Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vedeldning/Varmvatten pÃ¥ sommaren?  (läst 28225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« skrivet: 14 april 2011, 16:21:24 »
Jag har ett vattenburet system med vedpanna och 3x500L acktankar, varav en med VVB.
I tanken med VVB sitter en elpatron.

Vilken strategi är att föredra på sommarhalvåret, då man främst är ute efter varmvatten?
1) Ha alla tankar öppna och elda vid behov.
2) "Krana av" tankarna utan VVB och elda vid behov.
3) "Krana av" tankarna utan VVB och köra med elpatron för varmvatten.

Bör man stänga av eller ha på cirkulationspumpen? Jag har autoshunt...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 14 april 2011, 16:38:28 »
Det är ju bra att krana av tankar utan VVB när det inte föreligger värmebehov, vattnet som värms upp i dom kommer ju bara att kallna till ingen nytta.
sen att fiselda för bara varmvatten är ju alltid en balansgång, är det värt den billigare uppvärmningen av varmvatten mot att pannan sotar igen tex.?
Det är dyrt med el, men gör man inte av med så mycket varmvatten så kanske det är värt att köra elpatronen.
eller det är kanske värt att satsa några (ganska många) tusenlappar på en solfångare?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 14 april 2011, 17:21:49 »
Välj det som ger dig längst eldnings intervall.
Vattnet kan nog vandra mellan tankarna så jag tror det blir bäst att inte stänga av någon tank.

Cirk pumpen kan du stänga av.Men det kan vara bra att motionera den ibland.Om den har stickpropps anslutning kan du sätta en timer på den så den startar ibland.
« Senast ändrad: 14 april 2011, 22:23:42 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 14 april 2011, 20:06:28 »
Har ett liknande system har alltid haft alla 3 öppna då räcker vv en vecka åt oss fast nu har jag bergvärme så pannan får vila.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 23 april 2011, 09:06:06 »
Tack för svaren.
Vid vilken utomhustemperatur får ni varmvattnet att räcka i en vecka?

Verkar vara lite olika bud om man ska krana av tankarna utan VVB eller inte, vad gäller?   ???

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 23 april 2011, 09:18:52 »
Tack för svaren.
Vid vilken utomhustemperatur får ni varmvattnet att räcka i en vecka?

Verkar vara lite olika bud om man ska krana av tankarna utan VVB eller inte, vad gäller?   ???
Om det funkar som för smurfen att värmen i de övriga tankarna förflyttar sig til den med vvb så finns det ingen anledning att krana av, men det är långt ifrån alla anläggningar som fungerar så.
Prova att elda upp all tankar och gör slut på varmvattnet, om värmen förflyttar sig så sjunker tempen lika fort i alla tankar, gör den inte det och de andra tankarna fortfrande är varma -krana av.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 23 april 2011, 09:32:08 »
Tack för svaren.
Vid vilken utomhustemperatur får ni varmvattnet att räcka i en vecka?

Verkar vara lite olika bud om man ska krana av tankarna utan VVB eller inte, vad gäller?   ???

vv räcker en vecka när ingen värme går ut på radiatorerna. Om man ska krana eller inte beror på vad man vill uppnå max vedbesparing eller max komfort jag föredrar komforten men vill snåla på elen så jag föredrog att elda en gång i veckan men det är bara att prova hur länge mellan eldningarna med 1 tank resp 3 tankar kanske inte skiljer så mycket beror på hur bra isolerade dom är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2011, 16:11:45 »
Jag satten en liten, 50liters VVB efter acktanken.
Så jag eldar upp 1 tank, som får svalna ned till ca 20-30 grader, sen eldar jag igen.
Går inte år mycket ström, finns alltid varmvatten, behöver inte elda så ofta, pannan får jobba ganska länge när man släpper tempen så lågt.
Tycker det fungerar ypperligt!


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2011, 18:04:58 »
Jag satten en liten, 50liters VVB efter acktanken.
Så jag eldar upp 1 tank, som får svalna ned till ca 20-30 grader, sen eldar jag igen.
Går inte år mycket ström, finns alltid varmvatten, behöver inte elda så ofta, pannan får jobba ganska länge när man släpper tempen så lågt.
Tycker det fungerar ypperligt!



Det vettigaste jag hört på forumet på 6mån....

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #9 skrivet: 02 maj 2011, 19:08:29 »
Du ser, ibland kan jag överraska... Vad läste du för 6månader sedan??

Det finns alltså 1 slinga i första tanken som förvärmer vattnet innan VVB.
Om någon nu missat det, såg att jag skrivit konstigt...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #10 skrivet: 02 maj 2011, 21:47:24 »
Du ser, ibland kan jag överraska... Vad läste du för 6månader sedan??

Det finns alltså 1 slinga i första tanken som förvärmer vattnet innan VVB.
Om någon nu missat det, såg att jag skrivit konstigt...

Hej
nää vette F-N om det inte är på flera år ..... a:gl

tycker folk alltid krånglar till allt så förbaskat,det enklaste sättet är att göra som du gjort ,med en liten elberedare så slipper man tänka på varmvattnet...finns alltid en skvätt till duch eller en disk...även om man ha vare på semester i 14 dar
visst det kostar lite ...men har man vedpanna å stödeldar i bland eller solvärme så bidrar det starkt till att sänka kostnaden..men det funkar alltid å för mig e det värt massor...

sen så tycker jag det verkar mer logiskt att elda upp veden då det e 15-30 minus ute känns som att det gör mer nytta då än å elda upp 2-3 m3 ved mitt i sommaren å va irriterad för man glömt elda ...

hadde jag hafft ved panna så vore det prio ett att säta in en 80 liters elberedare bara för att...
slippa jävlas





Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #11 skrivet: 02 maj 2011, 21:59:27 »
Du ser, ibland kan jag överraska... Vad läste du för 6månader sedan??

Det finns alltså 1 slinga i första tanken som förvärmer vattnet innan VVB.
Om någon nu missat det, såg att jag skrivit konstigt...

Hej
nää vette F-N om det inte är på flera år ..... a:gl

tycker folk alltid krånglar till allt så förbaskat,det enklaste sättet är att göra som du gjort ,med en liten elberedare så slipper man tänka på varmvattnet...finns alltid en skvätt till duch eller en disk...även om man ha vare på semester i 14 dar
visst det kostar lite ...men har man vedpanna å stödeldar i bland eller solvärme så bidrar det starkt till att sänka kostnaden..men det funkar alltid å för mig e det värt massor...

sen så tycker jag det verkar mer logiskt att elda upp veden då det e 15-30 minus ute känns som att det gör mer nytta då än å elda upp 2-3 m3 ved mitt i sommaren å va irriterad för man glömt elda ...

hadde jag hafft ved panna så vore det prio ett att säta in en 80 liters elberedare bara för att...
slippa jävlas






Annars så ordnar man vv med en högt monterad elpatron och förvärmer med en slinga i nedre delen av ack tanken om man inte orkar elda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #12 skrivet: 02 maj 2011, 23:05:51 »
Perfekt på vintern också, även om man är hemma sent & inte hunnit elda så kan man alltid ta en dusch medan tändbrasan kommer igång. Känns inte 2011 att vänta på varmvatten.
VVB´n kostar inte många kronor per år men ökar komforten med 100% året om.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #13 skrivet: 03 maj 2011, 07:02:20 »
Du ser, ibland kan jag överraska... Vad läste du för 6månader sedan??

Det finns alltså 1 slinga i första tanken som förvärmer vattnet innan VVB.
Om någon nu missat det, såg att jag skrivit konstigt...

Hej
nää vette F-N om det inte är på flera år ..... a:gl

tycker folk alltid krånglar till allt så förbaskat,det enklaste sättet är att göra som du gjort ,med en liten elberedare så slipper man tänka på varmvattnet...finns alltid en skvätt till duch eller en disk...även om man ha vare på semester i 14 dar
visst det kostar lite ...men har man vedpanna å stödeldar i bland eller solvärme så bidrar det starkt till att sänka kostnaden..men det funkar alltid å för mig e det värt massor...

sen så tycker jag det verkar mer logiskt att elda upp veden då det e 15-30 minus ute känns som att det gör mer nytta då än å elda upp 2-3 m3 ved mitt i sommaren å va irriterad för man glömt elda ...

hadde jag hafft ved panna så vore det prio ett att säta in en 80 liters elberedare bara för att...
slippa jävlas






Annars så ordnar man vv med en högt monterad elpatron och förvärmer med en slinga i nedre delen av ack tanken om man inte orkar elda.
hej
det e det jag menar ..det går att göra så men...praktiskt å billigt blir det inte =omständigt och onödingt krångligt....

elpatronen kostar å sen har man väldigt dålig koll på hur mycket man värmer sin tank
har prövat å felet va just att...jag värmer min tank med el men då min solvärme slår igång har jag väldigt begränsat lagrings utrymme iomed att en viss del av tanken redan är varm
funkar mycket bättre att ha en liten 80lit elberedare i serie med acctanken

solvärmen går bättre å jag spar mer energi på det sättet iomed jag laddar in mer energi i tanken
å har full kontroll på vad jag stoppar in i elberedaren...värmer alldrig mer än min lilla reserv buffert på 80 liter ofta så har jag 45-50 grader i tanken även om det är kasst solväder
så det är väldigt sällan den får börja värma vattnet från +5 grader
har jag bara 45-50 i min acctank så räcker inte det till varmvatten utan det måste alltid spetsas
på å varför inte göra det i min 2lilla 80 liters beredare
det är enkelt att koppla in elberedaren å dom e ju oförskämt billiga på jula..

sen e det som larsostman skriver komforten är gudomlig hela året
å det kostar väldigt lite att köra det så ... jag loggade min elberedare en sommar å maj till okt så va min kostnad ca 0.75 kr per dag för att köra systemet

men jag ska va helt ärlig ...vinter tid så räcker inte min lilla rackare till elberedare till...så jag slår på min 3kw elpatron å värmer acctanken till 60 grader i topp....
då har jag varmvatten så det räcker till 3 hushåll om jag behöver....

orsaken till att jag har elpatronen i tanken är att jag använde den som varmvatten beredare innan jag började med solvärmen...
« Senast ändrad: 03 maj 2011, 07:04:24 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Vedeldning/Varmvatten på sommaren?
« Svar #14 skrivet: 05 maj 2011, 23:43:38 »
Varför inte lägga ut en slang på taket som matar in soluppvärmt vatten i anläggningen?

Har man plåt kan det ju bli väldigt varmet om man har tur en Svenska sommardag som man sen matar antingen acc tanken eller beredaren direkt med för att få upp temepn och slippa legionella.

Kanske får man fresta med en lite "kopplings grej" som känner av om vattnet på taket eller vattnet i acc tanken är varmast och matar beredaren därefter... en liten cirk pump kanske till acc tanken..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!