Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: oljud och resonans...  (läst 4534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sömnlös

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
oljud och resonans...
« skrivet: 15 december 2005, 14:52:03 »
Hjälp! vad göra?

Jag bor i ett tvåvånings radhus och har en vp installerad på framsidan i marken som funkar kanon. Fick ner elkostnaden till ca hälften. Frid och fröjd, rekommenderade grannarna att göra likadant. (skulle nog inte gjort det)
Nu till problemet...
Min ena granne köper en vp och placerar uteaggregatet på våning2 hängandes på VÅR sovrumsvägg utan att ens rådfråga eller nämna det för oss.
Jag klagar och ber honom flytta aggregatet. han byter från väggställning till golvställning /Det berättar han när jag klagar andra gången.
Tredje gången jag klagar har han satt en ljudisolerande skiva bakom aggregatet. (aggregatet är ej flyttat)

Dessa åtgärder har gett en viss förbättring men vi kan fortfarande inte sova, Vi lät han nyligen komma över och lyssna och han tycker vi är löjliga som klagar på detta oljud.

Kommunens gränsvärden ligger på 30 dcb och tyvärr tror jag inte att man nu efter alla åtgärder kommer komma över dessa vid en mätning.

Finns det någon som haft liknande problem? Vad kan man göra?

Mvh Familjen Sömnlös :'(

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: oljud och resonans...
« Svar #1 skrivet: 15 december 2005, 16:35:30 »
Om du skriver vad det är för pump och vad för typ av ljud (vibrationer,fläkt,?osv) så kommer du nog att få en hel del tips

Utloggad Sömnlös

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: oljud och resonans...
« Svar #2 skrivet: 15 december 2005, 22:17:47 »
Han har köpt en Panasonic, modell har jag ingen aning om. Tippar att det är ljudet som bildas från vibrationerna. Ljudet är väldigt lågt och det känns som om det slår lock för öronen när man kliver in i hörnet av rummet. Oljudet har en förmåga att växa och fastna i skallen.
Vi har gjort enklare försök/test med ljudisolering inne i sovrummets hörn men det funkade inte.
Om man ber grannen sätta maskinen på en timer, dvs att han har den avstängd mellan 22-03 på kvällen/natten kan det funka?
Eller kan maskinen ta skada av att slås på och av dagligen?

 :-\

Utloggad Leif_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: oljud och resonans...
« Svar #3 skrivet: 15 december 2005, 22:27:34 »
 
 Har du provat med öronproppar ?
 
 Dom fungerar hyfsat vid snarkning vilket kan vara väl sÃ¥ störande.

 Hälsn. Leif_B  *vinkar*
Citcop/Chofu Ra 1829 SVXU  Villa 1 1/2 plan + källare
280 m2 tidigare förbrukning 33000 kwh, vet ej än vad
jag kommer att hamna på men det ser lovande ut.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: oljud och resonans...
« Svar #4 skrivet: 15 december 2005, 22:30:16 »
Det som man kan undra över är hur aggregatet kan hänga på ER sovrumsvägg utan att vederbörande frågat om lov.
Du skriver att det är radhus och dÃ¥ är väl väggen utanför sovrummet ER?  Sc:,h
I så fall är det väl bara att säga till att den skall flyttas annars begär ni handräckning genom kronofogden.
Det kan väl vara ansträngande för grannsämjan men jag tycker grannen har gått över gränsen redan fiR: fiR: _/-
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: oljud och resonans...
« Svar #5 skrivet: 16 december 2005, 14:36:28 »
Håller med få honom att flytta pumpen (eller på sig själv ;)) eller tag kontakt med miljökontotet i din kommun för det ä ju inte bara ljud det ä ju vibrationer också så det där med 30 dcb kan ju inte va hel avgörande. vibratiner stör ju med :( Lycka till

Utloggad Sömnlös

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: oljud och resonans...
« Svar #6 skrivet: 20 december 2005, 23:14:25 »
Tack för förståelsen!

Vi ringde upp kommunen och det visade sig efter mätning att gränsvärderna var överskridna.
Vi uppmanar alla med liknande problem att våga be kommunnen att komma och mäta,
Det är inte er eller er hörsel det är fel på, utan det är er granne som det är fel på i sånt fall...
SÃ¥ ge inte upp...

Nu sover vi i hallen med förhoppning att återfå ett brus/bullerfritt sovrum inom kort...
För grannen blir det nog dyrt...

Mvh Fam Sömnlös ::)

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: oljud och resonans...
« Svar #7 skrivet: 21 december 2005, 01:12:42 »
Tack för förståelsen!

Vi ringde upp kommunen och det visade sig efter mätning att gränsvärderna var överskridna.
SNIP

Fick du reda på vad dB värdet var???

160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!