Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC GSI 616 - Fel i programvara  (läst 3405 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #60 skrivet: 12 april 2024, 08:29:37 »
Dvs, den kollar inte detta värde när den varvat ner till 20rps, utan den kollar värdet redan vid 50rps när den startat upp.


Så den startar på 20 rps och kontrollerar värdet när den nått 50 rps efter en ramp up, eller startar den direkt på 50 rps?
(läst tidigare att varvtaldstyrda varvar upp pga smörjningen vid start men detta var ju 10 år sedan så det felet borde väl vara löst för länge sedan)

Förstår att det är bra om den varvar ner och sedan kontrollerar värdet, och bra med inställbart delta, bra jobbat✌️
« Senast ändrad: 12 april 2024, 08:38:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #61 skrivet: 12 april 2024, 08:32:15 »
Om man leker lite med tanken så kan man fundera om det är som folkvagnsskandalen och avgasvärden. För att upprätthålla copvärden som man säljer på så låter man den inte skena iväg i temp för då hamnar den utanför spec? Den borde ju inte skadas av några grader högre diff?

Apropå antal förmodade drabbade, hur många förstår sig på VP mer än att starta den?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #62 skrivet: 12 april 2024, 08:56:13 »
Så den startar på 20 rps och kontrollerar värdet när den nått 50 rps efter en ramp up, eller startar den direkt på 50 rps?
(läst tidigare att varvtaldstyrda varvar upp pga smörjningen vid start men detta var ju 10 år sedan så det felet borde väl vara löst för länge sedan)

Förstår att det är bra om den varvar ner och sedan kontrollerar värdet, och bra med inställbart delta, bra jobbat✌️

Kompressorn har ett arbetsområde mellan 20 och 80rps på en GSi 616.

När den startar varvar den upp till 50rps direkt, håller sig där några minuter innan den varvar ner till 20rps. Efter det ser den om det finns mer behov av värme och varvar upp om så behövs.

Att den startar på 50rps har med smörjning av kompressorn att göra.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #63 skrivet: 12 april 2024, 09:45:56 »
Ok så det är en tank med i bilden, tycker det låter som att det går lite tungt i systemet om du kör på fast 3 med den pumpen. Men en tanke, sitter framledningsgivare mellan bypass o tank nu då? Prova att sätta den efter tank isf.
Det är 4 st separata 1-rörsslingor i systemet. Den externa pumpen ligger inte på fast varvtal. Jag använder kurva 3 nu med GSi 616. Tidigare hade jag en IVT HT C7 on/off då körde jag kurva 2. Tycker att det snurrar på bra i systemet DT VBin-VBut ligger bra.

Framledningsgivaren använder jag den som sitter internt i VP (VBut). CTC har ingen anslutning eller funktion där man kan ansluta extern givare till huvudsystemet och använda den till reglering av gradminuter. Inte heller kan man välja att stoppa VBpumpen vid VP stopp. Båda pumparna måste alltså köra hela tiden nu, och det behövdes inte med den gamla IVT. Skulle jag använda en extern givare måste koppla bort den interna och koppla in den externa på den plinten. Eftersom jag har i princip inget bypass flöde så fungerar det OK med enbart den interna.

Det finns mycket att önska vore bättre tänkt med CTC. Förvånad att de inte har bättre koll på vad som behövs i funktioner och även att dom inte tittar på t.e.x. vad Nibe levererar. CTC känns lite som nybörjare och oerfarna trots så många år i branchen.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #64 skrivet: 12 april 2024, 10:12:32 »
Det är 4 st separata 1-rörsslingor i systemet. Den externa pumpen ligger inte på fast varvtal. Jag använder kurva 3 nu med GSi 616. Tidigare hade jag en IVT HT C7 on/off då körde jag kurva 2. Tycker att det snurrar på bra i systemet DT VBin-VBut ligger bra.

Framledningsgivaren använder jag den som sitter internt i VP (VBut). CTC har ingen anslutning eller funktion där man kan ansluta extern givare till huvudsystemet och använda den till reglering av gradminuter. Inte heller kan man välja att stoppa VBpumpen vid VP stopp. Båda pumparna måste alltså köra hela tiden nu, och det behövdes inte med den gamla IVT. Skulle jag använda en extern givare måste koppla bort den interna och koppla in den externa på den plinten. Eftersom jag har i princip inget bypass flöde så fungerar det OK med enbart den interna.

Det finns mycket att önska vore bättre tänkt med CTC. Förvånad att de inte har bättre koll på vad som behövs i funktioner och även att dom inte tittar på t.e.x. vad Nibe levererar. CTC känns lite som nybörjare och oerfarna trots så många år i branchen.

Ok, alltså tryckstyrd för 1-rör kurva 3? Då gissar jag att det vore bättre att köra fast för annars kan den sänka fart och bromsa intern pump vilket då skulle kunna göra att framledning stiger. Konstigt att man inte kan ha extern givare kan jag tycka samt så känns det konstigt att man inte kan stänga av intern cirkpump, för då blir ju VP sämre cop då man får summera cirkpump som är på hela tiden till förbrukning för VP. Hade man använt extern som med tex IVT så hamnar ju den förbrukningen på kund och intern får ju pauser. Men används intern givare så måste ju den vara på.

Tycker det känns som en injustering av värmesidan måste göras om med förutsättningar för nya VP då funktioner är så olika mot den gamla.
Fungera diff som det ska om den bara får göra varmvatten och starta från noll? Och vilket delta håller den då?


Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #65 skrivet: 12 april 2024, 10:39:43 »
Ok, alltså tryckstyrd för 1-rör kurva 3? Då gissar jag att det vore bättre att köra fast för annars kan den sänka fart och bromsa intern pump vilket då skulle kunna göra att framledning stiger. Konstigt att man inte kan ha extern givare kan jag tycka samt så känns det konstigt att man inte kan stänga av intern cirkpump, för då blir ju VP sämre cop då man får summera cirkpump som är på hela tiden till förbrukning för VP. Hade man använt extern som med tex IVT så hamnar ju den förbrukningen på kund och intern får ju pauser. Men används intern givare så måste ju den vara på.

Tycker det känns som en injustering av värmesidan måste göras om med förutsättningar för nya VP då funktioner är så olika mot den gamla.
Fungera diff som det ska om den bara får göra varmvatten och starta från noll? Och vilket delta håller den då?
Finns inte så mycket att justera på värmesystemet och det har fungerat bra under hela den kalla perioden så det ser jag som en bekräftelse. Finns inte mycket man kan göra med den nya pumpen när grundproblemet är programvaran.

När den gör varmvatten ökar VB pumpen till 65% (justerbar parameter) och VP kör 50-60 rps. VB diff ca 4-5 grader då. Jag tvivlar på att diff funktionen är aktiv när den gör varmvatten för många vill ju ha lågt flöde för bättre skiktning i tanken. Jag valde ett högre flöde för jag anser att det är mer hälsosamt för kompressorn när den gör varm vatten.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #66 skrivet: 12 april 2024, 11:51:52 »
Finns inte så mycket att justera på värmesystemet och det har fungerat bra under hela den kalla perioden så det ser jag som en bekräftelse. Finns inte mycket man kan göra med den nya pumpen när grundproblemet är programvaran.

När den gör varmvatten ökar VB pumpen till 65% (justerbar parameter) och VP kör 50-60 rps. VB diff ca 4-5 grader då. Jag tvivlar på att diff funktionen är aktiv när den gör varmvatten för många vill ju ha lågt flöde för bättre skiktning i tanken. Jag valde ett högre flöde för jag anser att det är mer hälsosamt för kompressorn när den gör varm vatten.

De är ju lätt att prova om funktionen finns där, ställ ner den till samma inställning och låt den starta att göra varmvatten. Vad blir isf diff då?

Håller med om att funktionen är ett problem vilket borde fixas. Men tänker att dom kanske säger att om man ställer in system rätt så fungerar det(för att slippa åtgärda det) Samtidigt så ska det isf göras vid installation kan man tycka som motkrav....  Det kan ju bli en lång process... 

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #67 skrivet: 12 april 2024, 12:39:47 »
Kompressorn har ett arbetsområde mellan 20 och 80rps på en GSi 616.

När den startar varvar den upp till 50rps direkt, håller sig där några minuter innan den varvar ner till 20rps. Efter det ser den om det finns mer behov av värme och varvar upp om så behövs.

Att den startar på 50rps har med smörjning av kompressorn att göra.
Ok,
Kan den efter 50 rps starten gå obegränsad tid på 20 rps?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #68 skrivet: 12 april 2024, 12:58:01 »
Ok,
Kan den efter 50 rps starten gå obegränsad tid på 20 rps?

Ja absolut. Om värmebehovet är tillräckligt stort stannar aldrig kompressorn.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #69 skrivet: 12 april 2024, 21:05:35 »
Hej Jocke, vilket program använder du för att få fram diagram av loggfilerna ?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #70 skrivet: 12 april 2024, 21:30:27 »
Hej Jocke, vilket program använder du för att få fram diagram av loggfilerna ?

Inget… öppnar filen i excel och scrollar bara…  tummenupp

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #71 skrivet: 12 april 2024, 21:37:46 »
Inget… öppnar filen i excel och scrollar bara…  tummenupp
Ok, inga grafer alltså. Du läser bara datan ?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #72 skrivet: 12 april 2024, 21:54:39 »
Ok, inga grafer alltså. Du läser bara datan ?

Nej alltså jag ville bara säkerställa att pumpen betedde sig på det sättet det gör och det ser jag ju i filen. CTC får tolka den åt mig. Om jag vill kolla grafer kör jag myuplink, men grafer är enkelt att skapa annars i excel om du behöver göra det?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #73 skrivet: 12 april 2024, 23:21:07 »
Med pivot tabeller och pivot diagram från makron kan du få vad du vill, underbart!! ✌️☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #74 skrivet: 22 april 2024, 08:37:22 »
Hej,

Har sett att det finns en ny CTC programvara VERSION 20240129. Den jag har är VERSION 20230413. Kan inte se att man har gjort något åt det problemet vi har på våra värmepumpar. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!