Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?  (läst 23156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #60 skrivet: 25 december 2013, 20:56:08 »
Det är ingen katastrof vad gäller inställningarna av ramptid även om jag håller med om att regleringen är väl hetsig. Enligt kurvan ser man att kompressorn aldrig stannar när tillsats behövs. Gjorde den det vore det en katastrof (katastrof sett ur en värmepumpnörds synvinkel). Däremot vore det bättre om 3 kW kunde vara inkopplat hela tiden innan 6 kW går in. Nu är det 3 kW ibland, 6 kW ibland och ibland inget tillskott alls.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Det är ingen katastrof vad gäller inställningarna av ramptid även om jag håller med om att regleringen är väl hetsig. Enligt kurvan ser man att kompressorn aldrig stannar när tillsats behövs. Gjorde den det vore det en katastrof (katastrof sett ur en värmepumpnörds synvinkel). Däremot vore det bättre om 3 kW kunde vara inkopplat hela tiden innan 6 kW går in. Nu är det 3 kW ibland, 6 kW ibland och ibland inget tillskott alls.

Inkopplad hela tiden? Då skulle den dra 5kW istället för 2 när den bara går på kompressorn?
Eller är tanken att den ska slå av?

Nu går ju alltid 3kW in först sen orkar den inte och petar i med 6kW sen när den närmar sig "målet" slår tillskottet ifrån. Kompressorn orkar naturligtvis inte hålla den tempen utan sjunker och så börjar det om.

Kanske jag som inte hänger med nu :-/
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #62 skrivet: 26 december 2013, 07:58:41 »
Jag uttryckte mig lite dumt. Vad jag menade var att om utetemperaturen är sådan att det i genomsnitt behövs mer än 3 kW tillskottseffekt bör ramptiderna vara sådana att kompressorn och 3 kW elpatron är inkopplade hela tiden och 6 kW elpatron någon gång ibland i stället för att 6 kW tillsatseffekt är inkopplad rätt ofta och ibland ingen tillsats alls.

Nu var det inte aktuellt just i det här fallet men ett problem när för hög tillsatseffekt gå in för snabbt är att returtemperaturen kan öka så mycket att kompressorn stannar. Ramptiderna ska vara anpassade till huset. Ett trögt system, t.ex. golvvärmeslingor ingjutna i betong, kräver längre tider.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
hur många kwh förbrukar din vp/år...inkl eltillskott?

December månad drog pumpen totalt 1983kWh.
Totala förbrukningen för hushållet var 2699kWh.

Nu var de sista tvÃ¥ veckorna rätt sÃ¥ milda här uppe i december.. över nollan nästan alla dagar sÃ¥ det  blev inte sÃ¥ mycket elspets.
Förra året hade vi en total i december på 3734kWh. Så nästan 1000kWh extra och det kommer garanterat från pumpen.
Vi tvättar mer i år än förra året då vi har fått barn.

Ramptiderna var 80min resp 20min.

Inte haft ett enda larm sedan jag höjde den inre cirkpump till steg 2.  dontknow
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Använder du någonsin 9kW eltillskott? Om inte så sätt max tillskott till 2/3 (6kW), ramptid öppna till 20 och ramptid stäng till 3. Om du använder 9kW så ändra bara tillbaka ramptiderna.
När du ändrade stäng till 20 så skjuter ärvärdet iväg över börvärdet rätt rejält, så ändra aldrig en parameter där betydelsen inte är klar. Det är inte helt lätt att ge råd när standardinställningarna är ändrade.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Använder du någonsin 9kW eltillskott? Om inte så sätt max tillskott till 2/3 (6kW), ramptid öppna till 20 och ramptid stäng till 3. Om du använder 9kW så ändra bara tillbaka ramptiderna.
När du ändrade stäng till 20 så skjuter ärvärdet iväg över börvärdet rätt rejält, så ändra aldrig en parameter där betydelsen inte är klar. Det är inte helt lätt att ge råd när standardinställningarna är ändrade.

My bad, det står redan på 20 resp 3.
Har faktiskt aldrig ändrat något annat än när jag knäckt kurvan och hastigheten på cirkpumpen :)

Den använder bara 2/3 dvs 6kW som Max.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Bygger vidare på min egen tråd. Pumpen har nu gått 58166h och spetsat 11258h sedan okt -04
Bara 7000h kvar.. Vänder räkneverket i regon från minus till plus igen?
Isf har jag snart en pump som "bara" gÃ¥tt nÃ¥gra timmar..  ::)
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!