Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r inte upp värmen till övervÃ¥ningen  (läst 13346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får inte upp värmen till övervåningen
« skrivet: 07 december 2015, 17:09:53 »
Hej.

Jag har sedan några år tillbaka ett hus med luftvärmepump.
Jag får liksom inte värmen att komma upp till övervåningen, pumpen är placerad i trappen till vån2.
När den blåser så klarar den inte vinkla så mycket att det blåser upp till vån2, det känns mer som att luftströmmen bildar ett lock så att ingen värme kommer upp, inte ens när jag eldar i kaminen.

När jag stänger av luftvärmepumpen och eldar så blir det varmt uppe efter en stund.

Jag har frånluft i huset och då blir det tydligen problem med en luftflyttare som airmove. Eller?
Är det för dåligt drag i frånluften på vån2, skulle det hjälpa om det var bättre?
Hur ska jag göra för att få en jämn värme i huset?

Jag har alltid fläkten på 3 av 4, och vinklad nästan vågrätt ut.

En pump till är tyvärr inget alternativ då det väsnas, värmer ojämnt och kräver massa underhåll, men alla andra alternativ tas emot med glädje.

HÃ¥kan

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #1 skrivet: 07 december 2015, 17:15:20 »
Sätt en "tropikfäkt" över trappen så får du upp värmen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #2 skrivet: 07 december 2015, 17:19:10 »
Sätt en "tropikfäkt" över trappen så får du upp värmen.

Tack men det blir lite trångt om huvudet då.
Blåser inte den kalluft ner bara, var kommer värmen upp då?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #3 skrivet: 07 december 2015, 17:35:08 »
Du kan rikta luftströmmen uppåt eller neråt, vad den gör är att den blandar om och cirkulerar luften så att det inte bildas nått lock.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #4 skrivet: 07 december 2015, 17:50:57 »
Du kan rikta luftströmmen uppåt eller neråt, vad den gör är att den blandar om och cirkulerar luften så att det inte bildas nått lock.

Jag har läst att den ska blåsa rakt ut för att komma åt i husets alla hörn men du menar att jag kan rikta den neråt istället för att slippa locket? Upp kan jag inte rikta den men rakt ut går ju.

Jag testar då att rikta den neråt istället så får vi se.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #5 skrivet: 07 december 2015, 18:11:42 »
Antar att det är täckt trappa och placering är inte lämpligt, LP borde sitta bredvid trappan och blåsa rakt ut i hallen. Då får du varmluft att stiga uppåt på naturligt sätt. Som det nu är så skapar LP turbulens som tar med sig kalluft uppifrån och skapar lock. Håller med svenske kocken om du inte kan rikta luftströmmen rakt uppåt så är neråt att föredra.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #6 skrivet: 07 december 2015, 19:06:23 »
Nu menade jag tropikfläkten, den brukar man kunna ändra rotationsriktning på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #7 skrivet: 07 december 2015, 19:32:37 »
Det var vist lite problem med höjden, men nu hänger jag med. :::_) svenske kocken.
För TS kan jag rekommendera att prova att sänka hastigheten på LPn och rikta luftströmmen neråt.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #8 skrivet: 07 december 2015, 20:14:56 »
Nu menade jag tropikfläkten, den brukar man kunna ändra rotationsriktning på.

Ã…Ã…h det fattade jag inte.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #9 skrivet: 08 december 2015, 21:40:29 »
En fläkt i golvet som blåser ner KALL luft till nedervåning och suger upp VARM luft till övervåningen. Detta är bra mycket smartare än en klassisk värmeflyttare. Vill du inte bygga en själv går det att köpa en färdig av ett företag i Fagersta.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #10 skrivet: 08 december 2015, 22:40:10 »
I natt var det fruktansvärt kallt uppe, visst Vi sover där och det är ju skönt men vill själv bestämma temperaturen där.

Så att rikta luften neråt fungerade inte. Check

Har bokat rengöring av frånluftkanalerna för dom är riktigt skitiga, hoppas det kan hjälpa något.

Fuzz: ett företag i Fagersta? Vilket?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #11 skrivet: 08 december 2015, 22:50:28 »
Visst har du vattenradiatorer som värms av din flvp, eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #12 skrivet: 08 december 2015, 23:20:17 »
Säg inte att du försöker värma hela huset med en luft-luft VP placerat i trapphuset på nedervåningen?
Vad har frÃ¥nluftkanalerna att göra med värme i huset? FÃ¥r du mera fart pÃ¥  ventilation sÃ¥ blir det kallare.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #13 skrivet: 09 december 2015, 07:34:08 »
Ta en bild på hur det ser ut där trappen kommer upp på övervåningen så skall vi se om det inte går få det där bättre med lite fysik och thermodynamik-kunskaper omvandlat till praktiskt handlande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Får inte upp värmen till övervåningen
« Svar #14 skrivet: 09 december 2015, 17:36:24 »
Ta en bild på hur det ser ut där trappen kommer upp på övervåningen så skall vi se om det inte går få det där bättre med lite fysik och thermodynamik-kunskaper omvandlat till praktiskt handlande.
Nu snackar vi, hoppas länken funkar.

https://drive.google.com/file/d/0B7juHrkbeuBUdC03WnVTRUEtYmM/view?usp=sharing

Igår eldade jag och stängde av värmepumpen å shit va varmt det blev uppe, gick knappt att sova.
Idag har jag ändrat inställningarna så att den endast sprutar ut värmen åt sidan (till vänster om man tittar på bilden) får se om värmen kan smita upp i trappen då!?

Visst har du vattenradiatorer som värms av din flvp, eller?

Har en gammal Nibe 100 eller vad den nu heter, den värmer bara tappvatten.
Jag tänkte kanske om jag fick bättre sug uppe så kanske varmluften kunde sugas upp!?
Elelement har jag tyvärr :'(
« Senast ändrad: 09 december 2015, 17:40:33 av sethakan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!