Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effekt pÃ¥ XRH40?  (läst 8037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #30 skrivet: 11 december 2018, 07:01:24 »
Det var som att varmluften reducerades från innedelen vid just -10, då den pendlade mellan 35-40 grader som max, när den skulle ha varit uppe runt 50. Huset som den värmer är en 1-plansvilla på 120 kvm. Öppen planlösning dessutom. Nu vid dessa grader fungerar den som vanligt, även vid -7 fungerade den som vanligt. Sedan hände något när det blev -10 och över.

Och du kör inte med economy aktiverat, det reducerar ju vilken maxeffekt maskinen får arbeta med?
Vad utblåstempen är beror nog inte bara på med vilken effekt maskinen går på, utan hur Daikin valt att ha fläkthastigheten beroende på både kompressorfrekvens och utetemp, kan vara många parametrar som spelar in där.
Men visst, körde du med 30 graders börvärde och kompressorn gick för högtryck så låter det som ett lågt värde.
För att kunna jämföra utblåstemp med andra så måste nog förutsättningarna vara så lika som möjligt med avseende på utetemp, inställt börvärde (max) samt hastighet på fläkten (manuellt högsta hastighet).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Skanke

  • Gäst
Skanke
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #31 skrivet: 12 december 2018, 13:00:04 »
Om den går i 10 minuter och sedan står still i 10 minuter så förstår jag inte riktigt hur den kan vara grym ?
tror du har missat att skriva nÃ¥got här som gör att den fungerar tillfredställande igen  ;)

Troligen jag som inte hittat och förstått mig på hur den bäst ska ställas in. Just nu står den på fläkt 4 och 20.5 grader med 0-4 plusgrader ute. 24.5 i hallen och 22.5 i andra rum. Att den ibland går 10 och står 10 kanske bara är att fläkten går ner för att värmen är uppnådd?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #32 skrivet: 12 december 2018, 14:11:02 »
Bra att du börjar få kläm på inställningarna och tydligen var det inte avfrostning du hade var 10 minut då det hade varit något riktigt vajsing på din maskin.
Förmodligen börsvärdet som uppnåddes lite väl fort dock!

Undrar om det inte drar kall luft genom din genomföring om den är bakom innerdelen då du har den inställd på 20,5 men du verkar ha 24,5 grader vid pumpen?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Skanke

  • Gäst
Skanke
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #33 skrivet: 13 december 2018, 17:07:00 »
Bra att du börjar få kläm på inställningarna och tydligen var det inte avfrostning du hade var 10 minut då det hade varit något riktigt vajsing på din maskin.
Förmodligen börsvärdet som uppnåddes lite väl fort dock!

Undrar om det inte drar kall luft genom din genomföring om den är bakom innerdelen då du har den inställd på 20,5 men du verkar ha 24,5 grader vid pumpen?

24.5 är nÃ¥gra meter in i hallen. Jag har ställt flänsarna sÃ¥ luften inte blÃ¥ser direkt ner i golvet. DÃ¥ fÃ¥r jag lite kallras frÃ¥n ytterdörren (är min plan) sÃ¥ jag lurar maskinen lite. Att jag fÃ¥r varmare i hallen är bara skönt! Jag tror min plan hÃ¥ller. Hittills i alla fall!  tOOmten

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #34 skrivet: 13 december 2018, 18:37:03 »
Ja det är skönt att komma in i en varm hall och blöta kläder och skor från småchippar torkar snabbt tummenupp

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stadsfiskalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #35 skrivet: 15 december 2018, 11:30:36 »
Nu är det återigen minusgrader och testar pumpen för fullt. Det är -11 ute. Tempen på insuget vid pumpen ligger på 23 grader. Utblåsluften ligger på 42,4. Högsta börvärde 30 och fläkthastighet 5. Sen ska ju upp till runt 50 enligt Daikin. Så nått är ju galet. Hur kan man räkna ut effekten man fick ut från pumpen? Det var väl något formel?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #36 skrivet: 15 december 2018, 11:42:53 »
nu är det svårt att få exakt effekt då det kan vara svårt att mäta rätt men nedan är en "enkel" formel

kubik per timme x 0,36 x Delta T

Ta dina värden du får med en nypa salt då det kan skilja lite i temperatur beroende på vart du mäter temperaturen och man vet inte om det verkligen är uppgivet luftflöde som kommer ut

Har du nu ca 20 grader i Delta T och högt flöde så kan det vara rätt hög effekt ändå.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #37 skrivet: 15 december 2018, 12:01:22 »
blev lite osäker pÃ¥ om jag gav exakt rätt formel sÃ¥ nÃ¥gon kanske kan gÃ¥ in och rätta om jag minns fel  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #38 skrivet: 15 december 2018, 15:34:15 »
Nu är det återigen minusgrader och testar pumpen för fullt. Det är -11 ute. Tempen på insuget vid pumpen ligger på 23 grader. Utblåsluften ligger på 42,4. Högsta börvärde 30 och fläkthastighet 5. Sen ska ju upp till runt 50 enligt Daikin. Så nått är ju galet. Hur kan man räkna ut effekten man fick ut från pumpen? Det var väl något formel?

Daikin har aldrig sagt att det skall ligga på 50 grader som ett fast värde då det varierar med utomhustemperaturen samt insugen lufttemp.
Ett öppet hus drar mer energi från pumpen än ett hus där det är svårt att nå ut till alla ytor.

Om du har en Caldo XRH40 så är det : 307*1,2*19,4 (42,4-23) = 7147 W (fläkt 5)
Om du har en Caldo XRH 30 så är det: 203*1,2*19,4 = 4726 W (fläkt 5)

Det är nog mer än vad XRH 40 är specad till. (effektangivelserna i katalogen innehåller avfrostningar, beräkningarna ovan är exkl. avfrostningar)

/D

Skanke

  • Gäst
Skanke
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #39 skrivet: 15 december 2018, 19:14:08 »
Är börvärde samma som vald temperatur i fjärrkontrollen?

Utloggad Lacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #40 skrivet: 15 december 2018, 21:06:58 »
Ja börvärdet är inställd temp på fjärren

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig effekt på XRH40?
« Svar #41 skrivet: 05 maj 2019, 18:44:54 »

Om du har en Caldo XRH40 så är det : 307*1,2*19,4 (42,4-23) = 7147 W (fläkt 5)
Om du har en Caldo XRH 30 så är det: 203*1,2*19,4 = 4726 W (fläkt 5)

/D
[/quote]

Jag undrar vad t.ex    307*1,2* stÃ¥r för?     TS skriver om en "enkel" formel kubik per timme x 0,36 x Delta T?
Nogranhet? 





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!