Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal  (läst 26212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad weezzer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej,

Har precis flyttat in i ett 1 plans hus från 89 med luftvärme (Bacho minimaster + luft värmeaggregat ACJ) Min tanke är att ersätta luftvärme aggregatet med en kanalmonterad luft/luft värmepump.

Dock verkar det som att marknaden är begränsad för den här typen av produkter.
Vad är orsaken till detta?  Jag kan bara se fördelar:
- Distribution av värmen sker av befintligt kanalsystem.
- Ljudnivån från den traditionella luft/luft värmepumpen existerar inte då paketet är monterad på vind.

Jag har efter kvällar av googlande endast hittat panasonic kanalaggregat:
http://www.vk-system.com/air.php?id=133&tipo=1&cat=För%20hemmet&sec=Kanalmodeller

Finns det någon här på forumet som har använder sig av den här typen luft/luft värmepump och kan dela med sig av sina erfarenheter såsom funktion, märke och priser?

Jag har även läst någonstans (minns tyvärr inte var) att det går att bygga om vägghängda luft/luft värmepumpar för att montera in dem i tilluft kanal. Någon här på forumet som har erfarenheter/beskrivning om hur en sådant arbete skulle kunna genomföras?

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2007, 23:45:03 »
Det finns nog en hel del tillverkare som har 'innedelar' för kanalmontage. Grejen är att du måste i kontakt
med kylföretag, inte detaljhandeln, för att få tag på såna enheter. Kostnaden är därefter.
Har själv funderingar kring ombyggnad av mitt rexovent-system med roterande växlare och VP-växlare
i kanalen men kostnaden är enorm i förhållande till att ha en konventionell väggmodell...

BjörnK

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
Jodå, styrker Björns inlägg, de allra flesta tillverkare gör kanalaggregat, ett axplock är Mitsubishi (både Electric och Heavy), Daikin, LG, Sanyo, Fujitsu, Toshiba, Carrier (mest vana i branschen?), Panasonic... och även de lite billigare fabrikaten (som t.ex. Gree). De finns såväl i inverter som i on/off, de lite större (24.000 BTU och uppåt för Panasonic) finns i två utföranden, en "vanlig"och en "högtryck" med mer luftflöde (och därmed högre ljudnivå vid utblåsen). Kanalaggregaten är en ganska stor marknad, i synnerhet för hotell (oftast VRF-system), kontorslokaler, etc. Samma typ av lösning används också ibland vid nybyggnationer av lägenheter i höghus (mycket vanligt i bl.a. USA), fördelen man får är att man kan ha alla utedelar på ett och samma ställe (taket oftast) och att innedelarna inte tar någon plats i anspråk varken på golv eller vägg.

3 fördelar och 3 nackdelar:

Fördel 1: Utblås i flera rum samtidigt (med möjlighet att stänga av utblåsen manuellt genom att vippa ventilationsgallret, eller automatstyrt med t.ex. Climazone eller Airzone).

Fördel 2: Estetiken är oslagbar, då man inte ser innedelen överhuvudtaget (om man har den på vinden eller ovan ett gipstak i t.ex. badrummet).

Fördel 3: Ljudnivån vid utblåsen är relativt låg förutsatt att kanalerna har tillräcklig dimensionering.

Nackdel 1: Om ditt befintliga ventilationssystem består av spirorör eller annat ej isolerat material, kan du inte köra kyldrift pga kondensbildning på utsidan av spiroröret (fuktskador).

Nackdel 2: Något kraftigare pump än vanligt krävs för att trycka ut luften genom alla kanaler, därför finns kanalmodellerna sällan i mindre än 15.000 BTU (finns mindre också, men då oftast som del av en free multi där andra innedelar hjälper till att värma/kyla).

Nackdel 3: Dyr lösning, inte pumpen i sig, men installationen (i synnerhet om det inte finns befintligt kanalsystem).
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2007, 19:25:45 »
Just vad jag tänkte säga men det tog så lång tid.... ;)

Tackar för kompletterande uppgifter VK Thumbsup

BjörnK

Utloggad weezzer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Tackar för ett mycket utförliga svar, men..... I mitt fall då jag har luftvärme så tror jag att jag har ett distributionssystem som är isolerat.
Ingen som har någon information om hur man skall gå tillväga för att konvertera en "standard" innerdel till kanalanpassad?

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
Har för mig att det skrevs om det i någon tråd tidigare, använd sökfunktionen så kanske du hittar... men jag förstår ärligt talat inte vitsen med att bygga om en high wall till duct när det redan finns färdiga ducts... Det går att köpa kanalmodeller utan installation också, maila eller PM:a så kan jag ge dig några tips var du kan köpa. Har du ett isolerat distributionssystem kanske du inte borde tveka...
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2007, 15:41:52 »
Hur gick det weezzer, blev det en kanal VP?

VK System,
Om man har tilluftskanaler och FTX och vill som Weezer koppla på en kanalaggregats-VP som Panasoniqen. Är det något mer man bör tänka på än vad du redan nämnt i tråden?
Var får man tag i konverterare från kanalaggregatets furkantsöppning till Spiro 160mm?
Vilket flöde behöver man minsta ha? Mitt hus är 230 m2. och skulle behöva ca ~230-250m3/h antar jag. Ska man då ta den lilla eller stora Panasoniqen?

Mitt hus. Direktel me FTX (bra montage men kass värmeåtervinnare.

Utloggad weezzer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2007, 19:43:07 »
Nix gav upp den tanken mest pga. priset på de kanalmonterade aggregaten.
Jag fÃ¥r i dagarna installerat en Nocria LB 14 pump. Tanken är att rikta den uppvärmda luften frÃ¥n pumpen mot luftvärmeaggregatets insug och lÃ¥ta det befintliga kanalsystemet sprida värmen i huset. PÃ¥ pappret ser det ut som en fungerande lösning. HÃ¥ller tummarna!!  :D

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2007, 19:59:16 »
Varför inte bygga en stor isolerad låda. ?

Rejäla kanalfläktar på in och utgång, L/L pumpens innedel på mitten. En IR repeter för tempinställningen.
Högst 600 pix.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2007, 20:04:50 »
Om innedelen är placerad mitt emot insuget till det befintliga kanalsystemet
skickas den varma luften rakt in i insuget. Det gör att du kan ha lägre
fläkthastighet som igen ger mindre ljudnivå och samtidigt högre temperatur på luften.

Mycket bra lösning!!! Thumbsup


BjörnK

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2007, 00:07:22 »
Nix gav upp den tanken mest pga. priset på de kanalmonterade aggregaten.
Jag fÃ¥r i dagarna installerat en Nocria LB 14 pump. Tanken är att rikta den uppvärmda luften frÃ¥n pumpen mot luftvärmeaggregatets insug och lÃ¥ta det befintliga kanalsystemet sprida värmen i huset. PÃ¥ pappret ser det ut som en fungerande lösning. HÃ¥ller tummarna!!  :D


Har gjort ett sådant montage och det fungerade kanon.

//Rickard

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2007, 00:42:34 »
Nix gav upp den tanken mest pga. priset på de kanalmonterade aggregaten.
Jag fÃ¥r i dagarna installerat en Nocria LB 14 pump. Tanken är att rikta den uppvärmda luften frÃ¥n pumpen mot luftvärmeaggregatets insug och lÃ¥ta det befintliga kanalsystemet sprida värmen i huset. PÃ¥ pappret ser det ut som en fungerande lösning. HÃ¥ller tummarna!!  :D


Har gjort ett sådant montage och det fungerade kanon.

//Rickard

Eeh. Förstod inte det där. Sitter inte FTX insuget utomhus?

Bilder vore fint. Tack!

Utloggad weezzer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2007, 20:10:46 »
Jag skall föröka förtydliga.

Jag har en FTX anläggning + en luftvärmeaggregat. Tillluften från FTX aggregatet går till ett luftvärmeaggregat som mixar tilluften med inomhusluften som tas från ett insug inomhus centralt i huset. I luftvärmeaggregatet sitter en cirkulationsfläkt och någon form av elpatron som vid behov värmer den mixade luften för att sedan distribueras den genom ett isolerat kanalsystem till husets alla rum.

Idéen är att Nocrian's värme skall blåsa mot insuget till luftvärmeaggregatet, stänga av elpatronen och låta cirkulationsfläkten fixa biffen.

Hoppas ni förstår...... Sc:,h

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2007, 22:23:52 »
Jao, nu klarnade det.
Såg att du har isolerade kanaler. Då kanske du kan köra lite kyla i dom på sommaren.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Luft/Luft värmepump för montage i FTX tilluftkanal
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2008, 23:10:36 »
Om innedelen är placerad mitt emot insuget till det befintliga kanalsystemet
skickas den varma luften rakt in i insuget. Det gör att du kan ha lägre
fläkthastighet som igen ger mindre ljudnivå och samtidigt högre temperatur på luften.

Mycket bra lösning!!! Thumbsup


BjörnK

Jorå men tyvärr ger en lägre fläkthastighet även sämre cop......

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!