Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F470 problem, behöver tips  (läst 1236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MartinSK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F470 problem, behöver tips
« skrivet: 03 december 2022, 13:27:56 »
Hej, jag blev med hus för första gången i mitt liv sen September, allt verkade frid och fröjd tills utetemperaturen började sjunka och vi märkte hur väldigt mycket el frånluftsvärmepumpen förbrukar. Frånluftsvärmepumpen är av modell Nibe F470, 066014, tillverkad 2014-06.

Värmepumpen går på tillskottsvärme hela tiden. Blockerar man tillskottsvärme tappar huset snabbt temperatur. Under normal drift så hörs inget kompressorljud trots att pumpen rapporterar att den körs. Kör jag forcerad kompressordrift via service-meny hörs bara ett relä-klick, inget ljud alls från kompressor där heller. Temperatur frånluft (BT20) ligger hela tiden 0.7 grader under avluft (BT21), vad jag förstår är det ju tvärtom avluften som ska vara betydligt kallare än frånluften, annars återvinns ingen värme. Som det är nu blåses rumstempererad luft ut ur huset.

När jag tog bort frampanelen på pannan noterade jag trycket (BP5) stog på 2.2 bar. Tänker att jag bör avlyfta och kör avluftningsventil (QM20) och det kommer bara luft ända ned till 0 Bars tryck... Jag fyller upp till 1.5 Bar med påfyllningsventil (QM11) och kör avluftningsventil (QM20) igen ned till 0 Bar utan att vatten ens har börjat komma ut, det är bara luft. Totalt fick jag göra det 5-6 gånger innan det ens började komma vatten så det verkar varit väldigt mycket luft i det systemet.
Jag körde också avluftningsventilen för tilluftsbatteri (QM21), den var det en del luft i också, men inte alls lika mycket. Jag avluftade efter detta alla element i huset, det var inte så mycket luft i dem.
Jag plockade bort panelen framför fläktarna/flitren, och det var ju extremt mycket spindelväv/damm och skit runt fläktarna som jag fick göra rent.

Vad kan jag göra för att få igång kompressor och få frånluftsåtervinningen att fungera? Värmepumpen är 8 år gammal, kompressorns drift-tid är 44500h. Finns det någon chans att jag själv skulle kunna få det att fungera, kan jag felsöka något mer eller ska jag bara kasta in handduken och ringa hit en tekniker som får titta på det och förmodligen byta kompressor och allt?

Tror ni man kan få ut något av försäkring? Jag har ju exempelvis utökad dolda-fel försäkring på detta hus, det var ju inte så lätt direkt att förstå att värmepumpens kompressor inte fungerade utan att förstå hur den fungerar ingående och det var ju inget som angavs av säljaren...

Lite temperaturer just nu ifall det kan hjälpa:

Uteluft BT1: 0.4
varmvatten laddning BT6: 51.8
varmvatten topp BT7: 54.5

kompressorstarter: 25716
förångare BT16: 23.8
kompressorgivare BT18: 34.6
Kompressor drifttid: 44561 h
Kompressor drifttid varmvatten: 25064 h

fläkthastighet: 30% (normalt står den på 65%, jag har ställt ned då den pumpar ju ur varmluft ur huset...)
avluft BT21: 20.0
frånluft BT20: 19.3
tilluft BT22: 33.8

beräknad framledning S1: 32.9
framledningstemp BT2: 33.1
returtemp BT3: 32.2
elpatrongivare BT19: 53.7

Edit: Jag upplever att cirkuleringen av varmvatten är rätt dålig/lågt inställd. Både element som inte är så varma och att det kommer mycket kallvatten innan varmvattnet kommer. Går detta att ställa in eller liknande?
« Senast ändrad: 03 december 2022, 14:27:29 av MartinSK »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 problem, behöver tips
« Svar #1 skrivet: 03 december 2022, 14:31:03 »
Hej igen. Tilluftstemperaturen är felaktigt inställd. Normalt rekommenderar man att den håller ca 18° för att långsamt sjunka och blanda sig med den befintliga luften. Inte stanna uppe vid innertaket. Trimventilen behöver justeras. Inget dolt fel. Relativt enkelt att kontrollera pannan vid en ingående besiktning utan att förstöra något. Bara att kontakta NIBE service.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 problem, behöver tips
« Svar #2 skrivet: 03 december 2022, 17:05:03 »
När man bor i lägenhet finns ofta varmvattencirkulation VVC för att man snabbt ska få varmvatten i kranen. Bor man i hus får man normalt väna på att varmvattnet ska hinna komma fram från pannan.

Om värmen in radiatorerna är dålig/ojämn kan det hjälpa att ställa upp cirkulationspumpen till ett steg högre effekt. Man bör även kontrollera om det finns något smutsfilter på värmebäraren som behöver rensas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!