Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoel 1550 Ecoair 105  (läst 2959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoel 1550 Ecoair 105
« Svar #15 skrivet: 05 oktober 2017, 18:15:35 »
Har ändrat laddpumpen till läge 2 nu. Idag hade den drifttid 6h 36st start/stop. Så får se hur det ser ut imorgon.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoel 1550 Ecoair 105
« Svar #16 skrivet: 06 oktober 2017, 11:04:14 »
Kan tänka mig att det blir mycket start/stopp så här års, huset behöver troligen inte mycket värme så värmepumpen jobbar i princip bara mot EcoEl.

Den förklaringen håller inte.
VPn ska stanna på VPin =48 eller då börvärdet i nedre tanken är uppnått. Gångtiden per dygn är samma som förut. Skillnaden är att med laddpumpen på I istället för III så tar det bara 3 min att höja tempen i tanken 5 grader. Tidigare tog det 11 min.
Varje stopp gör att VPn står still i minst 10 min (startfördröjningen). Tidigare gick den 11 min och stod still i 50 min. Nu går den i 3 min och står bara still i 14 min, så tempen i nedre tanken sjunker mycket fortare nu än tidigare.
Så varför sjunker temperaturen i nedre tanken 5 grader på 14 minuter nu när det tog 50 minuter tidigare, trots att det är så milt ute och huset inte behöver så mycket värme??

Sidospår: VVhöjning gör att pumpen går till max var fjärde start vilket gör att VPn indirekt värmer övre tanken. Om du stänger av VVhöjning så blir det övre elpatronen som måste hålla värmen i övre tanken istället.

Jag skulle vilja se hur driftdata ser ut när VPn är igång.

Sen när det gäller Min utetemp så är -17 helt orimligt. Det finns inte en chans för VPn att gå vid så låg temp eftersom framledningen då är varmare än 48 grader, så VPn kommer starta och direkt stoppa på för varm VPin. Och huset kommer värmas helt av övre elpatronen eftersom den nedre är avstängd så länge VPn är tillåten att gå, oavsett om den går eller ej. Men om det blir riktigt kallt så kommer inte övre patronen räcka till utan då blir det antingen kallt i huset eller inget VV...
Jag skulle gissa att gränsen går kring minus 8-10 nånting.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!