Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G3  (läst 55715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #45 skrivet: 27 september 2012, 10:03:06 »
Det känns som HGW också ger lite varmare vv än "vanliga" diplomaten även på sommaren.
Den ger 60 °C vid vv körning som jag har som stopptemp, detta utan spets.
För mig känns det bra att vv tempen lyfter vid varje värme körning.
Har inte haft nÃ¥gon spets ännu  a:gl  för värme, bara vid legionellakörning.
så här års blir det en vv körning om dygnet ( efter morgonduscharna) sedan bumpar HGW upp tempen vid värme körningarna.





Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #46 skrivet: 27 september 2012, 10:12:39 »
Ja JockeBs eminenta installation är helt uppenbart väldigt väl fungerande och ett exempel på att det går att få till en G-installation väl med mycket bra VV kapacitet och kvalitet som resultat!!

Nu mins jag inte om JockeB har en duo-installation vilket i så fall också kan ligga till grund för en del av potentialen.

Som nämnts i en tidigare trÃ¥d är ju en optimal installation en fulleffektsvärmepump som jobbat mot en arbetstank och har en separat VV beredare (typ duo) pÃ¥ 300l. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #47 skrivet: 27 september 2012, 10:23:57 »
Det är möjligt att COP 3 vid varmvattenproduktion är väl högt. Temperaturerna vid varmvattenproduktion i min pump år betydligt blygsammare än i Davids. Hetgastemperaturen håller sig alltid under 80 grader vid varmvattenberedning, har inte koll på utgående värmebärare, bara ett diffust minne av 57 grader. Räknar man med COP 2,5 blir skillnaden 900 kWh i stället för 500 på ett år.

Det bör kanske påpekas att värmen i hetgasen under normala driftförhållanden bara är 1/6 av kondensationsvärmet. Att jag räknade med antalet kWh till varmvattenvärmning kunde vara 1/3 av husets uppvärmningsbehov beror på att jag antog att varmvattnet bara slutvärmdes av hetgasen. Men jag börjar bli osäker på om det fungerar så. Thermias hemsida är inte speciellt klar på den punkten. Där står också att man kan producera varmvatten till COP 5. Det förutsätter att pumpen arbetar mot ett lågtemperatursystem och då är frågan om hetgastemperaturen blir tillräckligt hög.
problemet med G-maskinerna som jag ser det är att dom ger mest VV när det är kallt och maskinen går ofta.
om värmepumpen är stor, typ 100% effekttäckning så går maskinen lite för sällan för att ge det där extra VVt.
   
Varför måste maskinen gå ofta, det är väl antalet kWh värme som produceras, något som bestäms av huset som värms och inte pumpen, som bestämmer hur många kWh värme det finns i hetgasen. Börjar undra om jag har missat något i hur HGW fungerar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #48 skrivet: 27 september 2012, 10:58:12 »
mm jag brukar nog mäta upp lägre än 3 när jag gör VV i alla fall, men då mäter ju jag också COP....
Jag börjar med en framledning på 50 och slutar på 65. där uppe är det inga pheta COP vill jag lova.

problemet med G-maskinerna som jag ser det är att dom ger mest VV när det är kallt och maskinen går ofta.
om värmepumpen är stor, typ 100% effekttäckning så går maskinen lite för sällan för att ge det där extra VVt.
Om värmepumpen är adekvat dimensionerad för en G maskin så är den så klart mindre och då kommer den ta mer spets, allt annat lika.
Speciellt givet att HGW funktionen i alla fall på G2 är aktiv även när huset behöver all värme det kan få. Dvs risk för ett onödigt och tvingat spetsköp.

Dessutom krävs det väl en viss temp för att HGW'n skall aktiveras om jag inte minns fel. Har man golvvärme eller ett radiatorsystem som klarar sig på låg framledningstemp så går inte HGW'n alls stora delar av året...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #49 skrivet: 27 september 2012, 11:04:58 »
vore intressant att förstå bättre. och då framför allt huruvida gångtiden är en faktor eller om det bara har att göra med effekten.

Är det bättre att ha 5kw som kör i en timma eller 10kw som kör i 30 minuter utifrån ett HGW perspektiv så att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad jas39

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #50 skrivet: 19 november 2012, 22:24:30 »
Nån som har lust att posta lite bilder på hur G3:an ser ut innanför skalet? Är det samma styrning som på G2?

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #51 skrivet: 20 november 2012, 12:29:35 »
Min vv framledning ligger ca 30 °C över framledningen.
Jag kör på kurva 34 och HGW lyfter min vv temp vid varje körning ca 1 °C.
vv tempen pendlar mellan 54-55 °C
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #52 skrivet: 20 november 2012, 12:37:57 »
Innebär det att man slipper vv start pga av förluster samt små tapp men vid större tapp som tex dusch bör väl tempen bli så låg så den kör vv som vanligt. Nu har ju en G3 högre hetgas så den bör ge lite varmare vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #53 skrivet: 21 november 2012, 15:27:17 »
vp'n (g2) körde vv den 19/11 efter morgonduscharna
men igÃ¥r & idag klarade den sig  tummenupp
jag har 300l vv så den klarar väl en del tapp men volymtanken (100l) med förvärmning är inte inkopplad än.

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #54 skrivet: 26 november 2012, 20:06:36 »
PÃ¥ 5 veckor har min G3.a producerat varmvatten 10 timmar till 5 personer
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #55 skrivet: 26 november 2012, 20:19:39 »
En 17 kw vp behöver inte gå så många timmar för vv framförallt inte tidigt på säsongen när brine är högt men det borde inte bli fler vv timmar när det blir fler timmar till uppvärmning och hetgasen ger mer vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #56 skrivet: 26 november 2012, 21:33:52 »
totalt 190 vv timmar på drygt 15 månader, vad får en "vanlig" vp på den tiden ?
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #57 skrivet: 27 november 2012, 04:47:15 »
Gissar på minst dubbla kan kolla i kväll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #58 skrivet: 27 november 2012, 08:10:53 »
ca 500 timmar per år ligger jag på för varmvattenproduktion med min 'vanliga' värmepump.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #59 skrivet: 27 november 2012, 17:40:48 »
543 timmar vv drift de senaste 15 månaderna och då har jag förvärmt vv i tanken en stor del av tiden så egentligen skulle det vara mer vv tid men vv tiden skiljer nog antagligen mycket mellan olika hushål samt storlek på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!