Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luktproblem i Älvsbyhus  (läst 85561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Luktproblem i Älvsbyhus
« skrivet: 29 november 2007, 18:18:48 »
Hej

Jag har ett Älvsbyhus 1-1/2 plan byggår 78. Mitt problem är att jag känner en lukt i huset och även i kläder.
Har haft ut anticimex ett antal gånger som besiktat och tagit prover från isolering samt trossbotten och även mark.
Trots alla besök av a-cimex så hittar dom ingen lukt i kläder eller hus.

Har monterat crt 300tt avfuktare samt täckt mark med plastfolie.
Innan dessa åtgärder så ska tilläggas att det har varigt för fuktigt i grunden men nu är det torrt och fint samt ganska fräch doft i grunden.

Trots detta så känner jag lukt men det verkar vara väldigt få som känner de här samt att jag inte kan definiera vad för slags lukt jag känner.

Har funderat på att byta hela trossbotten samt isolering men det känns inte så bra ifall det inte blir bra.

Min fråga hur går jag vidare för att ta reda på vad mitt problem kommer ifrån kan ju inte riva hela huset.
Tacksam för svar

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #1 skrivet: 01 december 2007, 14:22:12 »
Är du verkligen säker på att det är krypgrunden som doftar. Kolla badrum, kök och andra våtutrymmen, borra i några väggar om du inte hittar något där.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #2 skrivet: 01 december 2007, 14:55:04 »
Hej
Jag har varigt och grävt lite överallt varför jag misstänker krypgrunden är för att den har varigt för fuktig med en jordlukt i grunden.
Lukten i grunden är som sagt mycket fräsch doft nu.
Du säger väggar, doften som finns i väggar är inte jord eller möggel men luktar instängt vet inte om det ska vara så.
Enl anticimex så är det helt naturliga dofter på ett hus som är 30 år, men som sagt så känner dom inte någon doft i huset.
De flesta våtutrymmena är renoverat
Det är ändå som att jag vill ha en svag doft av "något" längst mot golvytan som är svår att beskriva.
Doften i kläder vill jag beskriva som lite lätt unken med en parfymdoft i.
Som sagt har jag kostat på besiktningar som inte ger nått och själv har jag snart letat genom alla vrår i huset.
Skulle behöva veta hur man går vidare för att finna doften som orsakar STORT lidande för mig.
Som sagt om många skulle känna doft även anticimex så skulle det bli lättare att finna orsaken och göra något åt problemet.
Och att få undertryck i en grund är då inte de lättaste som finns jag har tätat riktigt ordentligt både inne i huset och i grunden men när ventilationen i huset går så blir det inte undertryck som ju vore önskvärt.
Har mätt tryckskillnaden mellan grund och bostad,med vent igång så är bostaden i undertryck med ca:4pa.
Det räcker inte ens med att ha ytterdörren öppen då är trycket +-0
Maskinen under huset är ju ändå relativt stor , en 300tt

Snälla kom med mera förslag

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #3 skrivet: 01 december 2007, 15:30:05 »
Eftersom det varit uppe i en annan länk. Det är inte så simpelt att det ligger ett gäng döda möss i elcentralen. :-\ a:gl
Har själv råkat ut för det i ett fritidshus, på våren är det bara att lätta på locket och rensa ut. Vet inte varför de tar sin sista vila i min gruppcentral men luktar gör det. ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #4 skrivet: 01 december 2007, 18:10:16 »
Hej igen

Det har varigt möss i ekonomidelen där elcentralen är,men den delen är totalt renoverad så det kan uteslutas.

Om det finns på andra ställen vet jag inte,svårt att se i isoleringen överallt.

Men tack för tipsen

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #5 skrivet: 01 december 2007, 18:31:50 »
Hej

Finns det någon på detta forum som kanske jobbar med dessa problem som kan försöka berätta hur man strategiskt ska gå tillväga för att hitta ett så här pass svårt problem.
Alt någon som varigt i liknande problem.
Har lärt mig att det inte lönar sig att ta ut anticimex i alla fall.

Tacksam för svar

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #6 skrivet: 01 december 2007, 18:44:20 »
Hej.

Vi hade ett liknande "luktmysterium" i ett hus byggt på 60-talet.
Förra ägaren till huset hade kostat på ett mycket dyrt golv typ teak, som var gjort efter pergoprincipen. Jag drog ut spisen och gjore ett hål i golvet för att kolla fukten och upptäckte då att lukten satt i de träbitar som teaken var klistrad på.
Det liknar din beskrivning av gammal parfym, limmet i detta golv har en svag stickande lukt, det luktar svagt förutom när det blåser upp = starkt undertryck i huset = mer stickande lukt. Har du dålig ventilation i huset blir lukten mera kännbar. Ta alltså bort en bit av ditt golv under t.ex en spis, under diskbänk, vid något väggfoder eller dylikt ( räcker med 1x1 cm) bryt loss och kolla/lukta på limmet.
 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #7 skrivet: 01 december 2007, 19:04:23 »
Tack för alla tips

vi har plastmattor direkt limmat på spånskivor menar du att limmet under mattorna skulle lukta?
Har inga trägolv någonstans

Av isolerproverna som a-cimex tagit i trossbotten har det faktist varigt en"mycket svag"unken lukt men inte så det borde kännas i bostaden enl a-cimex.

Är bara så desperat så jag inte vet vad jag ska göra.


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #8 skrivet: 01 december 2007, 20:10:59 »
Jodå, limmet mot spånplattan kan avge en frän lukt, om du nu har plastmattor överallt undrar jag om det fiins glipor vid t.ex trösklar och lister mot väggarna, där bör man då kunna finna den fränaste lukten. Om du nu har samma matta i köket, kan du ju ta loss något ikeaskåp och göra ett litet hål i golvet som inte syns för att kolla om plast eller lim är den lukt som du besväras av.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #9 skrivet: 01 december 2007, 20:34:40 »
Hej Art deco

Jag ska kolla de tack tack

Ska även säga att innan jag gjorde jobbet i grunden så ska tilläggas att det fanns en "dålig" lukt mellan golv & vägg om de kommer från isoleringen eller golvmatta,lim vet ej.
Efter jag tätat så är de mycke bättre men de finns ännu en svag lukt kvar.

Lukter är väldigt svårt att komma fram till varifrån samt vad lukten liknar "tycker jag personligen"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #10 skrivet: 01 december 2007, 21:09:16 »
Fråga: Ställde verkligen Anticimex ut en liten luftpump som tar luftprover under 3 timmar som sen skickas för analys ( vid mögelspårning m.m), på de labbsvar får man också data på andra kemikalier som finns i luften som man då kan gå efter. Det viktiga vid denna test är att ingen matlagning eller bakning får ske minst 12 tim innan, och jag får intrycket att dina gubbar bara har gått runt och rotat lite....?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #11 skrivet: 01 december 2007, 21:24:16 »
Hej
Något sådant luftprov har aldrig gjorts
anticimex påstår att de är svåra prov pga att man måste ha referensprov utifrån för en jämförelse.

Har diskuterat mycket med ett labratorium anozona som påstår att om man har en påväxt av sporer i kryputrymmet så kommer det att visa sig även på en pumpad provtagning samt även dna-analys av damm.

Tänkte du för mögel eller för kemiska emulssioner?

De tråkiga med såna här problem är att alla besikningsmän inom branshen har olika tips om hur jag ska göra.

Kan ju ta prover från väggar,golv och tak och skicka på analys men de är en kostnadsfråga också.
« Senast ändrad: 01 december 2007, 21:29:10 av Proson »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #12 skrivet: 01 december 2007, 23:30:54 »
Referensprov ! ---- typiskt Anticimex.
Vi tog ett sådant prov sedan en besiktningsman "tyckte" att det luktade mögel vid en jordabalks-besiktning, huset var arkitektritat och specialbyggt, så det fanns inga referenser att tala om. Nåväl, möglet han trodde på var helt enkelt att huset hade usel ventilation och lim i teakgolv som avger en speciell lukt, mögelsporer finns naturligt i miljön, så labbet fann att antal sporer i luften överensstämde med normala värden, dom kan också se typen och släktskap av sporer, som i vissa fall lever upp till 9 år. I samma mätning fick vi fram förekomsten av vissa kemiska preparat som kunde härledas till golvlimmet så besiktningsmannen fick på skallen för att han bara gick efter sin näsa.

Biligast att du bara letar rätt på en springa och kollar, plastmattor är ökända för olika lukter, tänk på att mattan är helt lufttät/fukttät, så om den legat där i 40 år och du har haft fuktig källare har limmet och fukten bara kunna "andas" nedåt ner till byggfolien, så ett lim som varit instängt i 40 år kan lukta rejält. Sen borde du kolla hur din ventilation är i huset, ligger t.ex matlukten kvar länge efter middagen i köket så har du för dålig omsättning av luft, så då luktar även dina kläder, speciellt i garderober i hus med dålig ventilation hänger lukten med i kläderna när man går iväg.

Prova att ta en bit av golvet i någon av din garderober, tror att dina plastmattor är roten till det onda, vill du slippa riva upp allt ordnar du med bra ventilation då jag misstänker att du bara har någon ventil för hela kåken, när du bör ha minst 1 ventil per rum.
« Senast ändrad: 01 december 2007, 23:33:17 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #13 skrivet: 01 december 2007, 23:46:32 »
Hej

Detta att det luktar lite som parfym fick mig att tänka på när jag var i närheten av ett flis-upplag, det luktade faktiskt lite som parfym.
Kanske det är trä som komposteras ungefär som luktar.

Bara en tanke.

MVH
Messer

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #14 skrivet: 01 december 2007, 23:56:07 »
Hej igen
Tack för alla tips Art deco.

Du verkar kunnig på området.
1:Är fundersam att jag inte får undertryck i grunden trots massvis av tätande.
2: Ventilationen verkar ok
3: Tar in friskluft i samtliga rum, vädringsluckor med luftspalt.
4: kan mycket väl vara gamla plastmattor som orsakar lukt.

Trots allt så tycker jag men ingen annan som varigt i huset att lukten är "torr jord med lite söt parfym"
Min definition av lukten.

Samt att det kan kanske vara en blandning av flera saker vet inte.

Som sagt så känns lukten tydligast vid golvet ,då bör ju inte hela huset vara smittat.

Anticimex har vart ut 4 ggr vid olika väderlekar men deras näsa måste vara förstörd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!