Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D: NYA CTC V3  (läst 34352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NYA CTC V3
« Svar #15 skrivet: 01 juli 2006, 22:54:57 »
Det är som SkaneErik skriver att den nedre elaprronen kopplas ur om värmepump är inkopplad. Du kan låta den stå som den gör idag. Du märker ingen skillnad eftersom den inte är aktiv.

Men koppla inte ur den. Den kan vara bra att ha om EcoParten skulle gå ur funktion mitt i smällkalla vintern. Då kopplas den nedre elaptronen in.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #16 skrivet: 02 juli 2006, 19:12:55 »
Jag har själv endel funderingar runt detta. Rätt mig om jag ahr fel, men är det så att tempen i "övre" delen styr hur varmt varmvatten man vill ha med hjälp av elpatronen i den övre delen. Den nedre styr ,trodde jag iallafall, hur varmt man vill ha radiatorvattnet med hjälp av kompressorn. Men så verkade det inte va. Försökt ändra setpointen på nedre både upp och ner men inget hände i de aktiva parametrana. Däremot ändrar styrprogrammet själv mellan 40-50 grader beroend på några ingångsvärden som jag inte har luskat ut ännu.

 I en CTC värms radiatorvatten OCH varmvatten huvudsakligen av den nedre tanken. Men - den övre tanken styr den slutgiltiga vv-tempen (som en spetsberedare).

Jag har kommit fram till att om jag kopplar frÃ¥n elpatronen i övre delen sÃ¥ blir det lägre temp pÃ¥ varmvattnet och det gillar inte min fru  ;)
Så det verkar ju onekligen som om det är tänkt att elpatronen sköter VV, lite knasigt. Ska väl gå att ordna så pumpen klarar det också. Har läst lite om att höja mintempen på VP men jag måste ha kod. Jag har sökt men ej funnit här i forumet men jag har läste det någonstans.

Springande punkt! Ska ni få bästa ekonomi måste ni vänja er vid en lägre vv-temp till vardags än ni hade med olja, där 60-70 grader inte var något problem. Kompressorn däremot gillar låga temperaturer. Pröva er fram med den lägsta temp ni kan ha - egentligen handlar det ju bara att vrida termostaten på duschblandaren så att man får nästan bara vv. Man duschar i samma temperatur (och slipper riskera att skålla sig - bra med småbarn!). Vi har vv-temp 43 grader vilket duger till dusch. För att vara SÄKER på att ha bra vv till morgonduschen (frugan!) året runt ger jag en knuff med elpatron på fem minuter (se min modifiering av styrningen i annan tråd "Styrning av CTC -en variant"). Du borde väl lätt kunna programmera fram detta på en v3?? Så att om ni duschar/badar vid vissa tidpunkter så har ni extra varmt vv just då.
Har man vv-temp konstant 55 eller högre så blir det en del patrontid.


Det verkar som jag har bra temp i hålet, 11 in och 6 ut, verkar högt, men det sjunker väl antar jag.

Det sjunker nog frampÃ¥ vÃ¥rvintern :'( ;) 

Jag har däremot en parameter jag undrar över, Ute VP -40C vad är den till för.

Inte den blekaste aning  Sc:,h
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #17 skrivet: 03 juli 2006, 21:14:44 »
Det är nog sÃ¥ att jag kan ha en lägre temperatur i övre delen större deln av dygnet och sedan höja tempen med "extra VV" funktionen. Det är nog ingen ide att koppla ur patronerna när jag har de funktionerna som finns, nu Ã¥terstÃ¥r bara att skaffa en logger för att ha stenkoll pÃ¥ temperatur och energiförbrukning, det är en yrkesskada. Jag är ju maskinist i fartyg sÃ¥ vi gillar att hÃ¥lla koll pÃ¥ förbrukning  ;) Det är ju som sagt dyrt med olja.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #18 skrivet: 04 juli 2006, 22:51:00 »
koden är 831 - kolla om det fungerar i v3 åsså och konfirmera.

Misstänker att v3 är en fullträff - ska bli intressant att se resultatet av dina mätningar. Lite COP siffror rentav - sällan man ser såna mätta på CTC.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #19 skrivet: 04 juli 2006, 23:34:46 »
menmenmenmen den fina grejen med V3 är ju att du kan programmera den så att kompressorn gör en 55ºC-körning på morgonen inför duschandet!

Då får man sjysst temperatur och mängd på varmvattnet, men utan elpatronen!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #20 skrivet: 05 juli 2006, 02:11:45 »
menmenmenmen den fina grejen med V3 är ju att du kan programmera den så att kompressorn gör en 55ºC-körning på morgonen inför duschandet!

Då får man sjysst temperatur och mängd på varmvattnet, men utan elpatronen!


Precis, instämmer. På vintern kan det förstås behövas tillskott i någon form för att orka upp till 55.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #21 skrivet: 10 juli 2006, 23:43:02 »
Hej igen.

Nu är jag tillbaka igen efter en vecka i Frankrike, kom hem samma dag som finalen stog i berlin=lugnt på autobahn.

Åter till vesäntligheterna. Koden går ej, så om jag inte får tag på koden så blir det väl till att pröva sig fram, det finns ju bara 1000 varianter - 1 som jag redan prövat *roflmao*

Frågan är hur jag får pumpen till att köra en 55 graderkörning varje gång, som jag nämnde innan så kan jag ej ändra set pointen på panna, hm kanske har med huskurvan att göra...... Sc:,h

VV fungerar lysande, 45 grader på elpannan övre och extra VV på 50 ingen klagar......ännu.

För tillfället 6 starter 40 min drift !?!? kommentar? kanske inte mycket att säga så här års.

Tyvärr verkar inte min frikyla fungara som den ska, verkar vara under dimensionerad, 1,5 kW kyleffekt på 80 kvm vi får se om rörkrökarn kommer på något.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #22 skrivet: 11 juli 2006, 01:02:31 »
ahh själv skall jag till frankrike om en dryg vecka.. studs
trevligt när det är lugnt på autobahn så man kan dra på ordentligt! knUp

de har väl ändrat kod till den nya versionen.. ring CTC support, om du har tur så kanske de ger dig den Sc:,h

om du menade sommardrift när pumpen kör till 55ºC varje gång så arbetar den så om utetemperaturen har varit över 16 grader i mer än 8 timmar.. är den under 16 grader i mer än 8 timmar så går den tillbaka till sin flytande kondensering. vilken utetemp som den skall slå över vid kan man ändra i kodmenyn ;)

du kör alltså 45ºC normalt i elpannan och när du knäpper igång extra varmvatten så går den till 50ºC?
Det låter som en helt okej inställning, även om man nog kan spara några kronor till med lägre temp.. knUp

och bli inte alltför ledsen över frikylan, du har väldigt hög tremperatur på brinen nu, men den kommer säkert att sjunka till nästa år när du sugit ur lite värme ur berget :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #23 skrivet: 03 november 2006, 12:37:20 »
Hej igen

Nu är jag tillbaka efter en låååååång vaaaarm sommar som aldrig ville ta slut, man vill ju få lite fart på VPn ;D

Men nu när kylan äntligen har kommit så ska det nog bli annat av.

Den långa vara sommaren resulterade i att det tog evinerlig tid innan kompressor var inkörd. Men nu så verkar den kommit igång ordentligt.

Ett par observationer så här långt.

Blir lite kallt VV när VP kör flytande kondensering i de nedre regionerna runt 40 grader. Då går det åt lite tillskott. Kanske blir bättre efterhand som vi byter ut gamla vattenkranar till snålspolande.

Men det verkar som om kompressorn går igång när jag använder mig av den fin fina funktionen Extra VV. Det gör ju att jag kan ha lite lägre VV temp under större delen av dygnet och sedan höja temperaturen till morgon duschen.

Kan inte riktigt svara på vad det går åt i kWh då det verkar som jag bara får gångtid i timmar på kompressorn, och kWh förbrukning på eltillskott. Får nog skaffa logger och elmätare av Richard.

Sist jag kollade (26 okt) så var brinet 8/4, är ute och jobbar på min lilla båt nu så jag har inte siffror från den senaste köldknäppen.

Annars verkar det fungerar. Har bara ett irriterande meddelande på min display ibland, "lågt föde i radiatorer" Har ju ett-rörssystem. Min termostater fungerar men jag antar att jag får se över radiatorkretsen.

Men som sagt det är först nu som det har blivit kallt, och jag är ute och jobbar --/. Skulle ju helst vara hemma och övervaka min vp :D
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #24 skrivet: 03 november 2006, 15:31:35 »
Hej Steninge, jo vintern kom till sist.

Det som man skulle vilja ha och som saknas är väl vv on command, dvs en knapp man trycker på så att det fullkondenseras en liten stund innan badet. Det borde isf gå att bygga. Fortsätt rapportera, du är en av få med Ecoheat v3.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #25 skrivet: 06 november 2006, 18:09:17 »
Hej Steninge, jo vintern kom till sist.

Det som man skulle vilja ha och som saknas är väl vv on command, dvs en knapp man trycker på så att det fullkondenseras en liten stund innan badet. Det borde isf gå att bygga. Fortsätt rapportera, du är en av få med Ecoheat v3.
Det där kan man väl göra i styren, slå på en timer som gör att det finns extra VV i x minuter, tror jag.. Eller du menar att ha en knapp separat typ uppe i hallen eller så?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #26 skrivet: 07 november 2006, 12:17:40 »
Båda funktionerna finns. Men jag måste springa ner i källaren och slå på det. Normalt står den på Extra VV mellan 7-8 på morgonen, i praktiken så har man ju VV en stund efter det. Vill jag ha extra till ett bad på kvällen får jag som sagt ner i källaren och slå funktion för kanske 2 timmar om jag vill ha det eller bara en timme. Men knappen i hallen har jag ju inte.

Fint som snus är det iallfall.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: NYA CTC V3
« Svar #27 skrivet: 07 november 2006, 14:04:32 »
Hur har du ställt in funktionen extra varmvatten, körs det bara med kompressor eller elpatron eller både och? Och till vilka temperaturer höjs det?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: NYA CTC V3
« Svar #28 skrivet: 12 november 2006, 14:01:35 »
Det där med Extra VV. Jag blir inte riktigt klok.....
Kompressorn går igång vid utsatt tid för extra vv, men det gör även elpatronen?!
Det verkar som kopmressorn kör för att få hög temperatur i nedre delen och på så vis få mer VV. Men den kör även elpatronen för att få den sista biten i övre delen. Jag har fått för mig att jag inte klarar mig utan elpatron faktiskt. Det där med flytande kondensering gör ju att det blir lite snålt med VV när den bara kör till 40 grader. Har jag då Elpatronen avstängd så blir det lite kallt att duscha.
Någon som har något att inlägga.
Dessutom har ett lite irriterande medelande dykt upp, lågt flöde radiatorer, förslag? Dessutom upp emot 50 starter per dygn. Kanske dax för nya radiatorer också, eller till och med 2 rörssystem.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 Ã¥r

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: NYA CTC V3
« Svar #29 skrivet: 12 november 2006, 17:14:29 »
Så funktionen för xtra vv kör både kompressor OCH patron, bra att veta.
Inte idealiskt ur ekonomisk synvinkel, men det torde ge mycket gott om vv. Kör man bara kompressorn går det en liten stund innan temperaturen stiger i den övre tanken.

Du har 19,5 kW tillgängliga när kompressor och patron kör. Om du stänger av patron i menyerna, kopplas den ändå in vid "xtra vv"-körning?

Vad har du för vp-stemp nu? Övre panntemp? Vi har just nu 37 resp 42 grader. 40-gradigt duschvatten - en vanesak som jag ser det. Jag ger en femminuters puff med tillskottet vardagsmorgnar 6.30 för att vara säker på att ha vv då.

Det vore intressant med en separat mätare på elpatron så man kan se vad den faktiskt drar.

Vad gäller starterna har du tydligen en ganska liten volym i systemet, kanske aktuellt med en volymtank då.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!