Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe ACS 45  (läst 4026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johanjsc

  • Gäst
Johanjsc
Nibe ACS 45
« skrivet: 11 juli 2019, 22:28:09 »
Finns det ngn hör på forumet som har erfarenhet av Nibes bergvärmetillbehör ACS 45 - som kan skapa passiv och aktiv kyla?
Ska bygga nytt hus ca 180kvm med Nibe F1155-23 stora glaspartier i sydvästläge och tror att enbart passiv kyla med PCS 44 inte kommer att räcka.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe ACS 45
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2019, 12:29:03 »
För att en bergvärmepump ska kunna skapa aktiv kyla behöver man kunna dumpa värmen nånstans.
Lösningen som Nibe har är att ansluta en fläktkonvektor till köldbäraren som står ute och "kyler" köldbäraren till typ 25-30 C eller vad det nu är ute.
Jag har ingen aning om hur effektivt detta är men aktiv kyla kan då inte kombineras med passiv kyla utan det är antingen eller.

Jag skulle nog välja bort denna lösning och försöka borra några meter extra istället och köra med passiv "frikyla".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Johanjsc

  • Gäst
Johanjsc
SV: Nibe ACS 45
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2019, 13:06:33 »
Jaså, det går inte kombinera ACS45 med den passiva delen trots att den heter ”Tillbehörskort för aktiv/passiv 4-rörs kyla.”?

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Nibe ACS 45
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2019, 14:19:24 »
JO -men det är ju bara ett styrkort så att du kan kontrollera Aktiv/passiv kyla genom VP . Dessutom var ju inte info särskilt omfattande-Ring NIBE och fråga hur systemlösningen ska se ut  med resp aktiv eller passiv  kylning - Vilka fler komponenter behövs ? Offert ? Mjukvaran i pumpen ?

Sen är det lättare att se vad som verkar bäst för dig
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

johanjsc

  • Gäst
johanjsc
SV: Nibe ACS 45
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2019, 22:34:00 »
Jag är inte så kunnig inom området, men visst borde väl borrhålet användas för att dumpa värmen i? Och helt klart kan man köra både passiv och aktiv kyla med tillbehöret ACS45, det finns inställningar och möjlighet att spärra både aktiv resp passiv kyla enlgit manuelan.

Om någon är hugad och kunnig här på forumet så borde man kunna läsa sig till det i manualen, men jag är inte tillräckligt insatt. Inkopplingsmanualen tillgänglg här: https://www.rorprodukter.se/pdf/09_41_02tillbeh__rskort_nibe_acs_45-09-41-02.pdf

Det jag önskar mig är en bergvärmepump som kan köra passiv kyla via mina 2-3 tänkta fläktkonvektorer (det vet jag säkert funkar med PCS44), och som vid behov kan stöta till kyla via sin vanlgia kompressor och köra genom samma system som ju dumpar sin genererade värme ner i borrhålet. Det måste väl vara den optimala funktionaliteten?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe ACS 45
« Svar #5 skrivet: 03 september 2019, 07:41:07 »
För att en bergvärmepump ska kunna skapa aktiv kyla behöver man kunna dumpa värmen nånstans.
Lösningen som Nibe har är att ansluta en fläktkonvektor till köldbäraren som står ute och "kyler" köldbäraren till typ 25-30 C eller vad det nu är ute.
Jag har ingen aning om hur effektivt detta är men aktiv kyla kan då inte kombineras med passiv kyla utan det är antingen eller.

Jag skulle nog välja bort denna lösning och försöka borra några meter extra istället och köra med passiv "frikyla".

Sorry, fel av mig, det är värmebäraren som har en fläktkonvektor för värmedumpning, detta för att kunna köra värmepumpen även när det inte finns värmebehov och på så sätt kyla köldbäraren lite extra.
Lösningen funkar säkert, men jag vidhåller nog att jag skulle välja bort denna lösning och borra extra för samma peng.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!