Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2014, 18:48:01 »

Jag loggar min 1245 varje dag och har gjort i drygt 3 år varför inte när funktionen finns om det skulle bli nått fel ser jag kanske orsaken i loggen.
Skrivet av: Rixmupp
« skrivet: 19 januari 2014, 17:35:07 »

Har du nån logg som visar hur den prioriterar.

Nej, är hyfsat nöjd med hur pumpen fungerar ändå, så jag har inte brytt mig o logga på länge.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2014, 09:58:52 »

Har du nån logg som visar hur den prioriterar.
Skrivet av: Rixmupp
« skrivet: 19 januari 2014, 09:52:10 »

Är rätt säker på att driftprioriteringen gäller även i lyx läget vilket brular vara 20 min värme samt 20 min vv om det finns behov av båda finns det endast behov av vv kör den tills tempen är uppnådd. Vet inte hur det funkar på 750 men på 1245 så kopplas elpatron ur vid vv beredning även om den ligger i före vv beredningen och kommer kopplas in när vv körningen är klar lite märklig lösning men kan ha att göra med att slingan i beredaren inte klarar överföra så hög effekt så det finns risk för hög retur.

I lyx läget prioriterar 750:n alltid varmvatten oavsett värmebehov. Den använder även elpatron ibland. Vet dock inte vad det är som gör att elpatronen startar. Förmodligen är det gradminuterna, om dom blir för låga startar elpatronen för att snabba på VV produktionen.

Kör min 750 i konstant lyxläge för att säkerställa att vi har varmvatten. Vi är 5 i familjen och vissa dagar när ungarna badar/duschar och vi duschar i en följd så tillsammans med avfrostningar blir det flera timmar av endast VV produktion. Dock fungerar det rätt bra ändå då vi har braskamin som håller värmen. Visst kan det kyla ut lite i vissa rum om det är riktigt kallt, och visst får elpatron gå en heldel men det är det värt för att bekvämligheten.

Vi är 5 i familjen, bor i södra norrland,  förbrukar ca 7000kwh för värme/VV, då har vi 1.5plan, 185kvm med radiatorer och håller 22grader inne med inomhusgivare. (fläkten på ca 70%, 210kbm). Det tycker jag är helt acceptabelt. Sen att vi har ca 10000kwh till i hushållsel men det är en annan historia... :)

Tidigare körde vi i normal läget och det fungerade inte alls för oss om många skulle duscha/bada efter varann. Varmvattnet tog slut fort och tog en hel evighet att fylla upp pga driftprioriteringen och avfrostningar...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 januari 2014, 22:28:46 »

Är rätt säker på att driftprioriteringen gäller även i lyx läget vilket brular vara 20 min värme samt 20 min vv om det finns behov av båda finns det endast behov av vv kör den tills tempen är uppnådd. Vet inte hur det funkar på 750 men på 1245 så kopplas elpatron ur vid vv beredning även om den ligger i före vv beredningen och kommer kopplas in när vv körningen är klar lite märklig lösning men kan ha att göra med att slingan i beredaren inte klarar överföra så hög effekt så det finns risk för hög retur.
Skrivet av: Rixmupp
« skrivet: 18 januari 2014, 20:18:34 »

För lyx-läget så har jag sett precis det. Den prioriterar VV framför värmebehovet.

Men frågan är här om något av behoven är uppfyllt, slår den över då direkt till det andra behovet?
Jag trodde att den isf väntar in tills det andra behovet går igång i enlighet med den tiden som man har ställt in.
Shogo - du menar att det inte är så? (tolkar inte texten på pumpen på just det viset)

Ja det måste den ju göra annars hade den bara kunnat göra varmvatten var 20min(standard) på sommaren när inget värmebehov ligger.

Ähh såg bilden nu. Är rätt säker på att den växlar när ett behov är uppfyllt även om det är innan tiden. Tror att tiden (klockan) endast går när det är två behov samtidigt.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 18 januari 2014, 17:06:03 »

För lyx-läget så har jag sett precis det. Den prioriterar VV framför värmebehovet.

Men frågan är här om något av behoven är uppfyllt, slår den över då direkt till det andra behovet?
Jag trodde att den isf väntar in tills det andra behovet går igång i enlighet med den tiden som man har ställt in.
Shogo - du menar att det inte är så? (tolkar inte texten på pumpen på just det viset)
Skrivet av: Rixmupp
« skrivet: 18 januari 2014, 16:56:40 »

Ser att du har en CE50. Det funkar inte så tyvärr på F750. Man ställer in tiden för vv produktion, och tid för värme. Så den byter inte innan den inställda tiden har gått även om det inte finns behov för den att värma vv. Det enda den gör då är att vila isf.



Man kan ha det så även på F750 genom att ställa varmvattnet i läge Lyx. Då kommer pumpen alltid att prioritera varmvattnet och gå över till värme när inställd varmvattentemperatur är uppnådd. Start/stopp tempen på varmvattnet och om man vill ha lyxläget konstant eller vissa tider går ju att ställa in efter ens eget behov.
Skrivet av: shogo
« skrivet: 18 januari 2014, 11:50:22 »

Inte riktigt rätt om 750, så här funkar det.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 18 januari 2014, 11:21:58 »

Jag har därför valt att friska på max med elpatroner för att värma upp tappvarmvattnet så fort som möjligt så att apparaten kan återgå till huvuduppgiften så fort som möjligt, dvs värma huset.


Ser att du har en CE50. Det funkar inte så tyvärr på F750. Man ställer in tiden för vv produktion, och tid för värme. Så den byter inte innan den inställda tiden har gått även om det inte finns behov för den att värma vv. Det enda den gör då är att vila isf.

Jag för övrigt också valt att testa med att ställa in max elpatroneffekt, ställde in på 3kW. Utetemperturen har legat på 0 - -3 grader. Så det borde räcka anser jag. Resultatet har varit senaste två dygnen att patronen har gått hela tiden på max, och kompressorn jobbar ca 50% av tiden, fortfarande dessa långa avfrostningar. Trodde jag skulle slippa dem nu när det blir torrare ute när tempen sjunker under nollan.

Döper härmed om min pump till
F750 - En elpanna, med återvinningstillskott
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 17 januari 2014, 10:28:21 »

Det kanske är så att om man har ett trögt system (läs golvvärme i betongplatta) kan det vara acceptabelt att begränsa effekten eftersom det ändå tar så lång tid innan förändringen slår igenom.

Med ett radiatorsystem däremot (som vi har) så är responsen mycket snabb. T.o.m irriterande snabb. Jag märker att temperaturen dippar när apparaten värmer varmvatten, den är ju tyvärr inte kapabel att göra både och samtidigt. Jag har därför valt att friska på max med elpatroner för att värma upp tappvarmvattnet så fort som möjligt så att apparaten kan återgå till huvuduppgiften så fort som möjligt, dvs värma huset.

Nu på vintern får jag naturligtvis betala extra för denna komfort (som ändå inte blir helt perfekt) men på sommaren klarar jag mig helt på kompressorn för att värma varmvattnet

mvh 
Skrivet av: shogo
« skrivet: 17 januari 2014, 09:46:22 »

Finns det någon speciell anledning till att du begränsar effekten överhuvudtaget (till 4 kW som exempel) ? Du betalar ju för energi och inte effekt så lite effekt under längre tid blir ju samma som högre effekt kortare tid.

Dessutom, genom att begränsa effekten tar det ju längre tid att nå eftersträvad komfort.

Är du orolig att huvudsäkringarna går eller har du säkrat ner för att få en lägre fast avgift?

mvh

Tanken från början var att kompressorn får lite mer tid på sig att stötta upp, men i slutänden så kanske det är onödigt och minimal besparing att sätta en begränsning.
Begränsningen är inte gjord pga säkringsproblem, har huvudsäkring på 20A.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 17 januari 2014, 09:21:47 »

Ja så är det ju krambriw. Men det är kostnadsffektivare att låta kompressorn leverera effekten än eltillsatsen (COP>1). DOck så tar det ju längre tid som du säger. Detta självklart under förutsättning att kompressorn klarar av att leverera tillräckligt med effekt såklart (att eltillsats + kompressor levererar mer effekt än avkylning)
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 17 januari 2014, 09:10:42 »

Finns det någon speciell anledning till att du begränsar effekten överhuvudtaget (till 4 kW som exempel) ? Du betalar ju för energi och inte effekt så lite effekt under längre tid blir ju samma som högre effekt kortare tid.

Dessutom, genom att begränsa effekten tar det ju längre tid att nå eftersträvad komfort.

Är du orolig att huvudsäkringarna går eller har du säkrat ner för att få en lägre fast avgift?

mvh
Skrivet av: shogo
« skrivet: 17 januari 2014, 07:45:12 »

-14 °C ute, nu får jag backa lite på mina optimeringar.
Orginal, start tillsats -700gm, i steg om 50gm, max effekt 6,5kW.
Hade nu senast start tillsats -700gm, i steg om 80gm, max effekt 3kW med resultat nu på morgonen med -1300gm och en innetemp på kring 20 °C i stället för kring 21,5 °C.
Har nu ändrat till -700gm, i steg om 70gm, max effekt 4kW så borde det klara sig även om det kryper ned till -20 °C hoppas jag.
Skrivet av: shogo
« skrivet: 15 januari 2014, 10:00:12 »

Däremot är avkylningen snabbare i vårt fall med FLVP. Vi får både den effekten att när det är kallare ute så tappar huset värme på precis samma sätt som andra hus (värme kryper ut via isolering, glas, strålning etc) PLUS att vi medvetet drar in massa kall luft för att FLVP ska ha något att jobba med. (Ja, alla hus ventileras men jag förmodar att flvp drar in mer luft än utan flvp)

Vad tror ni om den tanken?

Angående luften som tillförs så följer ju det normerna som finns för luftbyte, men något som folk ofta glömmer när de väljer mellan frånluftsvärmepump och bergvärmepump så måste man i bergvärmepumpsfallet komplettera med en ventilationslösning och då gissar jag att det ofta blir någon form av tilluft-frånluftslösning med förvärmning/värmeväxlare av tilluften varpå man får en betydligt trevligare temperatur på tilluften när det är -20 °C ute.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 14 januari 2014, 21:34:29 »

Du har mycket bra up time på kompressorn. Dit vill jag också komma. Även du har en del långa avfrostningar, men fortfarande 30% mer uptime än jag.

Håller med dina kommentarer.
Jag håller med om det sista också, trögt system. Nu lattjar min pump och håller ändå uppe tempen. 22,4 grader inne, -1 ute,  kompressorn går på 30hz och den betar av GM pga att returtempen är lika hög som bör värdet på framledningstemperaturen. Dvs så länge inga tvära kast i temperatur så löser den biffen.
Min sista slutsats ovan var nog lite för hård men jag får följa upp detta när vi får en ny kylig period.

Edit: vid närmare eftertanke så är det med trögheten inte så konstigt. Golvvärme jobbar med liten temperaturdiff men med stor yta. Radiatorer t.ex. jobbar med mycket högre temperaturer som ger snabbare effekt, men med mindre yta,  både konvektion och strålning gör värmeöverföringen snabb.
Däremot är avkylningen snabbare i vårt fall med FLVP. Vi får både den effekten att när det är kallare ute så tappar huset värme på precis samma sätt som andra hus (värme kryper ut via isolering, glas, strålning etc) PLUS att vi medvetet drar in massa kall luft för att FLVP ska ha något att jobba med. (Ja, alla hus ventileras men jag förmodar att flvp drar in mer luft än utan flvp)

Vad tror ni om den tanken?
Skrivet av: shogo
« skrivet: 14 januari 2014, 13:16:58 »

Vänner...
Här kommer min senaste 40h logg samt mina slutsatser (enligt mina egna teorier och erfarenheter) som jag drog ifrån loggen. Vissa samband finns, se själva. Jämför gärna med era loggar, jag är intresserad så återkom med besked.

Slutsats nr 1: kompressorn går 50% av tiden, i princip varje avfrostning har varit lång. Katastrof! (ontop - har du fortfarande bra track record?)

Slutsats nr 2: Kompressorfrekvensen har direkt koppling till lufthastigheten, positiv koppling (ökande medför ökande)

Slutats nr 3: Gradminuterna påverkar inte kompressorfrekvensen, tyvärr JonasB. Jag hoppades in i det sista men kan inte se det sambandet. Kan meddela också att -2800 GM är max, kan ej komma lägre  :o

Slutats nr 4: Trots att tillsatsen har gått in så orkar pumpen inte med helt enkelt när tempen sjunker. Tappade från 22 till 19 grader när kylan kom. Har fortfarande inte hämtat upp det.Börjar bli orolig att något annat är galet. Har jobbat upp framledningstemp till nästan 40 °C (retur 33 °C), och ändå så har den svårt att få upp innetempen.

Kommentarer till slutsatserna samt en liten loggningsbild för att få lite jämförelseobjekt.

Slutsats nr 1: Enligt min sista logg så har kompressorn gått totalt fyra av fem dygn, dvs ca 80% av tiden om jag gjort rätt i beräkningarna i LogAide så här borde det finnas möjlighet att förbättra för dig.

Slutsats nr 2: Att kompressorhastighet har koppling till frånluftshastighet är ju rätt, men även till frånluftstemperatur, dvs när jag eldar i kanin under dagen så kommer kompressorn ibland upp till 92 i frekvens med den varmare frånluften, medans standard utan kamin brukar ligga mellan 70-80 i frekvens för mig.

Slutsats nr 3: Håller med.

Slutsats nr 4: När det blir stora temperatursvängningar tex från 0 °C till -10 °C över natten så brukar det tröga systemet (jag har golvvärme) ha svårt att hänga med och kan hamna lite på efterkälken med innetempen, lite lagg, vill man ha max respons i systemet så kan man inte energioptimera, man får välja om man alltid vill ha samma temperatur eller snåla med elen till någon grad med risk för större lagg med innetemp.

Logg från fem dygn med utetemp från +5 °C till -12 °C, har labbat med gränserna för eltillsats och gradminuter lite fram och tillbaks under denna tid, har även eldat i kamin i lite olika intervaller under dessa dagar när man varit hemma på kvällar o helg så man får väl räkna in det i resultatet.
Har ändrat i skala på lufthastighet och gradminuter för att få ett överskådligt diagram.
Skrivet av: ontop
« skrivet: 14 januari 2014, 11:46:01 »

SLutats nr 1: kompressorn går 50% av tiden, i princip varje avfrostning har varit lång. Katastrof! (ontop - har du fortfarande bra track record?)
Ja, det ser bra ut. Har fått den nya termostaten, i väntan på installation är fläkten avstängd men det är inga problem nu när det är kallt då de långa avfrostningarna ändå är mycket sällsynta.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 14 januari 2014, 06:27:34 »

Ja det är precis vad jag funderar på. Nu har ute tempen ökat till-2 grader så nu är det ok igen. Den aggressiva återhämtningen som värmde upp golvet till en retur temp på 33 grader gör att pumpen orkar hålla 22 grader inne sen igår kväll helt utan tillsats.

Men det jag är orolig för hur det kommer se ut om vi får-15 i ett par dagar. Vi har trä golv och precis som du säger så finns det en gräns för vad golvet tål (lite över 40 om jag kommer ihåg rätt).
Vi har uppenbarligen klarat två vintrar (den första var kall ska det säga) i huset nu så det borde gå bra även denna, hoppas jag :) .
Men nu är det dags att göra det mer energieffektivt och med bättre komfort.
Vi upplever att det drar även fast vi stänger ventilerna, om det är kallt ute. Jag är beredd att offra att tillsatsen går för att kompensera.
Sen har vi en 1-åring som säger av sig täcket hela tiden och vill inte att han ska bli kall. Vi har öppnat ventilerna på andra ställen för att kompensera.
Skrivet av: Ekberg
« skrivet: 13 januari 2014, 23:02:57 »

Jag skulle fundera på varför huset inte kan hålla tempen med 40 graders framledning.
Vad har du för golv, trägolv gillar inte den värmen.
Varför är det känsligt med drag på natten, stäng ventilerna i sovrummen och låt pumpen få sitt flöde.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 13 januari 2014, 21:25:29 »

Vänner...
Här kommer min senaste 40h logg samt mina slutsatser som jag drog ifrån loggen. Vissa samband finns, se själva. Jämför gärna med era loggar, jag är intresserad så återkom med besked.

SLutats nr 1: kompressorn går 50% av tiden, i princip varje avfrostning har varit lång. Katastrof! (ontop - har du fortfarande bra track record?)

Slutsats nr 2: Kompressorfrekvensen har direkt koppling till lufthastigheten, positiv koppling (ökande medför ökande)

Slutats nr 3: Gradminuterna påverkar inte kompressorfrekvensen, tyvärr JonasB. Jag hoppades in i det sista men kan inte se det sambandet. Kan meddela också att -2800 GM är max, kan ej komma lägre  :o

Slutats nr 4: Trots att tillsatsen har gått in så orkar pumpen inte med helt enkelt när tempen sjunker. Tappade från 22 till 19 grader när kylan kom. Har fortfarande inte hämtat upp det.Börjar bli orolig att något annat är galet. Har jobbat upp framledningstemp till nästan 40 °C (retur 33 °C), och ändå så har den svårt att få upp innetempen.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 12 januari 2014, 21:17:09 »

Ontop -
Ska kolla loggarna imorgon kanske. Väntar in det kalla vädret. Det har blivit varmare igen inatt. Har du gett upp fläktlösningen?

Jonasb -
Så skulle man vilja styra denna. Men det verkar inte gå. Bra tips ändå. Upplever att GM pendlar men det gör iaf att tillsatsen inte går in för tidigt. Har lite funderingar på att ställa ner gränsen något, men öka stegen för tillsats nivåerna.
Låter som ett bra försök, go for it!
Det kanske låter som jag vurmar för Splitten, det gör jag inte. Alla dessa inställningar borde ju givetvis ha varit dokumenterade (eller i alla fall förstådda av Nibe support och installatörer vilket inte är fallet) ännu hellre automatiserade i styret!
Men jag skattar min lyckliga stjärna att jag kan ställa in de parametrar som gör att jag klara mig utan tillskott ner till -9 - 14 (beroende på vind och luftfuktighet) utan eltillskott.

MVH/Jonas
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 12 januari 2014, 21:02:02 »

Jag har upplevt pumpen något mer responsiv sen jag bytte. Men jag är benägen att hålla med er, det är inte GM som styr frekvensen utan det måste vara luftflödet. Responsiviteten beror snarare på att jag bytte till innegivare (för pumpen verkade inte bry sig om GM).
Hos mig har jag inte sett frekvensen gå över 100 Hz (BS1 luftflöde ca 165).

Nu har jag -2800 GM. Utetemp 2 °C. Innetemp har sjunkit till 21,5 °C så pumpen jobbar på, men med 4kW tillsats...
Känns sådär, för att få upp frekvensen och återvinna mer energi så ska man väl öka luftflödet men det tänker jag inte göra för komforten blir kass, det drar.
Jag är övertygad om att GM är involverad i styret, kan man inte såsom i splitten forsera GM. I såfall forsera GM till -200 och kolla kompressor frekvens bör, tvinga därefter ner GM till - 1800 och kontrollore kompressor frekvens bör!

MVH/Jonas
Skrivet av: ontop
« skrivet: 11 januari 2014, 10:40:45 »

Ontop -
Ska kolla loggarna imorgon kanske. Väntar in det kalla vädret. Det har blivit varmare igen inatt. Har du gett upp fläktlösningen?
Nej, den kör och jag har inte sett en lång avfrostning medan den varit igång. Inväntar en ny termostat så jag kan säkerställa att fläkten inte är igång när förångaren är <0°C. GM kan jobbas ikapp vid +5°C vilket var omöjligt innan.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 11 januari 2014, 08:10:59 »

Ontop -
Ska kolla loggarna imorgon kanske. Väntar in det kalla vädret. Det har blivit varmare igen inatt. Har du gett upp fläktlösningen?

Jonasb -
Så skulle man vilja styra denna. Men det verkar inte gå. Bra tips ändå. Upplever att GM pendlar men det gör iaf att tillsatsen inte går in för tidigt. Har lite funderingar på att ställa ner gränsen något, men öka stegen för tillsats nivåerna.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 10 januari 2014, 22:28:37 »

Okay, svårt att ge er mer råd eftersom jag själv inte har en 750 som jag kan labba med, utan en Split, trodde styret baserades på ungefär samma grundprinciper men det är kanske inte så :-(
I kväll gick jag över från höst- till vinter inställningar på splitten, som information betyder det att jag höjer kompressordynamiken. Innan jag höjde dynamiken reglerade inverterstyrningen med mina inställningar (kurva, offset & rumsgivar koeficient) vid -3 grader till (kompressorbalansen) -400 GM; men eftersom det nu kommer att bli betydligt kallare höjde jag kompressordynamiken, (kompressorns frekvenskurva map GM underskott) vilket gör att kompressorn blir betydligt mer aggressiv och balansen hamnar istället på -150 (och understiger aldrig 0 som skulle resultera i oönskat kompressorstopp). Med denna inställning kommer jag att klara ner till -9 grader därefter får jag höja dynamiken ytterligare för att uppnå maximalt utbyte. Någonstans vid -9 -  -14 beroende på fuktighet orkar pumpen inte hela behovet och då får jag ändera tillåta tillskott (jag väljer att göra detta manuellt) eller starta en brasa i kaminen. Efter -20 stannar pumpen, och då gäller bara tillskott (väldigt dyrt) och/eller eventuellt brasa.
MVH/Jonas
Skrivet av: ontop
« skrivet: 10 januari 2014, 22:08:32 »

Igge4 har du fortfarande långa avfrostningar vid +2 ute? Hos oss brukar det bli bättre vid kall väderlek.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 10 januari 2014, 21:42:03 »

Jag har upplevt pumpen något mer responsiv sen jag bytte. Men jag är benägen att hålla med er, det är inte GM som styr frekvensen utan det måste vara luftflödet. Responsiviteten beror snarare på att jag bytte till innegivare (för pumpen verkade inte bry sig om GM).
Hos mig har jag inte sett frekvensen gå över 100 Hz (BS1 luftflöde ca 165).

Nu har jag -2800 GM. Utetemp 2 °C. Innetemp har sjunkit till 21,5 °C så pumpen jobbar på, men med 4kW tillsats...
Känns sådär, för att få upp frekvensen och återvinna mer energi så ska man väl öka luftflödet men det tänker jag inte göra för komforten blir kass, det drar.
Skrivet av: ontop
« skrivet: 10 januari 2014, 20:54:16 »

Sant, kompressorn kan inte varva mer när förångartemperaturen nått -17 oavsett GM.
Skrivet av: shogo
« skrivet: 10 januari 2014, 18:18:20 »

Svar ja. Den tuffade på ca 100 hz. Detta är ca 15 hz mer än vad jag sett tidigare. Men jag får återkomma när jag har kollat på loggen.
Dämed kan vi konstatera att du hade rätt!  Och det ska du ha ett stor Tack för.  Uppenbarligen så händer saker när man låter den gå så långt ner i GM.

Däremot är det för tidigt att säga något om balansen. Som jag skrev ovan så gick den under -2000 GM och jobbade tillbaka. Igår kväll var det -1000GM och 23,0 grader inne,  en grad över mitt inställda värde. Nu imorse hade jag  +80GM och 22,2 grader
Nu har det varit milt, 6 grader ute. Får hoppas att balansen hittas snart innan det kyliga vädret kommer.

Nu har jag -5 °C ute och ställde ju upp gradminuterna för start av tillsats från -700 till -1000.
Nu så har gradminuterna vandrat runt -1400 och full elpatron som är strypt på 3kw, kompressorfrekvensen har varierat mellan 55-88 för mig (det vanligaste är att max ligger på runt 78), så min upplevelse/teori är att man inte kan tvinga upp kompressorfrekvensen med hjälp av låga gradminuter utan pumpen styr kompressorn med andra värden som inte förändras pga extremt mycket gradminuter, vi får väl se hur det går för övriga nu när kylan verkar komma, isf så skulle väl kompressorn varva ur på 120 för alla, men jag anser att det gör den nog bara om man har ett luftflöde på runt 250 eller högre (jag har ca 170), oavsett antal -gradminuter.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 09 januari 2014, 22:47:42 »

Min inställda temp på 22 °C hålls! Det avviker +/- 0,2  °C och jag är för närvarande mkt nöjd. Detta trots att GM vandrar drastiskt. Just nu -800 GM.
Idén att styra på innegivare ger mycket bättre reglering verkar det som. Men jag vågar inte säga för mycket än verkligen, för det är flera plusgrader ute. Blir spännande till helgen när kylan kommer...

Men jag håller med dig, förstår inte hur Nibe tänkt heller. Alla hus och behov är inte likadana. Människor har också olika preferenser gällande ekonomi vs komfort.
Det låter ju posetivt! Kör maskinen utan tillsats nu? Låt se hur det utvecklas när kylan kommer!
MVH/Jonas
Skrivet av: igge4
« skrivet: 08 januari 2014, 22:15:10 »

Min inställda temp på 22 °C hålls! Det avviker +/- 0,2  °C och jag är för närvarande mkt nöjd. Detta trots att GM vandrar drastiskt. Just nu -800 GM.
Idén att styra på innegivare ger mycket bättre reglering verkar det som. Men jag vågar inte säga för mycket än verkligen, för det är flera plusgrader ute. Blir spännande till helgen när kylan kommer...

Men jag håller med dig, förstår inte hur Nibe tänkt heller. Alla hus och behov är inte likadana. Människor har också olika preferenser gällande ekonomi vs komfort.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 08 januari 2014, 21:42:57 »

:-( F750 verkar arbeta med väldigt lösa tyglar, i reglermekanismen! Vad underskottet ligger på är iofs inte viktigt, men att maskinen vandrar 2000 gm upp eller ner ger ingen bra inomhuskomfort. För splitten har vi hittat driftsparametrar som på vår/höst håller maskinen i ganska lösa tyglar med optimal drift ekonomi (COP), samt en vinter inställning (-2 - 20) med  betydligt stramare tyglar för att undvika eltillskott (sålunda med sämre COP). Stramare tyglar är helt nödvändigt under vintersäsong då utetemperatur, fuktkvot, avisningar har helt avgörande påverkan på driftsprestanda! Detta var möjligt med Splitten (dock odockumenterat), men togs senare bort i styret för 11-/1245 samt F750! Väldigt synd, jag förstår mig faktiskt inte på NIBE och dess produktstrategi!

MVH/Jonas
Skrivet av: igge4
« skrivet: 07 januari 2014, 06:24:09 »

Igge, är intresserad av resultatet, nu när pumpen balanserar runt -2000 GM, ligger då kompressorfrekvensen högre än tidigare?

MVH/Jonas
Svar ja. Den tuffade på ca 100 hz. Detta är ca 15 hz mer än vad jag sett tidigare. Men jag får återkomma när jag har kollat på loggen.
Dämed kan vi konstatera att du hade rätt!  Och det ska du ha ett stor Tack för.  Uppenbarligen så händer saker när man låter den gå så långt ner i GM.

Däremot är det för tidigt att säga något om balansen. Som jag skrev ovan så gick den under -2000 GM och jobbade tillbaka. Igår kväll var det -1000GM och 23,0 grader inne,  en grad över mitt inställda värde. Nu imorse hade jag  +80GM och 22,2 grader
Nu har det varit milt, 6 grader ute. Får hoppas att balansen hittas snart innan det kyliga vädret kommer.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 06 januari 2014, 23:10:11 »

Jag kör också på senaste mjukvara som du. Har inte följt vv tempen så noga men när jag kollar nu så ligger den på 50. Ska kolla lite under dagen om det ändras.

Jag har ändrat två viktiga saker för att försöka hitta bra värmebalans (ute efter stabil jämn innetemperatur, inte ösa på med eltillsats för tidigt, men definitivt undvika drag för komforten värderas högst).
1. ändrat till innegivare, tycker att pumpen är mer responsiv
2. Jag har nu gått på JonasB tips och maxat gradminuterna till -2000 innan tillsats slår till. La också in steg på 150 gm mellan tillsatsnivåerna.

==>Det är såklart för tidigt att säga något alls, men min inne temperatur ligger på 21,8 (ställde in att jag vill ha 22,0) och det verkar hålla sig. GM pendlar runt 2000. Hoppas på att det stabiliserar sig, får ge det ett par dagar till innan jag fäller domen.   :-X
Igge, är intresserad av resultatet, nu när pumpen balanserar runt -2000 GM, ligger då kompressorfrekvensen högre än tidigare?

MVH/Jonas
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2014, 20:29:50 »

man ser tydligt att de långa avfrostningar gör att du tappar GM, men inget nytt under solen där...
däremot är man lite nyfiken på hur de kunde återhämta sig så snabbt, antar att det var utetemperaturen som ökade så den slapp kämpa så hårt? För kompressorfrekvensen gick ner. Det verkar dessutom som att kompressorn klarar av köra längre stunder utan avfrostning vilket är kanon. Det kanske är det som är kompressorbalans som JonasB pratar om? Detta beteende är väl att eftersträva.

Nu har jag kollat VV tempen som du nämnde förut. Min laddar till 50 grader (BT7, topp), men jag har ställt in den på 48 °C. Så den överladdar med 2 °C som det ser ut.
Det är bottentempen som styr vv laddningarna.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 06 januari 2014, 20:27:58 »

Och inget eltillskott efter omstarten heller va?
Skrivet av: igge4
« skrivet: 06 januari 2014, 20:21:09 »

Så här har min pump funkat senaste tiden:
Grön=kompressorfrekvens, Röd=elpatron, Blå=inomhustemp, utomhustemp ligger nära noll så den syns inte, Orange=gradminuter men jag har skalat ned för att få bättre synlighet, så -100 betyder alltså -1000gm.
Utetemperatur har legat mellan 1,5-4 °C med en medeltemp på 2,85 °C.
Innehåller en omstart, en sväng med eldning i kamin och en sänkning av gm för tillsats från -700 till -1000.
Ska bli lite minusgrader till nästa helg, blir väl mer tydligt då i ev labbande hur det slår när värmebehovet ökar.
man ser tydligt att de långa avfrostningar gör att du tappar GM, men inget nytt under solen där...
däremot är man lite nyfiken på hur de kunde återhämta sig så snabbt, antar att det var utetemperaturen som ökade så den slapp kämpa så hårt? För kompressorfrekvensen gick ner. Det verkar dessutom som att kompressorn klarar av köra längre stunder utan avfrostning vilket är kanon. Det kanske är det som är kompressorbalans som JonasB pratar om? Detta beteende är väl att eftersträva.

Nu har jag kollat VV tempen som du nämnde förut. Min laddar till 50 grader (BT7, topp), men jag har ställt in den på 48 °C. Så den överladdar med 2 °C som det ser ut.
Skrivet av: shogo
« skrivet: 06 januari 2014, 19:15:59 »

Så här har min pump funkat senaste tiden:
Grön=kompressorfrekvens, Röd=elpatron, Blå=inomhustemp, utomhustemp ligger nära noll så den syns inte, Orange=gradminuter men jag har skalat ned för att få bättre synlighet, så -100 betyder alltså -1000gm.
Utetemperatur har legat mellan 1,5-4 °C med en medeltemp på 2,85 °C.
Innehåller en omstart, en sväng med eldning i kamin och en sänkning av gm för tillsats från -700 till -1000.
Ska bli lite minusgrader till nästa helg, blir väl mer tydligt då i ev labbande hur det slår när värmebehovet ökar.
Skrivet av: Ekberg
« skrivet: 06 januari 2014, 14:26:52 »

GM regleringen är inte inblandad i vvproduktion, bara värmeproduktion antagligen.
Skrivet av: igge4
« skrivet: 06 januari 2014, 14:18:42 »

Men vad är nu detta... GM ligger nu på -1940, allting tuffar på fint tycker jag.
Eltillsats ska alltså gå in på -2000 GM, med 150 GM i steg.
Sen duschade min sambo, sen jag (inte ihop tyvärr  ^-^).
Så jag blir mäkta förvånad när jag tittar och ser att VV produktion börjar och tilsatsen är igång med 1,5 kw!!! Hur i hela fridens namn är detta möjligt...vad har de egentligen gjort på Nibes styr&regler avdelning? Är de verkligen ute efter att ta bort all möjlighet för användarna att ställa in pumpens drift?
Detta har jag inte sett förut så jag hoppas att det finns en bra anledning. Någon som sett detta fenomen? Är det nya mjukvaran?

Edit: ett tillägg
Nu har den bytt till värme, GM -1930, inne temp 21,9 grader, inställt värde 22,0, alltså litet behov. Tillsats fortfarande igång, fast med 0,5 kW
Skrivet av: igge4
« skrivet: 06 januari 2014, 12:54:54 »

igge4, nu i kväll tycker jag att jag drabbats av liknande fenomen som du beskriver.
Ca 2 °C ute och inte större temperaturväxlingar, ingen dusch eller bad under dagen, men under eftermiddagen-kvällen när jag kollat så har gradminuterna legat mellan -600 - -800 när jag kikat och aldrig återhämtat sig trots eltillsats.
Provade nyss att starta om pumpen, gradminuterna ställer sig då på noll, få se om den beter sig bättre efter det eller om den snart fortsätter på samma sätt.
Vi har haft temperaturer som denna de senaste veckorna, man jag har nog tidigare knappt sätt att pumpen använt eltillskott förens i dag.
Igge4, vilken mjukvara kör du på, jag har 5086R4, och nåt som verkar lite skumt är att mitt varmvatten nu oftast värms till 54 °C i stället för till 51 °C (skall värma till 50 °C enl inställningar).
Jag kör också på senaste mjukvara som du. Har inte följt vv tempen så noga men när jag kollar nu så ligger den på 50. Ska kolla lite under dagen om det ändras.

Jag har ändrat två viktiga saker för att försöka hitta bra värmebalans (ute efter stabil jämn innetemperatur, inte ösa på med eltillsats för tidigt, men definitivt undvika drag för komforten värderas högst).
1. ändrat till innegivare, tycker att pumpen är mer responsiv
2. Jag har nu gått på JonasB tips och maxat gradminuterna till -2000 innan tillsats slår till. La också in steg på 150 gm mellan tillsatsnivåerna.

==>Det är såklart för tidigt att säga något alls, men min inne temperatur ligger på 21,8 (ställde in att jag vill ha 22,0) och det verkar hålla sig. GM pendlar runt 2000. Hoppas på att det stabiliserar sig, får ge det ett par dagar till innan jag fäller domen.   :-X
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 05 januari 2014, 21:47:32 »

På en inverterpump skall inte gradminutrarna återhämta sig på noll, det är själva ideen! gM skall ligga på en balanspunkt som kan variera med effektbehovet utan eltillskott, det var därför jag tyckte att ni skall ställa ner GM punkten för tillskott!

MVH/Jonas
Skrivet av: shogo
« skrivet: 05 januari 2014, 20:27:09 »

igge4, nu i kväll tycker jag att jag drabbats av liknande fenomen som du beskriver.
Ca 2 °C ute och inte större temperaturväxlingar, ingen dusch eller bad under dagen, men under eftermiddagen-kvällen när jag kollat så har gradminuterna legat mellan -600 - -800 när jag kikat och aldrig återhämtat sig trots eltillsats.
Provade nyss att starta om pumpen, gradminuterna ställer sig då på noll, få se om den beter sig bättre efter det eller om den snart fortsätter på samma sätt.
Vi har haft temperaturer som denna de senaste veckorna, man jag har nog tidigare knappt sätt att pumpen använt eltillskott förens i dag.
Igge4, vilken mjukvara kör du på, jag har 5086R4, och nåt som verkar lite skumt är att mitt varmvatten nu oftast värms till 54 °C i stället för till 51 °C (skall värma till 50 °C enl inställningar).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2014, 16:43:17 »

På 1245 som har liknade styr som 750 beror det på om det är stigande gm eller sjunkande gm om den räknar eller inte vid vv laddning men kommer inte ihåg hur det var men gissar på sjunkande gm räkning vid vv laddning fast vp känner inte framlednings tempen utan räknar med tempen som var före vv laddningen. Kom just att tänka på att 750 har arbetstank så den borde kunna räkna korrekt hela tiden lika som en 1245 med arbetstank och extern framledningsgivare gör.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 05 januari 2014, 16:33:30 »

Okay, där skiljer sig splitten och 750 åt tydligen. Det riktiga beteendet är att gm tickar på under vv produktion;-)
Skrivet av: igge4
« skrivet: 05 januari 2014, 16:22:41 »

Att vandra 1000 gm upp eller ner ger inte så stor påverkan på inneklimatet ( och ingensomhelst variktig påverkan), inte mångt mycket mer än hur en VV produktion påverkar inneklimatet (I splitten stängs gm reglering av under VV produktion, troligen samma för 750)
Vet ej om jag missförstår dig,  men gm tickar på även under vv produktion. Och under avfrostning
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 05 januari 2014, 15:12:54 »

Att vandra 1000 gm upp eller ner ger inte så stor påverkan på inneklimatet ( och ingensomhelst variktig påverkan), inte mångt mycket mer än hur en VV produktion påverkar inneklimatet (I splitten stängs gm reglering av under VV produktion, troligen samma för 750)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2014, 13:39:10 »

På Splitten kan man ställa in i vilken utsträckning GM skall påverka kompressorfrekvensen (Dynamiken), denna parameter finns inte exponerad i 750. Ett annat sätt att uppnå samma resultat är att lägga kompressorbalansen lägre genom att sänka underskottsgränsen för tillsats. I splitten låter man inte tillskott arbeta i kapp underskott utan vid tilskott läger man VB på börvärdet, endast kompressor kan arbeta ikapp underskott.
Jag är tämligen säker på att grunden i 750's reglerloop är samma som i Splitten.

MVH/Jonas
Att inte låta framledningen stiga över börvärde funkar troligtvis bra i kombination med inne givare men utan innegivare så bör ett stort gm underskott samt framledning på börvärde leda till kallare inomhustemp.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!