Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur koppla in arbetstank med extern cirkulationspump (Daikin eller Nibe + UKV)?  (läst 22876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Vill man endast ha volymökning samt knäppminskning skulle jag kopplat som knäpptank just för att man utnyttjar hela volymen vid varje körning samt det inte finns nån risk för omblandning av vattnet i tanken men vill man ha flöde hela tiden skulle jag välja 3 rörs arbetstank och få fördelar med att systemen blir oberoende av varandra vad det gäller flöde. Jag tror inkoppling enligt ts förslag kommer funka ok bifoga gärna en logg när du kört igång vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Tack för alla synpunkter, nu är 1245:an installerad och lugnet börjar så smått sänka sig igen.
Bifogar selektiva grafer + logg för påsyn. Såvitt jag kan tolka ser det hyfsat ut?

VV-grafen visar tydligt när varmvattnet rinner ut ur huset  :'(
Brine-grafen har jag inget att relatera till...  Sc:,h
Temp-grafen påvisar ett stabilt inomhusvärde (skam vore väl annars med det milda uteklimatet)
Gradminut-grafen borde kunna förbättras?  help
VB-grafen visar hur volymtanken jobbar genom 'VB fram - extern', ser lovande ut :)
Antar att det är normalt att VB visar olika beroende på om det är värme eller vv som genereras?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Om du lägger in original log filen så är det lättare att se hur vp går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Om du lägger in original log filen så är det lättare att se hur vp går.
Hmm, tog .LOG filen från usb-minnet, ändrade filändelsen till .text och bifogade. Trodde det var så man gjorde?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Missade att filen fanns där mitt fel kollar senare i kväll på loggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Vart sitter bt25 placerad ? den känner en temp som ligger 3-4 grader under framledningen ur vp. Om man kollar tex 2014-04-07 kl 00.17.51 så ligger beräknad framledning på 33.4 grader men framledning ur vp ligger på hela 44.3 och bt25 ligger på 41.2 grader. Normalt ska inte framledning ur vp behöva ligga mer än max 7-8 grader över börvärde för att få ok start stopp och det justerar man normalt med gradminuterna men jag tycker du ska börja med att kolla vart bt25 sitter och se till att den känner värmen bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Vart sitter bt25 placerad ? den känner en temp som ligger 3-4 grader under framledningen ur vp. Om man kollar tex 2014-04-07 kl 00.17.51 så ligger beräknad framledning på 33.4 grader men framledning ur vp ligger på hela 44.3 och bt25 ligger på 41.2 grader. Normalt ska inte framledning ur vp behöva ligga mer än max 7-8 grader över börvärde för att få ok start stopp och det justerar man normalt med gradminuterna men jag tycker du ska börja med att kolla vart bt25 sitter och se till att den känner värmen bra.
Installering är enligt bifogad skiss, BT25:an känner av temp:n efter UKV och ext cp... är det helt fel?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Helt fel vet jag inte men jag skulle sätta den före tanken fast efter bypassen så den känner tempen hela tiden oavsett om bypassen är öppen eller stängd. Med nuvarande placering så hamnar gradmin på 100 vilket är max under ca 1 timme efter värmekörning och då räknas inte gradminuter korrekt samt att bt25 inte riktigt verkar känna framledningen det är ju enkelt att flytta givaren och köra en ny logg men se till att den har bra anliggning mot röret.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Helt fel vet jag inte men jag skulle sätta den före tanken fast efter bypassen så den känner tempen hela tiden oavsett om bypassen är öppen eller stängd. Med nuvarande placering så hamnar gradmin på 100 vilket är max under ca 1 timme efter värmekörning och då räknas inte gradminuter korrekt samt att bt25 inte riktigt verkar känna framledningen det är ju enkelt att flytta givaren och köra en ny logg men se till att den har bra anliggning mot röret.
Om BT25 sätts 'före tanken men efter bypassen' torde det bli snarlikt som att inte ha ngn extern tempgivare alls  Sc:,h
Som den är inkopplad nu kan man lÃ¥ta UKV:n simulera en utökad intern tank och sÃ¥ledes göra att antalet start/stopp gÃ¥r ned. Att gradminuterna hamnar pÃ¥ max (dvs 100) under en tid är kanske inte optimalt, men vet inte vad den praktiska konsekvensen blir  .,;-  Kan man öka det maximala antalet gradminuter (typ frÃ¥n 100 till 400) för att kompensera för den 'utökade interna tanken', och pÃ¥ sÃ¥ sätt hamna rätt med gradminutberäkningen?
-----------
Tittade under menu 5.1.1 och såg inställning för vv;
* start temp normal (45)
* stopp temp normal (51)
* stopptemp per höjning (55)
Givet inställning ovan, betyder det att vv kommer värmas till 55 för att sedan gå ned till 45 (och så pendla mellan dessa värden)... det skulle isf sätta åtsidosätta 'stopp temp normal'?
Om så är fallet förstår jag nog inte hur 'stopptemp per höjning' är tänkt att användas...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Visst blir det snarlikt som att inte ha extern givare men den enda anledningen att ha extern givare är ju att den interna inte känner framledningen annars finns inga fördelar förutom en liten vid vv laddning. Normalt gör det inte så mycket att gradmin hamnar på +100 (händer rätt ofta hos mig pga stor tank och långa gångtider) men det är inte optimalt och i ditt fall finns ingen anledning att ha givaren efter tanken. Angående vv så startar den i ditt fall vid 45 grader och stoppar vid 51 grader stopptemp vid höjning är när legionella bränning körs. Om du har nyaste mjukvaran i vp så kan man om man vill ha vv toppning aktiverat då kollar vp av vv tempen efter slutförd värmekörning och ligger vv tempen nära start tempen (valbart värde) så blir det en vv körning. Du borde kunna sänka din vv temp några grader om du inte har stort badkar. Har du inte nyaste mjukvaran bör du nog lägga in den för då justeras hastigheterna på cp automatiskt och det är nog bra i ditt fall med intern och extern cp i serie.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Säkerställde att mjukvaran var 'uppdaterad' redan första dagen  a:gl (dvs 5539R8).

"Normalt gör det inte så mycket att gradmin hamnar på +100 (händer rätt ofta hos mig pga stor tank och långa gångtider) men det är inte optimalt och i ditt fall finns ingen anledning att ha givaren efter tanken."
Är förmodligen väldigt trög men för mig är det inte uppenbart vad den negativa konsekvensen är då gradminuterna hamnar på max (dvs 100) så som det nu gör?

Ponera att givaren flyttas som du föreslÃ¥r, borde inte ett snarlikt läge (dvs lika mÃ¥nga start/stopp) uppnÃ¥s genom att justera 4.9.3 'start komp'? Om sÃ¥ är fallet ser jag egentligen ingen öppenbar fördel med det upplägget? Men förmodligen missar jag ngn kritisk del  :-\

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
När gm står på +100 så funkar inte regleringen den börjar räkna gm igen när framledningen går under börvärde. Du kan få precis lika många start stop med givaren enligt mitt förslag men du kommer att få ändra start kompressor till ett lägre värde dvs mera minus. Som exempel om du har start kompressor på -100 i dag så jobbar regleringen mellan -50 till +100 sen går den i botten om du enligt mitt förslag har start på -140 och jobbar till +10 så bör du ha samma antal start stop och en reglering av värmen som funkar hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
När gm står på +100 så funkar inte regleringen den börjar räkna gm igen när framledningen går under börvärde.
Med 'reglering' avses den temperaturstyrda cp:n? Är börvärdet i detta sammanhang det beräknade framledningsvärdet?
Ett alternativ skulle vara att utöka max gradminuter, ex.vis frÃ¥n +100 till +200 (sÃ¥ att det ackumulerade husbehovet kunde utökas), men den inställningen verkar inte finnas  :'(

Du kan få precis lika många start stop med givaren enligt mitt förslag men du kommer att få ändra start kompressor till ett lägre värde dvs mera minus.
Jo, den är jag med på tummenupp

Som exempel om du har start kompressor på -100 i dag så jobbar regleringen mellan -50 till +100 sen går den i botten om du enligt mitt förslag har start på -140 och jobbar till +10 så bör du ha samma antal start stop och en reglering av värmen som funkar hela tiden.
Är även med pÃ¥ detta  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Precis som du skriver kunde du öka max gm till +200 skulle det funka bra. Det funkar säkert som det är nu ocksÃ¥ men vid vissa tillfällen kan det bli sÃ¥ att gm stÃ¥r pÃ¥ +100 en lÃ¥ng tid gissar jag vilket inte är optimalt och det vill man väl  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Om du har nyaste mjukvaran i vp så kan man om man vill ha vv toppning aktiverat då kollar vp av vv tempen efter slutförd värmekörning och ligger vv tempen nära start tempen (valbart värde) så blir det en vv körning.
Var hittar man denna inställning?

... vilket inte är optimalt och det vill man väl  ;)
Absolut :)


Har valt bort tillsats-körning, dvs kör endast med kompressor. Är det då värt att använda 'smart price adaptation'?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!