Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska jag tänka?  (läst 1235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UrbNil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ska jag tänka?
« skrivet: 19 december 2018, 18:35:07 »
Jag ska bygga en enplansvilla pÃ¥ platta med golvvärme pÃ¥ 150-155 m2 i Jämtland. Av dessa utgörs ca 30 m2 av en inglasad utbyggnad mitt pÃ¥ ena lÃ¥ngsidan i söderläge med ett ryggÃ¥stak och 10 st golvfönster, UV 1,0. I utbyggnaden ska vi installera en braskamin. Är inne pÃ¥ att ha ett FTX ventilationssystem i kombination med en FLVP. I utbyggnaden kommer kaminen och tidvis solen att generera en hel del extra värme som samlar sig upp vid takÃ¥sen. Den värmen skulle jag vilja utnyttja för uppvärmningen. Har varit inne pÃ¥ en lösning med en Nibe 750 i kombination med en Sam40 men jag har frÃ¥n flera hÃ¥ll hört att den kombinationen inte är optimalt i mitt fall, framför allt dÃ¥ för att Sam40 inte hÃ¥ller mÃ¥ttet. Har fÃ¥tt förslaget att väja ComfortZone  EX50 i kombination med CZ T12 tilluftsaggregat. CZ12 har möjlighet till att förutom ta frÃ¥nluft frÃ¥n bad/kök, även separat ta Ã¥terluft frÃ¥n i mitt fall takÃ¥sen i utbyggnaden.

Någon som kan ha någon klok synpunkt på vad jag bör välja? Kanske en helt annan lösning?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur ska jag tänka?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2018, 19:01:21 »
Flvp och ftx funkar väl inte ihop. Antingen eller.

Hur är det med NIBE f470?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ska jag tänka?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2018, 13:17:27 »
Jag hoppas trådskaparen menar frånluftsvärmepump + tilluftsvärmare, det går som sagt inte att återvinna energin i frånluften 2 gånger.
Extra värme från t ex kamin eller sol bör man i första hand försöka ventilera ut i huset för direkt värmning.
Att elda för frånluftsvärmepumpen är lite som att gå över ån efter vatten.
Sätt in en takfläkt eller nån form av värmeflyttare som kan flytta värmen till kallare utrymmen är det bättre alternativet.

CZ EX50 + T12 är nog en OK kombo för övrigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Hur ska jag tänka?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2018, 12:43:40 »
Hej!

Om du ska bygga nytt så satsa isåfall på jordvärme eller bergvärme. Det flesta lånar ju en stor del av beloppet till ett nytt hus, så om man har 50-100k mer i lån tycker jag kan vara värt.

En frånluftsvärmepump i Östersund eller i närheten av Luleå där jag bor är inte super bra tycker jag på vintern.

Vi har ett hus på 142kvm och garage på 52kvm och väldigt fint isolerat, byggt 2016 och en Nibe 750 med SAM40 tilläggsmodul. Så när när det blir -1 kanske så kickar eltillsatsen in och kompressorn går nästan på max nästan. Och då har jag ändå optimerat min anläggning riktigt mkt med ganska svalt i garaget. Såhär brukar det se ut:

-10 ungefär 2,5-4kw eltillsats
-15 ungefär 3kw-5kw eltillsats
-20 och kallare 5kw-6.5kw eltillsats.

Jag har bekanta som har dåligt isolerade hus på ungefär 180kvm. Dom kör bergvärme och deras eltillsats kickar inte in på hela vintern. Så deras elräkning ligger på kanske 1800 som mest och våran kanske 3200.

/Daniel
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!