Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka värmepump mot ackumulatortankar  (läst 17259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 4242

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Docka värmepump mot ackumulatortankar
« skrivet: 09 oktober 2010, 20:02:52 »
Hej
Jag behöver sortera ut lite funderingar med några som har bättre koll på värmepumpar än jag.
Jag har 3st ackar på 750L vardera, Huvud tanken har en solslinga, två seriekopplade kamrörsbatterier (för vv) och elpatroner. Tankarna laddar jag från en BAXI Solo Innova vedpanna. Vanliga vattenradiatorer i huset.

När vi behöver värme i huset kör vi ved (har i stort sett aldrig använt elpatronerna). Sommartid räcker solfångarna för vv.

Eftersom huset mer och mer används som fritidshus har jag börjat fundera på en värmepumpslösning för att hålla värmen när huset står tomt i veckorna. För närvarande löser vi detta genom att en granne går in och kör en panna ved när det behövs. Eftersom jag vill stänga av värmepumpen och bara köra ved när vi är i huset så kan jag inte ha en lösning med vatten ut till pumpen.
Jag har titta på Dalkin Altherma men hittar inte några bra principritningar hur den dockas till min existerande anläggning. Kan någon hjälpa mig!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2010, 07:56:34 »
Annars finns en split som heter Airwell som jag har hört ska funka bra till denna typ av installation.
Innerdelen (kondensorn) + en cirkpump kopplas till acktanken med fast kondensering.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 08:23:44 »
ska du ha den för en så uppgift går det att nyttja fler funktioner i regulatorn till airvellen.. Rums givare . relä utgång för start av elpatron vid för låg utomhus temp eller annat larm som gör att pumpen stannar ..
Grymt bra maskin .. välj 1200 Thumbsup
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2010, 08:34:20 »
Fast det måste väl vara bättre att flyta. Kan inte Airwellen det?

Med en lite växlare( om du inte har en bra slinga) kan du koppla in vad som helst och köra ut etylenglykol eller sprit *vinkar*

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2010, 08:35:01 »
HÃ¥ller med C-C
vi satte en 1200 i veckan som var...lika imponerad var gÃ¥ng  ^-^
det blir lite trådning när man installerar Airwell...vilket man bör ha med i beräkningarna.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2010, 08:41:51 »
 *roflmao*  det är rätt mycket trÃ¥dning .. och bäst blir det när man gör det själv ;) har nÃ¥gra där el killarna kopplade fel frÃ¥n början .380 pÃ¥ transingen 2 gÃ¥nger . felkopplad svarsignal för avfrostningen  huvuddunk huvuddunk  efter  det gör jag alla själv´,
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2010, 08:43:04 »
Men visst mÃ¥ste den väl klara att köras flytande, eller?    betvivlar inte alls att det är en bra maskin :)

Visste inte att du var elektriker oxå c-c *vinkar*

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2010, 09:00:46 »
med ett kompletterande styr som ger start signal  till regulatorn fungerar det perfekt,,  :)
vill man bara köra den för värme går det bra att köra den mot rums termostat .
Nja elektriker  *roflmao* men det blir rätt och en och annan Bygel har man gjort ::) för att fÃ¥ det att fungerar,, samt nÃ¥gra styrskÃ¥p som jag är skyldig till ,, Kunnig inom el fÃ¥r man kalla det men absolut ingen renodlad elektriker .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2010, 09:16:00 »
VP: vill du flyta mot utetempen eller ?
jag uppfattade det som att två av tankarna har kamrör för TVV..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2010, 09:43:33 »
Om funktionen ska vara att hålla huset varmt då man inte är där så kan man väl köra fast kondensering, men med lite lägre temp i tanken (det som behövs för att hålla värmen i huset), och sen när man är där elda för att få varmvattentemp. Alternativet är väl att köra flytande mot acktanken?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2010, 09:48:36 »
ja eller så kör man den flytande mot rums termostaten som styr till och frånslag ... men med inställd man retur temp in i värmepumpen
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2010, 09:50:08 »
ACE   Självklart flytande mot utetemp Thumbsup  Ser ingen mening med att hÃ¥lla en tank varm i onödan.  Sedan sÃ¥ finns det toksmarta sätt att fÃ¥ VV i ett sÃ¥dant stort system Thumbsup  Om du kommer till sthlm ngn gÃ¥ng sÃ¥ ska jag ta med dig pÃ¥ ett studiebesök sÃ¥ fÃ¥r du se ;)
 *vinkar*

Bara att skaffa en plattis då så kan man ha alla alternativ om man nu inte skulle tycka att de DX alternativ som finns passar i ens hus.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #12 skrivet: 10 oktober 2010, 10:02:57 »
Ha..ha  kommer gärna pÃ¥ ett studiebesök VP.   men först ska vi montera pumpar i TS tre smÃ¥ stugor  ;D
Ville bara kolla om du ville flyta mot utomhustemp eller rumstemp.
Är du sugen pÃ¥ smarta VS-lösningar bör väl största förlusten i detta fall blir att man varmhÃ¥ller 3st jättetankar med strÃ¥lningsförluster utan att ha nytta av den ackumulerade energin vid VP-körning  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad 4242

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2010, 10:54:02 »
Ha..ha  kommer gärna pÃ¥ ett studiebesök VP.   men först ska vi montera pumpar i TS tre smÃ¥ stugor  ;D
Ville bara kolla om du ville flyta mot utomhustemp eller rumstemp.
Är du sugen pÃ¥ smarta VS-lösningar bör väl största förlusten i detta fall blir att man varmhÃ¥ller 3st jättetankar med strÃ¥lningsförluster utan att ha nytta av den ackumulerade energin vid VP-körning  ;)

Jag kan sektionera tankarna och bara köra på en av dom (huvudtanken som innehåller slingornaför VV o solvärmen). det skulle väl vare en lösning i kombination med en Airwell för att minska strålningsförlusterna.
Jag såg att Daikin pratat om HT och att man ska få ut 80 grader. hur går det till (eller har jag missuppfattat totalt a:gl)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Docka värmepump mot ackumulatortankar
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2010, 10:59:58 »
Daikin HT
En kaskadkopplad maskin (två maskiner som jobbar i serie....en lågtemp som laddar en högtemp)
Tyvärr tydligen en maskin som kräver lite finlir och funktions-känsla för att fÃ¥ att gÃ¥ bra....vilket lÃ¥ngt ifrÃ¥n alla montörer och Daikin-supporters har  :,v(
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!