Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta tempgivare HE-12??  (läst 5311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Flytta tempgivare HE-12??
« skrivet: 11 oktober 2007, 01:48:36 »
Någon som vet vart tempgivaren sitter i inomhusdelen på en Panasonic HE-12?
Hur kan man enklast flytta den? Skulle vilja flytta den några meter från pumpen då jag upplever att jag måste köra pumpen på typ 23grader för att få en vettig temp en bit bort från pumpen vilket då medför att det nästan blir för varmt där pumpen sitter. Om det inte är alltför stor operation så skulle det ju klart vara värt ett försök iaf. Men funderar lite om det går att fästa givaren till en lång kabel för att kunna dra givaren ett par meter från inomhusdelen. Kom gärna med tips och råd.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2007, 07:38:58 »
...lossa bara sensorn och drag ut den utanför höljet ( borde gå )
LJ

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2007, 07:56:42 »
Om du flyttar givaren en bit bort kommer du ändå att få varmare närmast innedelen, frågar du mig gör du helt klart ett onödigt jobb om du börjar mickla med givarplaceringen.
Jämnare temp får du genom att öka flödet eller optimera utblåsningsvinkeln, har du kört med "toapapperknepet", häng upp remsor av toapapper i döröppningarna och testa olika inställningar på luftriktarna tills du får bästa möjliga cirkulation i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2007, 07:59:50 »
Sorry Kingen, jag förstår inte. Om du måste köra på 23° för få t.ex. 21° i rummet är det väl bara att lära sig att det är en hysteries på 2°. För obehaget att det blir varmast närmast har du alltid kvar ändå. Skall givaren sitta några meter bort och vara inställd på 21° och det är 21° i rummet kommer det fortfarande vara lika mycket varmare kring pumpen. Du har ju inte ändrat på pumpens effekt eller värmespridningsprincip.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2007, 09:57:17 »
Prøv manuell styring av viftehastigheten da vel , og legg den høyere enn det pumpa velger i vifteauto.
 *vinkar* Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2007, 10:00:01 »
Ska försöka förklara lite bättre.... upplever att med den placeringen av innerdelen som jag har så blir pumpen liksom lite kvävd vilket medför att om jag ställer in den på t.ex 23grader så kör pumpen upp tills det är 23grader (i hallen) där den sitter och sen går den ner i fläkthastighet och håller sen 23grader i hallen medan tempen sjunker längre bort från innerdelen. Men tänkte om man skulle kunna styra tempen från ett annat rum än där pumpen sitter så kanske inte den drar ner på fläkten så fort vilket då medför att den kan trycka ut värmen bättre i övriga huset. Så om jag då vill ha 21grader i huset så blir det bara 21grader där pumpen sitter sålänge jag har pumpen inställd på 21grader. Skillnaden med att flytta givaren/sensorn blir förhoppningsvis att fläkten går längre så att tempen blir jämnare i huset. Ok att det blir något varmare där pumpen sitter......

Gästen?? Men hur lång är kabeln till sensorn då? Går det sätta dit en längre eller?

Har föresten ändrat vingarna i sidled inatt till auto vilket var ett lyckokast hittills hade pumpen inställd på 23grader och när jag vaknade var det 22.9grader i ett annat rum ca 7meter från pumpen. Känndes riktigt varmt och skönt i hela huset. Kan tillägga att med tidigare inställningar så brukade jag ha i det rum där jag nu hade 22.9grader bara ca 21grader. Så forsätter det att funka så här bra så kommer jag inte att orka flytta givaren.... men ska ge det hela ett par dagar.

//Krister
« Senast ändrad: 11 oktober 2007, 10:31:02 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2007, 17:56:26 »
...nej, bäst är att köra fläkt manuellt...är det en E9 kör läge 3 , ganska bra kastlängd men du får ju alltid en kallare temp längre bort i hallen. Det blir ju som tidigare talare sagt att för att du skall få 23 ( därborta i hallen) så får du ju 26 vid maskinen. Höj då vid maskinen. Du måste ha en "j..ligt" lång hall...
LJ

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2007, 01:07:03 »
...nej, bäst är att köra fläkt manuellt...är det en E9 kör läge 3 , ganska bra kastlängd men du får ju alltid en kallare temp längre bort i hallen. Det blir ju som tidigare talare sagt att för att du skall få 23 ( därborta i hallen) så får du ju 26 vid maskinen. Höj då vid maskinen. Du måste ha en "j..ligt" lång hall...

Kör fläkten manuellt på högsta läget men den drar ju ner på låg hastighet ändå efter en stund..... när inställd temp är uppnådd. Det är vingarna i sidled som jag kör på auto och pumpen är en HE-12. Tycker fortfarande att det funkar bra drog ner pumpen idag till 21 grader och nu inatt när jag kom hem från jobbet så var det 20.2 grader i ett annat rum en bra bit från pumpen och utetempen var då -7grader. Drog upp pumpen till 22 grader nu ska bli intressant och se vad det är för temp inne imorgon när jag vaknar.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2007, 00:08:24 »
Har en E9 och tycker att det är ett otyg att fläkten varvar ner när den
nått "rätt temp" trots att fläkten ligger i manuellt. Jag skulle vilja att fläkten
fortsatte pÃ¥ inställd hastighet.  fiR:

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flytta tempgivare HE-12??
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2007, 02:57:33 »
Har en E9 och tycker att det är ett otyg att fläkten varvar ner när den
nått "rätt temp" trots att fläkten ligger i manuellt. Jag skulle vilja att fläkten
fortsatte pÃ¥ inställd hastighet.  fiR:

/Klasse

Som jag tidigare sagt, det finns fortfarande utrymme för utveckling.
En riktig "nordic" skulle:

Varva upp mer när det blev kallt = högre uteffekt vid kallt väder
Låta ägaren bestäma fläkthastighet (och därför också utblåsningstemp)
Se till att värma kompressorn om/när den eventuellt stod stilla vid minusgrader.
Ha en trågavfrostning som bara gick när det verkligen behövdes. (typ, under -10°C)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!