Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge funkar ett borrhÃ¥l?  (läst 8917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur länge funkar ett borrhål?
« skrivet: 01 februari 2006, 21:13:23 »
Hej

Har hört så många historier om borrhål så nu tänkte jag fråga och vi förutsätter att det är ett "normalt" borrhål:

Hur länge funkar det 10, 20 år eller längre?
Måste hålet få vila efter några år??
Hur vet man vilken "effekt" man har i hållet, på kalkylerna står det ju t.ex "specifikt energiuttag 132kWh/m och Specifikt effektuttag 29W/m?

//D
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2006, 22:16:31 »
Det funkar så länge solen skiner på sommaren...
Gissar pÃ¥ 1045 Ã¥r  ;)

MEN foderröret kommer att rosta upp om 100 år... tidigare kanske om man har aggresiv jord. Mycket senare om det går väl!

I sinom tid är jag säker på att man kan göra en ny infordring innanför den bef. då blir det för evigt.

Den behöver alltså inte vila

Effekten det är hur mycket pumpen ger minus elenergin/ aktiva metrar.
Energiuttaget är/år... avgiven energi minus köpt energi/längden.
hoppas det blev rätt ett hastverk  Sc:,h

Den behöver alltså aldrig ta en vilopaus
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2006, 23:07:28 »
Hej

Har hört så många historier om borrhål så nu tänkte jag fråga och vi förutsätter att det är ett "normalt" borrhål:

Hur länge funkar det 10, 20 år eller längre?
Måste hålet få vila efter några år??
Hur vet man vilken "effekt" man har i hållet, på kalkylerna står det ju t.ex "specifikt energiuttag 132kWh/m och Specifikt effektuttag 29W/m?

//D
Om du är orolig kan du alltid installera frikyla.
Ett normalt borrhål ger 40 till 60 watt per meter hål. Om du har 150 meter borra och lyckas utnyttja allt blir det, under tre månader, 13000 till 19000 kWh till berg.
Du får givetvis dra av varmvattnet. ;)

Mvh
pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2006, 23:16:29 »
Om vi vänder på frågeställningen då?
Hur länge måste ett hål få vila innan ursprungstempen är tillbaks ?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2006, 18:45:30 »
Hur länge ett hål måste vila innan ursprungstempen är tillbaka beror nog mest på vilken vattenomsättning man har i hålet.
Hos mig har tempen varit som lägst +1 in -3ut.  Efter nÃ¥gra varma dagar nu i januari vände temperaturen tillbaka till +4 in  0 ut.  Jag har troligen stor vattenomsättningp.g.a. en vattentunnel sprängd i berget ca 50 meter frÃ¥n mitt borrhÃ¥l. Tunneln försörjer 2 fabriker med vatten frÃ¥n Indalsälven. ;D ;D
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2006, 23:09:30 »
Citera
Om vi vänder på frågeställningen då?
Hur länge måste ett hål få vila innan ursprungstempen är tillbaks ?

Hålet återhämtar sig inte fullt över sommaren!!
Men efter några års användning nås jämnvikt.
Tempen sjunker nästan allt första året efter det max 1 grad till.

Ingen aning hur lång tid det tar för full återladdning, kanske 2 år??

Tex frikyla är en fin grej... det hjälper ju till med återladdning samtidigt som man får fin komfort för en mycket billig penning!


Indalsälven.... hmmm superbra med "varmvatten"  men fick du verkligen borra sÃ¥ nära!?  :-X Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2006, 09:27:07 »
DÃ¥ borde jag kunna räkna med +gr konstant pÃ¥ min brine  ;D
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2006, 10:26:33 »
Ehh Debatten känns lite lättvindig...

-Djupt nere i berggrunden nås berget knappast av solinstrålning.
-Den geotermiska enegrin i Sverige måste vara väldigt begränsad (annat är det på island)
-Den egna produktionen av värme i form av radioaktivt sönderfall i beget likaså.

Vad kvarstår? Grundvatten som sakta sakta passerar runt och jämnar ut temperaturskillnader.
Med en massa borrhål i ett område så borde man kunna tänka sig en mer omfattande sänkning av berggrundstempen på riktigt lång sikt. Eller?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2006, 11:08:19 »

-Djupt nere i berggrunden nås berget knappast av solinstrålning.

....

Med en massa borrhål i ett område så borde man kunna tänka sig en mer omfattande sänkning av berggrundstempen på riktigt lång sikt. Eller?

De första 20-30 åren handlar det om "gruvbrytning". Man tar värme från bergets värmeförråd som kyls någon grad. Därefter blir det i stort sett en jämvikt. Markytans temperatur sjunker lite grand så att bergets i genomsnitt över året tillförs lika mycket värme man tar ut.

En mycket grovt förenklad kalkyl: Granits ledningsförmÃ¥ga är ungefär 3,5 W/m*K. 100 meter djupt borrhÃ¥l och en grads temperaturskillnad mellan markyta och botten pÃ¥ hÃ¥let ger 0,035 W/m2. PÃ¥ 1000 m2 blir det 35 kW. Det räcker alltsÃ¥ med nÃ¥gra tiondels graders temperaturdifferens för tillföra det en värmepump tar ut. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2006, 17:25:32 »
Dom första hundra meterna har berget ungefär samma temperatur som medeltemperaturen på orten, sedan ökar temperaturen med 1-2 grader/100meter på grund av den geotermiska energin.
Värme tillförs hela tiden till hÃ¥let frÃ¥n alla hÃ¥ll, genom vatten strömning och geotermisk verkan,  (den geotermiska värmen kommer frÃ¥n de radioaktiva sönderfallet som pÃ¥gÃ¥r inne i jorden) och efter C:a 3-5 Ã¥r har temperaturen nÃ¥tt den temeratur som hÃ¥let kommer att ha i all framtid,  värmen tar slut först när radioaktiviteten tar slut och den har vi haft i c:a 4,5 miljarer Ã¥r sÃ¥ jag tror att vi kan vara lugna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2006, 17:29:00 »
Jag har tänkt på det - det pratas om att bergvärme = solenergi, men är det inte snarare så att det är geotermisk energi?

Dvs värmen torde snarare komma underifrån än ovanifrån. Men det är väl en fråga om både och, i varierande utsträckning.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2006, 17:31:11 »
nästan allt kommer undeifrÃ¥n och är kärnkraft  >:D >:D
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2006, 19:37:23 »
Hur är det då med dimensioneringen av ett borrhål? Längden får du ju hjälp med men spelar diametern någon roll ;D (vi pratar fortfarande borrhål :D)?

//D
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2006, 19:56:12 »
Det är nog inte nån fördel med grövre hål annat än att man ev. kan borra djupare.
Fördelar med smalare hål är tex. att slangen har mindre vatten mellan sig och berget, vattnets ledningsförmåga är c:a 0,6 W/mK medans bergets ledningsförmåga är från c:a 1,5-7 W/mK, så vattnet leder värmen mycket sämmre än berg. Risken för hoptryckning vid frysta hål minskar också då det helt enkelt blir minder volym som kan expandera när vattnet fryser.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Hur länge funkar ett borrhål?
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2006, 19:56:24 »
4" eller 5" borrar man idag, vad jag har förstått så får man bättre värmeöverförig ju trängre hålet är.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!