Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G3  (läst 55715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad anol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #30 skrivet: 07 augusti 2012, 19:45:32 »
Nu har de lagt in G2 på sin hemsida igen, igår var den borttagen och ersatt med G3:an. G3:an är också satt till säljstart till v34. Verkar inte som man har haft säljstategin klar riktigt. Om G3:an blir säg ca 5000:- dyrare tar det 10 år innan den betalt sig för mig jmf med G2:an, blir nog en G2 ändå, beprövad är den också.


Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #31 skrivet: 07 augusti 2012, 21:16:30 »
Citera
Om G3:an blir säg ca 5000:- dyrare tar det 10 år innan den betalt sig för mig jmf med G2:an, blir nog en G2 ändå, beprövad är den också.
Det tar nog 15 år att tjäna in de extra kostnaderna för en G2 jmf med en Diplomat wave
Du förstår vart jag står va? Men den är jävligt läcker 3some
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad anol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #32 skrivet: 07 augusti 2012, 22:34:53 »
Det tar nog 15 år att tjäna in de extra kostnaderna för en G2 jmf med en Diplomat wave
Du förstår vart jag står va? Men den är jävligt läcker 3some

Haha, jag förstår. Men ärligt talat vad är prisdiffen mellan G2 och diplomat? Svårt också att jämföra värden då Thermia visar samma COP för hela serien.

Jag tänker att varmvatten produktionen för mig kan bli extra bra då jag kommer värma inomhuspoolen med "radiatorkretsen" som sen laddar varmvatten via HGW. Dock är allt bara känsla eftersom jag varken har prisskillnad eller COP-värden.

(som du förstår vill jag ha det senaste och därför jag velar på G3:an)

Tack för synpunkterna!

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #33 skrivet: 15 augusti 2012, 23:00:11 »
Den redovisade COP siffran kan man inte göra något åt! Viktigare är det med årsverkningsgraden.. Standarden EN14511 tar varken hänsyn till varmvattenproduktion. Det spelar heller ingen roll vilka cirkulationspumpar som används, eftersom pumparnas drivenergi beräknas efter flöden och tryckfall. Därför får du samma COP på en G2 som diplomat. Inte mycket att göra åt Standarden tyvärr!
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #34 skrivet: 26 september 2012, 08:30:16 »
Från G3 broschyren

"Det innebär att du får varmvatten på köpet när ditt hus värms av värmepumpen."

Lite av evighetsmaskin över det.
Synd att de inte försöker vara mer seriösa.
1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #35 skrivet: 26 september 2012, 08:44:51 »
Nja, det ligger ju något i det.
Värmepumpen arbetar med hög COP mot radiatorkretsen, men en del av hetgasen värmer tappvarmvattnet samtidigt.
Man får inte tappvarmvatten på köpet, men man får tappvarmvatten producerat med hög COP, till skillnad mot hos värmepumpar som alltid växlar över till vv-produktion för att generera tappvarmvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #36 skrivet: 26 september 2012, 17:30:27 »
Det är väl en ren lögn att man får vv på köpet men man får vv till samma cop som värme. Thermia får nog pris för mest fantasifulla produktblad hittills (av de stora tillverkarna) tidigare lovade Nibe att dom kunde spara 80% av uppvärmningskostnaden men nu Kan Thermia spara 85% och man får vv på köpet seriös branch det här.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #37 skrivet: 26 september 2012, 18:44:12 »
Finns det ingen gräns för vad man får lova? Om man lovar "upp till" 80-85% besparing måste man då inte kunna visa upp åtminstone ETT hus där så har skett?
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #38 skrivet: 26 september 2012, 18:58:29 »
Det går ev att hitta ett sånt hus men ett hus med vv på köpet det hittar dom inte hur mycket dom än letar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #39 skrivet: 26 september 2012, 19:14:24 »
Om man man har 2 hus som värms av samma värmepump och det ena gÃ¥r pÃ¥ värme och det andra värms pÃ¥ tappvattenslinga,  har man dÃ¥ gratis värme i det sista huset?

Nä, Thermia borde plocka bort den meningen i sin broschyr.
Det är inte seriöst.

1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #40 skrivet: 26 september 2012, 19:51:29 »
Nja, det ligger ju något i det.
Värmepumpen arbetar med hög COP mot radiatorkretsen, men en del av hetgasen värmer tappvarmvattnet samtidigt.

Men skillanden är inte så stor, vid varmvattenproduktion är COP runt 3, vid radiatordrift höst och vår runt 4. Gör man av med 6000 kWh varmvatten går det att spara maximalt ca 500 kWh/år.

Men eftersom den värme som kan tas frÃ¥n hetgasen är lÃ¥g i förhÃ¥llande till kondensationsvärmen kan varmvattenförbrukningen i kWh vara högst ca 1/3 (om jag har tänkt rätt) av husets värmebehov för att hetgasens värme skall räcka till för att slutvärma varmvattnet. I ett välisolerat hus bör det vara enbart vintertid som största delen av varmvattnet produceras med högt COP. Besparingen över ett Ã¥r kanske inte blir mer än 200 - 300 kWh. Det är vackert sÃ¥ men inget revolutionerande.   

I mitt fall, ett dåligt isolerat hus, med två personer som inte gör av med så mycket varmvatten skulle besparingen bli betydligt bättre. Tyvärr har vi ett 55/45 radiatorsystem så COP kommer inte att bli så bra även när pumpen gör "gratis" varmvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #41 skrivet: 26 september 2012, 22:34:11 »
COP 3 vid varmvattenproduktion? Bra maskin i så fall..
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #42 skrivet: 27 september 2012, 00:49:10 »
mm jag brukar nog mäta upp lägre än 3 när jag gör VV i alla fall, men då mäter ju jag också COP....
Jag börjar med en framledning på 50 och slutar på 65. där uppe är det inga pheta COP vill jag lova.

problemet med G-maskinerna som jag ser det är att dom ger mest VV när det är kallt och maskinen går ofta.
om värmepumpen är stor, typ 100% effekttäckning så går maskinen lite för sällan för att ge det där extra VVt.
Om värmepumpen är adekvat dimensionerad för en G maskin så är den så klart mindre och då kommer den ta mer spets, allt annat lika.
Speciellt givet att HGW funktionen i alla fall på G2 är aktiv även när huset behöver all värme det kan få. Dvs risk för ett onödigt och tvingat spetsköp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #43 skrivet: 27 september 2012, 09:35:11 »
Sammanfattningsvis kan man väl säga att hetgasvärmningen inte är någon nackdel, men inte heller något som gör att man sparar mer än max några hundra kWh/år.
Den största fördelen kanske är att man får tillgång till en stor mängd tappvarmvatten när det är riktigt kallt ute, värmepumpen går ofta, och temperaturen i toppen av vvb kan bli hög, 70-80 grader?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #44 skrivet: 27 september 2012, 10:01:12 »
Ja bortsett från de som anser dom får onödig elpatron genom HGW och en dimensionering som passar HGW så är det ju bara positivt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!