Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?  (läst 29669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HeltGrön

  • Gäst
HeltGrön
Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« skrivet: 15 februari 2012, 22:55:21 »
Hej alla.. Har nyligen fått en Nibe F1245 installerad och är helt grön inom detta då jag tidigare haft direktverkande el

Jag har ett "öppet" system där jag tar upp ~7C grundvatten som matas in i en förvärmeväxlare och sedan dumpas ca 100 meter frÃ¥n borrhÃ¥let i en infiltrationsanläggning. Brinevätskan som värms i förvärmeväxlaren ligger pÃ¥ en temperatur pÃ¥ ca: +1 in  & -1 ut i min vp.

Borde man inte kunna ladda värmepumpen med grundvatten istället för brinevätska? Om jag har en konstant temperatur pÃ¥ 7 grader in i pumpen sÃ¥ borde jag väl inte fÃ¥ minusgrader ut och därmed ingen chans för frysning..??    Eller vad är det jag har missat?? Misstänker ju att rörmokarna vet vad dom hÃ¥ller pÃ¥ med, men jag fÃ¥r inte riktigt ihop det här..  Är det sÃ¥ att flödet pÃ¥ köldbärarsidan är sÃ¥ pass mycket högre att flödet frÃ¥n min pump i borrhÃ¥let inte skulle räcka för att hÃ¥lla frysfritt kanske?  Tar tacksamt emot en förklaring pÃ¥ detta frÃ¥n nÃ¥gon som kan det här lite bättre än mig =)
 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Gissningsvis är det i ditt fall så att flödet som krävs för att hämta all energi, snarare än att bara förvärma, är högre än vad grundvattenet kan eller får leverera.

Därutöver kanske det är en kostnadsfråga.

Får du alla fall ett svar även om det inte är ett svar utan bara fler frågor :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2012, 23:51:01 »
Jo det kan man och har gjort. Men det stora problemet är smuts/kalk och dylikt som kan sätta igen plattvärmeväxlaren så att flödet inte upprätthållas och då fryser denna ganska snabbt. Så har man energibrunn eller tar vatten på annat sätt (orent ), är en mellanväxlare att föredra då det blir mycket enklare och därmed billigare att koppla bort för rengörning/byte. Dessutom skall en mellanväxlare klara av att mer skit passerar.
Jag förstÃ¥r inte vad du menar när du säger: Pumpar upp 7 ºC och ändÃ¥ bara en diff pÃ¥ 2 ºC  pÃ¥ brinet? Ger brunnen inte mer vatten, eller vad?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2012, 05:39:16 »
Prova att öka flödet pÃ¥ grundvattnet sÃ¥ kanske du fÃ¥r upp temperaturen pÃ¥ brine.  Annars kanske din mllanväxlare är för liten ör att vara optimal.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

HeltGrön

  • Gäst
HeltGrön
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2012, 06:47:49 »
Okej.. då är det säkert så att jag har inbillat mig att flödet på köldbärarpumpen är mycket lägre än vad det egentligen är..

Mitt problem är att jag efter ca 12 timmars auto-drift har tömt min brunn på vatten och blivit tvungen att slå över till eltillsats.

Flödet på grundvattnet är redan strypt genom flödesventil, stryper jag ytterligare får jag minusgrader ut ur pumpen och vattnet i mellanväxlaren fryser nästan ögonblickligen =)

och eftersom köldbärarpumpen går knäpptyst medans flödet av grundvatten i växlaren låter som ett sorteringsverk så vill jag ju gärna tro att det är ett högt flöde. Men det är nog strypningen i sig själv som gör att det låter illa..

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2012, 07:48:25 »
DÃ¥ är väl ditt problem att du helt enkelt inte har tillräckligt med vatten för bra grundvattenvärme. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Har du strypljud i mellanväxlaren från grundvattensidan så är nog växlaren eller silen igensatt alt att växlaren är smutsig så värmeöverföringen blir dålig, då måste grundvattenflödet ökas (spolljud uppstår) för att värmepumpen inte ska lösa ut vilket gör att vattnet i brunnen tar slut fortare..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2012, 09:42:46 »
Jag tycker också du ska öka flödet på grundvattnet. Är borran ny kan det tänkas att flödet blir bättre efterhand.
Att borran blir torrlagd måste bero på att returvattnet inte går tillbaka utan går åt annat håll.
Vad har du för ventillation i huset? Kunde en frånluftsmodul varit till hjälp? Man kan ju även tänka sig en luftväxlare som vp kan slå över till på dagtid.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

HeltGrön

  • Gäst
HeltGrön
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2012, 18:57:57 »
Borrhålet har funnits där under en längre period och använts för dricksvatten, men nu har jag kopplat in mig på kommunala stammen (både vatten och avlopp)

Hålet är inte djupare än 60 meter och vattennivån tror man ligger på ca 50 meter, så det man ska prova nu är att förlänga slangen och sänka pumpen 3 meter..

utrustningen är bara 1 vecka gammal och vvs firman har fortfarande lite ideer om hur man kan lösa detta.. så det blir nog bra =/

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
När det borrades hos mig och det började komma ofantliga mängder vatten vid 70-80m, skulle man ha tänkt om och gått på grundvattenvärme istället ?
Vilken temperatur kan man tänka sig att vattnet har på det djupet i norra sverige ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2012, 22:30:49 »
När det borrades hos mig och det började komma ofantliga mängder vatten vid 70-80m, skulle man ha tänkt om och gått på grundvattenvärme istället ?
Vilken temperatur kan man tänka sig att vattnet har på det djupet i norra sverige ?

Problemet med grundvattnet är att det kostar el att pumpa den, du får bättre temperaturer men en pump som drar rätt bra med el och mer underhåll
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Problemet med grundvattnet är att det kostar el att pumpa den, du får bättre temperaturer men en pump som drar rätt bra med el och mer underhåll
Det rör sig inte om några hysteriska pumpkostnader eftersom vattnet pumpas upp trycklöst, den kostnaden tjänas snart in iom bättre verkningsgrad.
Det innebär lite mer underhåll och det gäller att man håller filtret rent, en grundvattenvärmepump är inte så "underhållsfri" som bergvärme
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2012, 08:34:25 »
Det rör sig inte om några hysteriska pumpkostnader eftersom vattnet pumpas upp trycklöst, den kostnaden tjänas snart in iom bättre verkningsgrad.
Det innebär lite mer underhåll och det gäller att man håller filtret rent, en grundvattenvärmepump är inte så "underhållsfri" som bergvärme

Exakt, jag gjorde en snabb huvudräkning att tre grader varmare brine (har ingen aning, men för att jämföra med nÃ¥t) ger 10% bättre COP, dvs jag skulle dra in 800kwh pÃ¥ ett Ã¥r.  För att förlora pÃ¥ det mÃ¥ste pumpkostnaden upp i >1000kwH (800 + den pumpkostnad man ha nu) pÃ¥ ett Ã¥r. En rätt rejäl CP alltsÃ¥.

Tänkte mig att man måste upp i plus 3 på brine/"vatten in" för att inte få under noll på vägen ut.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
En grundvattenpump drar minst 4 ggr så mycket ström som en cirkulationpump, grundvattenpumpen kostar minst 5 ggr så mycket som en cirkulationspump, med grundvattenpump bör man ha en mellanvärmeväxlar som kostar. Så i slutändan äts i dom allra flesta fall vinsten av högre COP upp av den högre investerings och driftskostnaden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
En grundvattenpump drar minst 4 ggr så mycket ström som en cirkulationpump, grundvattenpumpen kostar minst 5 ggr så mycket som en cirkulationspump, med grundvattenpump bör man ha en mellanvärmeväxlar som kostar. Så i slutändan äts i dom allra flesta fall vinsten av högre COP upp av den högre investerings och driftskostnaden.
det beror ju lite på hur djupt borrhålet är, i mitt förr-förra hus hade jag en 8KW grundvattenvärmepump, 35m borrhål, i borrhålet satt en DEBE GRB14 den drog 0,50A när den gav 24 l/m och kostade ca 6.000kr.
Ingen mellanväxlare och en sjukt bra COP hela året
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!