Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av utedel. Rörlängden?  (läst 3370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Placering av utedel. Rörlängden?
« skrivet: 27 december 2009, 19:59:28 »
Har tillslut köpt en värmepump som ska hjälpa till att stötta vår Nibe 310P. Bestämde oss redan för ett år sedan men det blev inget av det hela då.
Nu står en MSZ-FD35VABH i tvättstugan och väntar på montören.

Vi har redan bestämt oss för att sätta inomhusdelen ovanför ytterdörren. Men vart ska vi placera utedelen?
Vad jag har förstått så bör rören hållas så kort som möjligt, men när börjar man tappa effekt?

Under det lilla badrumsfönstret sitter en gigantisk rododendron och på bägge sidorna av köksfönstret så sitter det stora rosenbuskar. Därför har jag tänkt att sätta utedelen runt knuten, till höger i bild. Då hamnar den även så långt från sovrummen som möjligt.
Med den placeringen blir anslutningarna pÃ¥ inne- och utedel Ã¥t rätt hÃ¥ll. Observera att bilderna pÃ¥ husritningen är spegelvända! (jag har ingen aning om varför vi inte fick rättvända  Sc:,h) Pumpen har bägge anslutn. Ã¥t höger.
Avståndet mellan ytterdörren och väggen blir runt sju meter om jag räknar in lite vinklar och vrår. (grovt räknat)
Kan detta bli problem? Är det dumt att chansa på den längre sträckan? Ska jag ta det säkra före det osäkra och ta bort en rosenbuske så att utedelen hamnar precis bredvid trappan?
Under köksfönstren tror jag faktiskt det kan bli trångt. Har inte mätt än pga av all snö och ej heller funderat på hur stor plats nuvarande blomlådor som sitter där tar.



« Senast ändrad: 27 december 2009, 20:03:50 av Mossfeldt »
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av utedel. Rörlängden?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2009, 20:04:10 »
Jag hade placerat innedelen i vardagsrummet och utedelen på gaveln.

Rörlängd upp till 7,5 m är annars inga problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Placering av utedel. Rörlängden?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2009, 20:15:36 »
Vi har diskuterat det och kommit fram till att vi inte vill ha den i vardagsrummet. Dessutom når den fler rum från hallen och kanske även övre planet.

Tack för svaret ang. rörlängden.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Placering av utedel. Rörlängden?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2009, 20:22:18 »
Hej Mossfeldt!  Röranslutningar mellan 3-7 meter betraktas som rena standardlängder för luftvärmepumpar sÃ¥ detta är inget som helst problem för dig. Mkt bra och lämplig placering av innerdelen över ytterdörren i det huset och med den planlösningen här tycker jag. Inga innerdelar i vardagsrum eller andra samvaroutrymmen utan gärna där de stör minst och samtidigt fÃ¥r en bra värmespridning till övriga utrymmen, och det kommer du att lyckas med här alltsÃ¥. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Placering av utedel. Rörlängden?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2009, 21:44:23 »
Låter bra Raffen. Ska mäta ordentligt imorgon så jag vet exakt hur långt det blir.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Placering av utedel. Rörlängden?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2010, 12:04:51 »
Ser ut att kunna bli över 8 meter.

Dock har jag insett att badrumsdörren kan ställa till det då den går såpass långt ut i hallen att den kan ta i innedelen.
Om den monteras 50mm från tak så kommer förmodligen dörren att gå i vingen när den är i utfällt läge och vid lägre montage kommer den gå i själva kåpan.

Därav har jag börjat överväga att montera den som "rocas" säger, ovanför dörren till altanen. Dock undrar jag hur det är med värmespridningen.
I rummet som på ritningen är ett sovrum har vi ett bibliotek med två stora fåtöljer. Vi vill gärna att värmen når dit och även till köket.
Vad tror ni som är mer insatta? Kommer det att spela någon större roll?
Den mekaniska ventilationen har takdon i kök, bad och tvättstuga på nedre planet, på övre på toalett och i en större garderob.

Något som även slog mig är att på altanen har vi tre infravärmare (usch fy och tvi) som vi ska montera ned. Så elen är redan dragen dit och nuvarande brytare sitter direkt utanför dörren.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Placering av utedel. Rörlängden?
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2010, 10:55:08 »
Kollade på polarpumpen.se, på din pump, max 20m rör, samt 12m höjdskillnad, nån som vet, är detta enkel väg? Eller är det 2x10m?

Sen är det Bonus om pumpen kan stå så att solen värmer den, och gärna om möjligt lite skyddat, samt lite fallhöjd för vattnet under den, och så den inte gör isbana där man går dagligen..

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Placering av utedel. Rörlängden?
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2010, 11:00:18 »
Ser ut att kunna bli över 8 meter.

Dock har jag insett att badrumsdörren kan ställa till det då den går såpass långt ut i hallen att den kan ta i innedelen.
Om den monteras 50mm från tak så kommer förmodligen dörren att gå i vingen när den är i utfällt läge och vid lägre montage kommer den gå i själva kåpan.

Därav har jag börjat överväga att montera den som "rocas" säger, ovanför dörren till altanen. Dock undrar jag hur det är med värmespridningen.
I rummet som på ritningen är ett sovrum har vi ett bibliotek med två stora fåtöljer. Vi vill gärna att värmen når dit och även till köket.
Vad tror ni som är mer insatta? Kommer det att spela någon större roll?
Den mekaniska ventilationen har takdon i kök, bad och tvättstuga på nedre planet, på övre på toalett och i en större garderob.

Något som även slog mig är att på altanen har vi tre infravärmare (usch fy och tvi) som vi ska montera ned. Så elen är redan dragen dit och nuvarande brytare sitter direkt utanför dörren.

?? Går det inte montera innedelen ovanför lilla fönstret vid trappan?? Eller lagom långt utanför dörren till badrum så den går fri.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Placering av utedel. Rörlängden?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2010, 07:38:57 »
Idag kommer kylmontören för att montera pumpen och jag hoppas att han/hon har även har med sig en bra totallösning.  ;D

Jag vill inte ha innedelen ovan det lilla fönstret pga risken att den blir hindrad av trappen. Så alternativet ser ut att bli en centrering ovanför entrédörren och senare montera en dörrstopp på badrumsdörren.
Plats för utedelen står mellan att montera den runt knuten eller att fimpa en rosenbusken och placera den mellan köksfönster och entrétrappen.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!