Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra rör i mark  (läst 14713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Dra rör i mark
« skrivet: 25 maj 2010, 00:58:01 »
Satte in två stycken pumpar av märket Panasonic för drygt ett år sedan när vi flyttade in i huset. De har sparat massor av el. Helt klart. Men.......Tyvärr har vi stora problem med vibrationer. När de går för fullt låter det som en finlandsfärja på tomgång. Dessutom när vi nu har bott i huset i drygt 1 år så inser vi hur fruktansvärt felplacerade ytterdelarna är. De sitter på baksidan av huset och i rät vinkel mot varandra.

Man KAN faktiskt  Sc:,h tycka att firman vi köpte pumparna av kanske borde ha TÄNKT pÃ¥ att informera att placeringen kanske inte är den bästa eftersom det sitter källarfönster under varje ytterdel...och det blir MYCKET is som bygger isberg mot källargrund och fönster. Jag har ju ingen aning om sÃ¥dant, även om man inte har tummen mitt i handen.

Det hela skulle lösa sig genom att flytta ytterdelarna och sätta dem på garageväggen istället. Rördragningen i sig blir kanske marginellt längre. Mellan huset och garaget är det 1 - 1,5 m och den biten är det gångplattor.

Mina frågor är nu:

Kan man dra rören i marken? Gräva ned dem helt enkelt.  Bygga nÃ¥gon kulvert av nÃ¥got slag? NÃ¥gon som har gjort detta förr och kan ge rÃ¥d?

Kan man skarva de befintliga rören OM det skulle krävas lite mera rör?

Tacksam för råd.
 *vinkar*
Erber
Gävle













 
« Senast ändrad: 25 maj 2010, 00:59:35 av erber »
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra rör i mark
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2010, 02:45:46 »
Hejsan erber

Om jag fattat dig rätt så vill du flytta dom pga att det bildas is under pumparna?
Som ev kan skada fönster/grundmuren.

Rent teoretiskt skulle nog din lösning funka, men praktiskt och rent ekonomiskt vet jag inte om det är direkt så smart.

För det första, gräva ned rören i marken kräver ju en god isolering eller rent utav värmeslinga.
För att undvika tappa effekt på pumpen men även risken för skador pga tjälen.
Sen så har du ju ett problem till och det är ev reparationer, koll av läckor osv. Blir mkt svårt om allt är nedgrävt.

Sen skarva rör funkar men då måste om jag inte minns fel det fyllas på med gas för att inte tappa effekt.
Sen så kräver ju detta jobb att det utförs av en kyltekniker, inte direkt något hemma fixar jobb.

Så om jag vore du skulle jag nog börja i änden där problemet är.. dvs isen/avfrostningen.
Försöka leda bort det vattnet istället till ex en dag vattenledning.
Finns många här på forumet som har bra idéer hur man löser det både snyggt och ekonomiskt.

Det är min åsikt.
Hoppas det hjälper dig en bit på vägen.
 Thumbsup
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra rör i mark
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2010, 07:24:43 »
Visst går det skarva rören, och det blir inte så fult att dra plastkanaler på väggen, det som krävs är tillbakakörning av köldmediat till värmepumpen, skarvning av rören, nya plastkanaler, ev. påfyllning av gas - uppstart.
Skulle gissa att en duktig kyltekniker vill ha runt 5-7000 kr för det, men du kan säkert hitta både billigare och dyrare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dra rör i mark
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2010, 08:19:37 »
Vibrationerna beror på väggmontaget.

Skaffa/bygg en ställning på marken, så elimineras alla vibrationer.

Skaffa en stor hink eller annat lämpligt kärl som passar under nämnda ställning. Denna bunke skall ha hål i botten och stå på grus.

När det är långa frysperioder så fylls hinken. Bär bort hinken och ställ den upponed över en golvbrunn i garaget.

Du behöver alltså flera hinkar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dra rör i mark
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2010, 08:33:52 »
Vibrationerna beror på väggmontaget.

Skaffa/bygg en ställning på marken, så elimineras alla vibrationer.

Skaffa en stor hink eller annat lämpligt kärl som passar under nämnda ställning. Denna bunke skall ha hål i botten och stå på grus.

När det är långa frysperioder så fylls hinken. Bär bort hinken och ställ den upponed över en golvbrunn i garaget.

Du behöver alltså flera hinkar.

Det är den moderna varianten av äldre tiders vedhämtning  Thumbsup

Skämt åsido - Ett markstativ istf väggstativ är en riktigt bra början. Sen kan/bör du byta ut den första delen av anslutningsrören mot slang så att inte ljud fortplantar sig in i huset den vägen. När du ändå kopplar lös pumparna för att ansluta slangen och bygger nya stativ så kan du passa på att flytta dom nån meter åt sidan och vrida på dom så att du slipper ha dom precis vid fönstren och så att dom inte stör varandra.

Som Rickard sa så måste man börja med att köra tillbaks kylmediet till utedelarna och avsluta med att vakuumsuga, så du behöver ta dit en kyltekniker.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dra rör i mark
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2010, 09:01:56 »
hihihi.....jag gillar inte heller en massa arbete.......men hinkarna var bara ett tips.

Min 2025 frös sönder i vintras när vattnet blev till is och steg upp i förångaren.

Det kostar 15000 :- att reparera....suck.

Hur kan man göra så bristfälliga prylar.......... för svenskt klimat?

Nu blir det kondensvattentråg med eluppvärmning......

Kondenstråg till en Pansonic finns nog ej att köpa.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Dra rör i mark
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2010, 20:42:08 »
Varför vi vill flytta pumparna är för att de sitter fel - helt enkelt. De är grymt i vägen. När vi satte upp dem tänkte jag inte så mycket på det. Huset hade vi precis köpt och vintern stod för dörren. Och jag ville få ned elförbrukningen.

Jag har idag stora tråg inköpta på Jula inunder, men även med dessa bildas "isberg". Tillslut är marken under kärlen så knölig att det är svårt att få trågen att stå kvar. Att sätta en ställning är heller inget alternativ för att då bygger man in källarfönstren och de är fortfarande i vägen. Jag blir både sur på mig själv att jag inte tänkte bättre, men även på firman som satte dit dem. Mängden vatten som pumparna producerar är trots allt rätt mycket. De borde ha kunnat begripa att is bildas.

Alternativet är alltså att bygga en drygt en meter lång kulvert under gångplattorna
där rör kan dras. I själva kulverten kommer ju ingen skarv att finnas. Min fundering var om nÃ¥gon hade gjort nÃ¥got liknande. Jag tycker inte det lÃ¥ter som ett helt ovanligt scenario trots allt. Stort tack för tips sÃ¥ lÃ¥ngt.  Thumbsup

 studs
Erber
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dra rör i mark
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2010, 21:15:08 »
Om det blir längre sträcka än 7,5 mellan inne/utedel, måste du ha mer gas.

Det går säkert fint att lägga rören i ett avloppsrör eller liknande i backen. Isolera gärna så att inte vatten lägger sig runt cu-rören och fryser sönder dem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Dra rör i mark
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2010, 23:31:13 »
inga problemn att dra rören i marken!
dra dom genom ett 110mm markavloppsrör och borra 8mm hÃ¥l i detta markrör med jämna mellanrum, fixera sedan kylrören sÃ¥ dom ligger mitt i markröret  och fyll pÃ¥ fogskum genom de borrade hÃ¥len, det kommer bli som en riktig kulvert.
(detta kan lämpligen göras innan hela paketet grävs ner)
skarva rören gör man bara om det är besvärligt att dra nya hela vägen från inenrdelarna, en skarv extra är alltid ett potentiellt läckageställe extra.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Dra rör i mark
« Svar #9 skrivet: 30 maj 2010, 15:28:33 »
fixera sedan kylrören sÃ¥ dom ligger mitt i markröret  och fyll pÃ¥ fogskum genom de borrade hÃ¥len, det kommer bli som en riktig kulvert.

Problemet är att fogskummet inte härdar om man sprutar in det i slutet utrymme. (det gjorde det inte för ca 10 år sen iaf när jag prövade och fylla en 30 x 30 x 30 cm kartong.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Dra rör i mark
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2010, 16:15:09 »
fixera sedan kylrören sÃ¥ dom ligger mitt i markröret  och fyll pÃ¥ fogskum genom de borrade hÃ¥len, det kommer bli som en riktig kulvert.

Problemet är att fogskummet inte härdar om man sprutar in det i slutet utrymme. (det gjorde det inte för ca 10 år sen iaf när jag prövade och fylla en 30 x 30 x 30 cm kartong.

Enkomponents fogskum behöver fukt för att härda
Så skall man isolera ett rör eller annan slutet utrymme kan man med fördel duscha insidan med vatten
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dra rör i mark
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2010, 16:21:50 »
Det verkar konstigt - det har jag aldrig varit med om.

Börja med hålen i mitten och låt det svälla ut åt rörändarna.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Dra rör i mark
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2010, 23:44:26 »
 studs Hej igen!!

Nu har installatören vart här. Och även denne menar att det är fullt möjligt att dra röret i backen i någon sorts kulvert. Men hade själv inget bra förslag. Det får jag lösa själv.

NÃ¥gon gav tips om att lägga ett avloppsrör och det tycker ju jag lÃ¥ter bra. MEN....nu mÃ¥ste jag fÃ¥ hjälp att tänka lite. Hur sjutton löser jag detta. Jag ska alltsÃ¥ flytta utdelarna frÃ¥n där de sitter idag till garageväggen till vänster.  Se bild. Det är den där lilla snutten mellan. Helst av allt vill jag ju ha kulverten som ett U. Ned vid precis vid källargrunden och upp vid garagets grund. AvstÃ¥ndet är kanske 100 cm lite drygt där det är som närmast.  Ska vara vara max 15 cm ned i backen. Det är bara gÃ¥ngtrafik. Man vill ju gÃ¥ rakt ned och fogskumma rörets ända sÃ¥ inte regn tränger in. Men hur gör man dÃ¥ när kylrören ska bockas? Det gÃ¥r ju inte att peta in ett bockat rör i ett 110 mm rör. Det är krökarna som är problemet. Helst av allt vill man ju bara lÃ¥ta installatören dra röret i gropen och sÃ¥ fÃ¥r han Ã¥ka hem. Han tog 600 kr timme + mtrl.

Tänkte att man delar röret på mitten lägger i röret och limmer ihop med silikon, då kan man ju anpassa efter böjar. Även böjar kan ju delas och så skummar man igen ändarna och täcker så de inte utsätts för väta. Resten gräver man ned ganska grunt. Försöker bifoga en bild. Där ser ni också de fönster som pumparnas is håller på att förstöra. Jag är fortfarande lite sur på installatören att han inte sa till att placeringen var YTTERST olämplig. Jag kunde inte ett smack om Vp då. Nu vet man ju lite mer..


Mvh
erber
Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dra rör i mark
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2010, 07:42:42 »
Dra igenom cu-rören i pp110 röret, när rören är raka.

Cu rören böjer du utanför pp-röret, när du gräver ned dem.

Hur enkelt som helst.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Dra rör i mark
« Svar #14 skrivet: 02 september 2010, 16:04:31 »
Hur enkelt som helst? Jo, för en som kan kanske.  ;)

Tyvärr verkar ju inte den firma jag köpt pumparna av helt med på vad jag ska göra.

Jag har aldrig pysslat med dessa rör och vet inte hur man kan handskas med dem utan att knäcka dem för hårt. Vet inte hur man bockar dem jämfört med vanliga Cu rör för vatten och värmeinstallationer.

Håller i princip med rocas helt och hållet. Att lägga rören i 110 VP rören är nog inga problem. Alltså det rör som kommer grävas ned en bit i backen. Om ni ser på bilden som kommer röret (som jag tänkt det) ligga ungefär rakt mellan hörnen på husen. Jag ska hacka bort asfalten där en bit. Problemet i mitt förmenande blir ju i själva vinkeln från marken och uppåt vid garaget och vid husets grund där rören kommer gå ned i backen. Det är ju en 90 graders vinkel - och hur i all fridens pinnar får man på en 110 VP -vinkel då? Även de rören måste ju skyddas av VP rör.

Min ursprungliga tanke var ju att värmepumpsfirman får dra rören som de ska sitta. Det kommer att krävas lite förlängning av rören och lite mera gas. Jag kan alltså inte "bara" flytta rören som de sitter idag. Sedan fixar jag själva nedgrävningen och "isoleringen". Men jag är inte 100 på att firman fattar vad jag menar. De hade aldrig vart med om att gräva ned rör på detta sätt.

Någon som vet om det på marknaden finns färdiga kulvertrör som är delade och som man kan vulka ihop på plats. Kulvertrör finns det i massor men de är ju redan isolerade och försedda med rör. Jag vill ha tomma och gärna delbara så man kan isolera redan dragna rör. Tycker det är så märkligt att ingen verkar stött på problemet förr. Kan ju inte vara ehlt unikt att det mest optimala stället att placera pumparna inte är i direkt anslutning till själva hukroppen.I princip skulle man ju kunna dra ut pumparna en bit från huset, just för att slippa isbildning och kondensvatten vid husgrund. Ingen låter ju utevattnets kran stå och spola en massa vatten vid grunden heller. Tycker personligen att lösningar med behållare med värmeslingor som min installationsfirman föreslog istället och som han sett på senaste mässan verkar vara helnipprigt. Värmeslingor drar ju en massa el de med. Och de måste ju vara på hela tiden för att kunna avleda vatten.

Är jättetacksam för alla inkomna tips och förslag. Även om jag gärna skulle vilja komma i kontakt med nÃ¥gon som gjort detta förr. Dvs hur gör man i vinkeln  UPP frÃ¥n det rör som ligger lite nedgrävt. Du fÃ¥r ju inte pÃ¥ en vinkel VP rör över ett redan bockat Cu-rör.

 *vinkar*
erber

Enplanshus med hel källare byggt 69. Ca 125 m2 i varje plan. Direkt el. Installerat två stycken Panasonic NE9GKE , (en uppe och en i källaren) i november 2008. Tidigare ägare 37000 kWh utan pumpar. Vi flyttade in 1 november 2008. Tilläggsisolerar huset 10 cm allt eftersom.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!