte meningen att vara dryg, jag ber om ursäkt.

Däremot så är jag tämligen säker på att det finns väldigt många som aldrig ens gett kanalen en chans, just pga. denna sextioplus-stämpel. Den är orättvis, kanalen är BETYDLIGT bättre än så. :)

De är lugnt  Thumbsup men vi är inte överens om kanalen ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #10 skrivet: 07 juli 2011, 20:52:20 »
När man kör bil här i norrbotten är det ibland bara P1 som går lyssna på, så visst har man tvingats ibland, och visst finns det bättre och sämre program.
Jobbade en sommar med en gubbe som inte lyssnade på annat, och sjörapporten känns inte så hemskt intressant efter att ha hört den ett antal gånger, bättre då med en bra låt som återkommer några gånger/dag.

Men visst, sommarpratarna kan vara rätt bra ibland, fattar inte varför det programmet sänds i P1 egentligen om jag skall vara ärlig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2011, 21:07:33 »
Sjörapporten tror jag är för de som funderar på självmord, men inte riktigt vågat. En knuff i rätt (?) riktning helt enkelt för dessa förtappade själar. De har en del riktiga lågvattenmärken.

Jag sitter mycket i bilen, och jag håller förmiddagarna högt på P1, vetenskapsradion mm, sedan så gillar jag Meny, språket, odla, ofta är studio ett väldigt bra och många många fler program.

Sedan kan jag kanske tycka att vare sig Nordengren eller Lantz håller höjden, men jag kan inte plocka någon kommersiell kanal som skulle vara bättre just då. Då är det läge att bara slå av på off-knappen.

Men Rickard, jag har sett att du ofta är uppe väldigt tidigt på morgonen, i varje fall är du inloggad här då. Prova i morgon att ha P1 påslaget på behaglig ljudnivå och avnjut morgonkaffet i dess sällskap. Känn efter vad du tycker och vilken känsla du har i kroppen och återkom i denna tråd.

Jag tror inte du är sämre än att du kommer att skriva som du menar, oavsett om du står fast vid ditt påstående, eller om du helt enkelt väljer att sälla dig till oss Sextiominusar som uppskattar denna kanal för vad den är. Thumbsup

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2011, 21:55:02 »
Efter att ha läst tablÃ¥en sÃ¥ kan jag faktiskt avhÃ¥lla mig frÃ¥n att ratta in P1...  :P

http://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #13 skrivet: 07 juli 2011, 22:05:45 »
Absolut, och efter att ha läst innehållsdeklarationerna på några olika maträtter jag trodde jag gillade så kan jag konstatera att jag inte gillar detta alls ;) ;) :D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lyssnar ni på Sommarpratarna?
« Svar #14 skrivet: 07 juli 2011, 22:32:09 »
Sjörapporten tror jag är för de som funderar på självmord, men inte riktigt vågat. En knuff i rätt (?) riktning helt enkelt för dessa förtappade själar. De har en del riktiga lågvattenmärken.

Jag sitter mycket i bilen, och jag håller förmiddagarna högt på P1, vetenskapsradion mm, sedan så gillar jag Meny, språket, odla, ofta är studio ett väldigt bra och många många fler program.

Sedan kan jag kanske tycka att vare sig Nordengren eller Lantz håller höjden, men jag kan inte plocka någon kommersiell kanal som skulle vara bättre just då. Då är det läge att bara slå av på off-knappen.

Men Rickard, jag har sett att du ofta är uppe väldigt tidigt på morgonen, i varje fall är du inloggad här då. Prova i morgon att ha P1 påslaget på behaglig ljudnivå och avnjut morgonkaffet i dess sällskap. Känn efter vad du tycker och vilken känsla du har i kroppen och återkom i denna tråd.

Jag tror inte du är sämre än att du kommer att skriva som du menar, oavsett om du står fast vid ditt påstående, eller om du helt enkelt väljer att sälla dig till oss Sextiominusar som uppskattar denna kanal för vad den är. Thumbsup

Jobbar rätt intensivt på mornarna, så det funkar dåligt att ha radion på, går nog bättre när man sitter i bilen och inte använder "dom grå" lika mycket.
Du vet, när jag skall försöka formulera mig så Oraklet förstår vad jag menar, då krävs det hjärngympa på hög nivå.

Det vore något för vetenskaps radion att mäta på och utvärdera.

Uppdatering av källkoder.
Uppdatering av antispamskydd
Argumentation i forumen.
Beräkning av värmepumpsdimensioneringar
Bokföring
Hantering av ordrar i webshopen
Packning
Adressering i postens pacsoft
Leverans av dagens ordrar.
Tillverkning/montering av loggrar och tempgivare
Ta in offerter på tillverkning av kapslingar till logger 2020
Sitta ned med reklambyrån för att ta fram nya grafiska profilen, nya loggor, broschyrer, visitkort, infoblad, etiketter, sticker mm
Allmän Företagsutveckling (har eventuellt ett nytt spännande forum på gång)
Nätverkande
Möten
Bidragsansökningar för utvecklingsprojekt
(ta mot avslag)
Betala räkningar
Boka av kundfordringar mot inbetalningar
Fakturering av kunder
Uppgradering av forum, portal, design
Sökmotoroptimering (nu är det dags igen, ligger bara på 3-4 plats på mina primära sökord...)
Lämna offerter till presumtiva annonsörer
Tillverka nya annonsbanners
Ta bort avslutade annonsörer
Uppdatera kundregister
HÃ¥lla sommarjobbarna med jobb
Driva pÃ¥ sommarjobbarna  huvuddunk

Har för övrigt just sammanställt en lista över alla sidor/länkar i gamla webshopen, och till vilka sidor i nya webshopen som de skall omdirigeras till... över 120 länkar som skall ompekas till sin motsvarighet i den nya webshopen.

Imorgon stänger gamla butiken. www.varmepumpsforum.com/catalog blir då www.energibutiken.se

Man borde egentligen fÃ¥ ha en EEG-mössa pÃ¥ sig för att utvärdera om det finns nÃ¥gon del av hjärnan som inte fÃ¥r slita ont.  ;)

Tur att det är lungnt nu pÃ¥ sommarn sÃ¥ man hinner beta av lite surdegar som blivit liggande...  ;)

Men jag klagar inte, har ett otroligt kul, stimulerande och omväxlande jobb, och eftersom jag arbetar hemmifrån så styr jag min tid rätt mycket helt på egen hand.

Men P1, nja.

Däremot skulle jag nog kunna fylla ett sommarpratarprogram med rätt intressant innehÃ¥ll.  ;D
« Senast ändrad: 07 juli 2011, 22:34:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!