Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Chunlan i garaget, fÃ¥r se hur länge den hÃ¥ller!?  (läst 16972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Tjena

Har nu äntligen fått in min Jula-demomaskin i garaget. Installerades idag kl 14.00 och har gått sedan dess, hade vid 20.00 en innetemp på 12 grader, ganska bra jobbat på 6 timmar tycker jag. Ska logga förbrukningen sen när den uppnått mina önskade 15 grader. Var nyss ute och kollade och då avfrostade den, har kollat på utedelen vid flera tillfällen och den verkar inte isa igen, iofs 5 minusgrader just nu. Värmeslingan monterade jag efter instruktion här på forumet, tackar, och den tycks hålla hålen i botten öppna...än så länge.

Hoppas bara kinesen håller några år nu då.....

Garaget; StÃ¥r i Västernorrland, ca 2 mil frÃ¥n kusten, 85kvm nybyggt med 120+45mm isolering i väggar, 350mm i tak, 2 isolerade portar, 1 dÃ¥ligt isolerad gÃ¥ngdörr, 100 mm cellplast under plattan. Hyfsat välbyggt om jag fÃ¥r säga det själv  ::)

Några tips på hur jag ska ställa in allt önskas. Just nu kör jag på 15 grader, lägsta fläkt och luften riktad ned mot golvet.

Skulle vara intressant att få en gissning på min effektförbrukning i garaget. Senaste månaden har jag med hjälp av en kupevärmare på 1,2kW, kopplad via timer med 5 timmars gångtid per dygn, hållit 3-5 plusgrader. Utetempen under den tiden har varit allt från +6 till -15 så det känns som att garaget borde vara hyggligt energisnålt iallafall. Min tanke är att köra värme under perioden nov-mars, lite beroende på utetemp.

Skulle vara kul om någon kunnig vill göra en kvalificerad gissning på min förbrukning. Själv gissar jag på 3500-4500kWh per år.

Utloggad jonken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2007, 22:08:53 »
Min chunlan 50 höll 1 Ã¥r och 2veckor....Sen dog kinesen... Innedelen gav upp, Gasen läckte ut.. Kunde köpt gasol till kaminen för dom pengarna.... Njut sÃ¥ länge det värmer!   mvh Jonken.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2007, 22:33:31 »
Finns det inget autoläga på fläkten .. annars öka fläkt till 3 blir dålig verkningsgrad annars.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2007, 23:31:59 »
hej
kör fläkten på auto det funkar bra

hoppas bara maskinen håller,det som e jävligt dumt är att då dom funkar är dom bra
ger massvis med fin värme...å innerdelen pumpar runt bra med luft även på läge 2
på 3an är det storm inne

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2007, 01:24:13 »
Kan förstÃ¥ det när din är placerad pÃ¥ ena lÃ¥ngsidan  ;)
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2007, 01:59:49 »
hej
joo det är det =)
men faktiskt så ---jämmför man m2 luft den skyfflar runt så verkar e12an som en leksak

det är faktiskt sÃ¥ att  monstret nocria fÃ¥r köpa ner sig i att ha kapasitet pÃ¥ fläkten
chunlan maskinen flyttar mer m2 i tim än vad den gör

gissar att på fläktläge 2 så är e12 maskinen ifrån åkt

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2007, 06:39:42 »
OK, sÃ¥ ni säger att fläktläge auto är att rekommendera? Ja, det kanske finns nÃ¥n sÃ¥n knapp pÃ¥ fjärren..har inte kollat  :o

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2007, 10:05:06 »
hej
joo det är det =)
men faktiskt så ---jämmför man m2 luft den skyfflar runt så verkar e12an som en leksak

det är faktiskt sÃ¥ att  monstret nocria fÃ¥r köpa ner sig i att ha kapasitet pÃ¥ fläkten
chunlan maskinen flyttar mer m2 i tim än vad den gör

gissar att på fläktläge 2 så är e12 maskinen ifrån åkt

FEL..... Nocrian och Chunlan har samma fläktkapacitet..... 850m3/timme

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2007, 10:10:22 »
ajaj vad det så trodde att chunlan va lite vassare ..men det kvittar,den har bra flås i fläkten även om den skulle va lite sämmre än nocrian....
HAHA

va å läste nu ....Chunlan =860m2
maskinen är kung =)
« Senast ändrad: 12 december 2007, 10:25:27 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #9 skrivet: 12 december 2007, 11:07:40 »
Min chunlan 50 höll 1 Ã¥r och 2veckor....Sen dog kinesen... Innedelen gav upp, Gasen läckte ut.. Kunde köpt gasol till kaminen för dom pengarna.... Njut sÃ¥ länge det värmer!   mvh Jonken.

Bor du i närheten av dr Chunlan ?
Han lödde ihop en 50gw som Julapersonalen lyckats spräcka.
Om det nu är en taskig fabriks-lödning på innerdelens kopparslinga finns det ju chans att lägga på en ny lödning och sen fylla på med nytt kylmedel igen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2007, 12:42:30 »
Dåligt lödd innerdel är ju ett fabrikationsfel, plocka ner innerdel och utedel och åk till jula med den så får dom fylla på gas i utedelen och ge dig en ny innerdel.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2007, 12:58:46 »
Dåligt lödd innerdel är ju ett fabrikationsfel, plocka ner innerdel och utedel och åk till jula med den så får dom fylla på gas i utedelen och ge dig en ny innerdel.

Jag läste 1 år-2veckor och förutsatte att han inte hade garanti kvar, om så är fallet ska han naturligtvis få Jula att fixa till detta, men jag är osäker på om Jula har någon service att fylla på R410a.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2007, 13:15:24 »
Citat från: www.konsumentverket.se
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.
Om kompressorn bara hade stannat hade man ju kunnat diskutera om felet berodde på tillverkningsfel eller bara slitage, men en så uppenbar sak som bristfälliga lödningar tycker jag är solklart att dom funnits från början.

Kan dom inte fylla R410 får dom väl ge honom en ny maskin eller pengarna tillbaka.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #13 skrivet: 12 december 2007, 13:31:32 »
Lite luddigt:

För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

Ska jag då tyda detta att varor nu har 2 års garanti- men jag har rätten att reklamera en vara upp till 3 år, men att reklamera en vara och att ha/få garanti i 3år verkar vara 2 helt skilda saker, så om 2 år har förflutit kan jag reklamera, men sen får man då ev kohandla om kostnaden vid ev reparation/utbyte. Rätta det som jag har fel i.

Däremot en mycket viktig sak när det gäller Jula: deras "termokvitton" håller i c:a 1 år, sen är dom oläsbara (precis som taxikvitton), så dra en fotostat på kvittot medans det är läsbart.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Chunlan i garaget, får se hur länge den håller!?
« Svar #14 skrivet: 12 december 2007, 13:57:39 »
Garanti är något helt frivilligt från butikens sida, den kan vara 3 månader, 1 år eller någon helt annan tid. Under garantitiden är det oftast väldigt smidigt att få fel lagade, bara lämna in prylen så fixar dom den utan att krångla.

Sen har du reklamationsrätt enligt konsumentköplagen i tre år (för varor köpta efter 1 april 2005)
Om en vara går sönder inom 6 månader måste butiken bevisa att du har förstört den om dom ska slippa laga/ersätta. Går den sönder mellan 6 månader och tre år måste du bevisa att felet var ursprungligt för att du ska få den reparerad/ersatt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!