Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT Vent 202  (läst 265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Otso Nieminen

  • Gäst
Otso Nieminen
Problem med IVT Vent 202
« skrivet: 12 april 2024, 15:41:10 »
Hejsan!
Jag har ett problem med min ca 3 Ã¥r gamla Vent 202 där jag Ã¥terkommande fÃ¥r felkod 5508 (Högtryckslarm). Detta efter att vi investerat i rumstermostater för golvvärmen, eftersom vi ofta hade ojämn värme och dessutom ofta för varmt. Jag vet att det finns mÃ¥nga som menar att man inte ska ha rumstermostater utan strypa slingorna korrekt. Det mÃ¥ vara sÃ¥, men jag känner även mÃ¥nga som använder rumstermostater med gott, för att inte säga, med bättre resultat.  :)

Reparatören säger att om rumstermostaterna stryper så har värmen från pumpen ingenstans att ta vägen och utlöser därför ett larm. För mig förefaller det märkligt att pumpen inte ska kunna dra ner på värmen när värmen inte behövs i huset.

Min fråga är om ovan stämmer? Är det alltså så att pumpen inte kan reglera värmen så att den fattar "jaha, nu ska jag inte producera mer värme för det verkar inte behövas i huset", utan ger upp i stället och börjar larma?

Om ovan stämmer så är nästa fråga hur man ska gå till väga så att värmen i huset inte blir för hög? Genom att ändra på värmekurvan?

Om pumpen inte kan köras tillsammans med rumsgivare så känns det som att sälja rumstermostater är rena rama lurendrejeriet...

Tacksam för input från någon som vet hur dessa pumpar fungerar...

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT Vent 202
« Svar #1 skrivet: 12 april 2024, 17:43:04 »
IVT Vent202 arbetar med trevägsventil, d v s antingen skickas värmen från kompressorn till tappvarmvattentanken eller till värmesystemet (Golvvärme eller radiatorer)
Om då alla termostater på radiatorerna är stängda kan värmepumpen inte bli av med värmen när den jobbar mot värmesystemet och man får ett larm.
Lösningen är som du säger att alltid ha öppna slingor i värmesystemet.
Injustering av rumstemperatur gör du som du skriver genom att ändra värmekurvan och ha korrekt strypta slingor.

Nibe 370 (med flera) arbetar med shuntventil vilket gör att kompressorn hela tiden arbetar mot en vattentank.
Radiatorvattnet erhÃ¥lls genom att returvattnet frÃ¥n värmesystemet  blandas med vatten frÃ¥n vattentanken i shuntventilen och skickas ut i framledningen.
Med detta systemet kan man ha strypande termostater utan att värmepumpen larmar.
De du känner som använder termostater överallt med bra resultat kanske har en sådan värmepump
« Senast ändrad: 12 april 2024, 17:44:43 av ghupost »

Otso Nieminen

  • Gäst
Otso Nieminen
SV: Problem med IVT Vent 202
« Svar #2 skrivet: 12 april 2024, 21:53:04 »
Tack för svaret ghupost! Det klargör saken. Ibland bedrar snålheten visheten, också när det gäller köp av pump :)


Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med IVT Vent 202
« Svar #3 skrivet: 13 april 2024, 08:53:04 »
Nibe 370:s funktionssätt kallas att den jobbar med fast kondensering d v s det är samma temperatur hela tiden på den varma sidan.

IVT Vent 202:s funktionssätt kallas att den jobbar med flytande kondensering  d v s temperaturen pÃ¥ den varma sidan beror pÃ¥ hur varmt vatten är pÃ¥ framledningen till värmesystemet.
Genom att på detta sätt minimera temperaturen på den varma sidan ökar värmepumpens verkningsgrad, jag har sett siffror på upp mot 30% högre COP jämfört med fast kondensering.
Har man golvvärme är detta extra fördelaktigt eftersom framledningstemperaturen är lägre än vid radiatorer. Jag tror att de flesta nykonstruerade frånluftsvärmepumpar använder flytande kondensering på grund av detta.
« Senast ändrad: 13 april 2024, 08:56:27 av ghupost »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9681
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med IVT Vent 202
« Svar #4 skrivet: 13 april 2024, 13:29:49 »
Man kan säga att F370 tillämpar halvfast/halvflytande kondensering då den klarar att arbeta med en värmeskiktad tank, dvs nedersta delen av den dubbelmantlade tanken hålls vid en klart lägre temperatur än varmvattnet högst upp. Bara vid varmvattenkörningar värmer den upp hela tanken nerifrån till inställd varmvattentemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!