Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecoheat inställningsfeedback  (läst 3583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
ecoheat inställningsfeedback
« skrivet: 11 januari 2011, 15:23:25 »
hej

Nu har jag kört kört min ecoheat 7.5 några veckor och skruvat på lite parametrar för att få den "perfekta" driften.

Så här ser det ut nu:
panna: 45 gr
elpatron: 6kw
extra vv: ja
start/stopp diff: 10 gr
startfördr: 15 min

Detta ger ca 25 starter/dag och kör 10-11 h/dag nu när det ligger kring nollan. Vad tror ni, är det nåt mer jag kan skruva på?
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2011, 20:04:14 »
Ser bra ut Panntemperaturen beror på hur varmt varmvatten du vill ha. Har du bara elpatronen som reserv? Varför 6kW annars?
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad benox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2011, 21:22:39 »
Ser bra ut Panntemperaturen beror på hur varmt varmvatten du vill ha. Har du bara elpatronen som reserv? Varför 6kW annars?

Jag satte patronen på 0 kW först, men fick bannor av frugan när hon lyckades pricka in en dusch när vattnet var som absolut kallast. Med 45 gr panna hoppas jag att VPn kan värma panndelen mesta tiden, men att 6kW patron skyddar mot akut låg temp i duschen. :)

3 kWh patron har använts senaste dygnet å då har 2 vuxna duschat och en bebis badat i balja.
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2011, 21:36:33 »
Vad du ställer elpatronen till, påverkarar bara elpatronen.
Övre pannan har två börvärden, ett som du ställer in själv och ett som systemet sätter till 7º över framledningens börvärde.
Det högsta av dessa värden gäller som börvärde för övre pannan, och elpatronen startar vid aktuellt börvärde och värmer 3º upp.
Ställer du in pannan på 45º, kommer elpatronen att hålla övre pannan mellan 45º-48º, om inte pumpen gör det pga sina 55º-körningar.

Elpatronen håller alltså övre pannan 7-10 grader över framledningens börvärde, alternativt mellan ditt inställda värde och 3º över detta.
Pumpen påverkas inte av elpatronens inställningar, den jobbar bara mot nedre pannan och styrs av framledningens börvärde.
Pumpen brukar kunna hålla övre pannan runt 48-50 grader tack vare sina 55-graderskörningar utan att patronen behöver gå in.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad benox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 23:36:19 »
Ställer du in pannan på 45º, kommer elpatronen att hålla övre pannan mellan 45º-48º, om inte pumpen gör det pga sina 55º-körningar.

Hm, ja min tanke var att pumpen skulle hålla tempen uppe mesta tiden, men att patronen skulle se till att det aldrig blev så kallt i panndelen att tappvarmvattnet blev lidande, men min inställning kanske bara har gjort att patronen kommer att värma upp pannan så fort nån tar en dusch, även om pumpen skulle gjort det en liten stund senare ändå?

När jag körde med 0kw elpatron så toppade panndelen på 42 grader. Tog man en dusch när vp-delen låg nära undre gränsen på 35 gr (iom min diffinställning på 10gr) så blev duschvattnet "fesljummet" relativt omgående. Jag testade att minska diffen till 7 grader, men då sprang antalet starter iväg nåt enormt, typ 60st/dag. Finns det nåt bättre sätt att konfa för att ha "normalmycket" varmvatten men minimera användandet av patronen?
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2011, 23:45:31 »
du kan använda funktionen extra VV vid behov.
eller du kan höja min VP till kanske 40°.
höjer pumpen till 55° vid fjärde start? för du borde fÃ¥ mer än  42° om den gör de.
kör du min VP på 40° så kan du kanske sänka diff start/stop till 7° utan att få så många fler starter..
jag tycker 25starter/dygn låter mycket med 10° diff.



VV-höjning JA???
« Senast ändrad: 11 januari 2011, 23:52:59 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad benox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2011, 09:35:10 »
du kan använda funktionen extra VV vid behov.
eller du kan höja min VP till kanske 40°.
höjer pumpen till 55° vid fjärde start? för du borde fÃ¥ mer än  42° om den gör de.
kör du min VP på 40° så kan du kanske sänka diff start/stop till 7° utan att få så många fler starter..
jag tycker 25starter/dygn låter mycket med 10° diff.



VV-höjning JA???

Ja 55-graderskörningarna går som dom ska, men har man otur så hoppar man in i duschen precis innan en sån körning och då är ju vattnet som kallast i hela tanken (35gr i vp-delen och kanske 40 i panndelen).
Jag ska testa lite till och se om nåt hjälper. Å så ska jag instruera familjen om extra vv-funktionen, men det hade varit skönt att klara sej utan den.

Borde jag ha färre starter? Jag har rätt stora radiatorer (kör med kurva 40 + 2), så det borde väl avges en hel del värme från dom som sänker tempen i tanken?
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2011, 11:43:21 »
jo jag vet hur det är med VV och ctc.
men om du höjer min vp så sjunker inte tempen så lågt, utan lägst tex 40°, då blir inte vv lika kallt.
och vid en 55° körning så bör du få min50° i pannan. och en sådan körning gör du ju ungefär var fjärde timme.

men jag håller med att det är ett evigt passande om man inte vill använda el-patronen..
och har men en låg framledningstemp så sänker vpdelen pannastemp också.

jag satte in en elVVB i serie efter pumpen.. så nu behöver man inte fundera alltid varmvatten Thumbsup
och konstigt nog till en lägre kostnad.
körde 2år utan VVB och el-spetts. ett evigt passande med extra vv så fort man skulle duscha. och problem med att diska tex stekpanna m,m.
och ett år nu med el-VVB, alltid gott om VV. Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2011, 15:15:58 »
Här är en till med spetsberedare....har visserligen en äldre pump v2 men testade utan patron och  mÃ¥nga sätt att skapa vv vid behov. Känslan av att alltid ha riktigt varmt vv utan att behöva planera och trycka pÃ¥ knappar visade sig vara viktig för komforten.

Med spetsberedaren har förbrukningen märkligt nog inte gått upp utan möjligen minskat.
Vilket fått mig att fundera på om kanske alla värmepumpar skulle få ägna sig åt husvärme och slippa göra vv. Lägre temperaturer, lägre tryck och slitage, inga växelventiler, mindre servicebehov, alltid max cop.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad benox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2011, 14:35:33 »
Här är en till med spetsberedare....har visserligen en äldre pump v2 men testade utan patron och  mÃ¥nga sätt att skapa vv vid behov. Känslan av att alltid ha riktigt varmt vv utan att behöva planera och trycka pÃ¥ knappar visade sig vara viktig för komforten.

Med spetsberedaren har förbrukningen märkligt nog inte gått upp utan möjligen minskat.
Vilket fått mig att fundera på om kanske alla värmepumpar skulle få ägna sig åt husvärme och slippa göra vv. Lägre temperaturer, lägre tryck och slitage, inga växelventiler, mindre servicebehov, alltid max cop.


Hm, ja det är kanske vägen att gå, iallafall när ungarna blir större och ska duscha mer.. Jag antar att knepet för att få låg elförbrukning med en spetsberedare i serie är att skruva ner panntempen och vp-min till ett minimum?
2-plans souterränghus i Karlskrona, byggt 1976, konverterat från direktverkande el december 2010. CTC EcoHeat 7.5 plockar värme ur en 140m borra.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: ecoheat inställningsfeedback
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2011, 21:48:35 »
Du kör V3 av CTC eller finns det en nyare ? jag har varit lite off ett tag nu :)

Största felet med CTC installationerna är att vattnet strömmar för fort igenom kammslingan.
Det innebär att inkommande kallvattnet inte hinner värmas upp.

Testa att skaffa ett snålspolande duschhandtag, som begränsar liter per miut, dvs ger vattnet
mer tid att hinna värmas upp. OK man kan inte få upp en ångbastu närman duschar, men jag har aldrig
haft problem med varmvattnet.

kör 40 grader på eldelen, 41 grader vid -15 , elpatron 0 kw (just det off) och max 51 grader på vp.( ja det ger mer start och stopp ca 30-35, men kompressorn behöver inte jobba lika hårt)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!