Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123 kretskort innedel kondensatorbyte  (läst 1159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Luftvärempumpis

  • Gäst
Luftvärempumpis
Sanyo 123 kretskort innedel kondensatorbyte
« skrivet: 29 juni 2022, 22:44:57 »
Hej

Fick lite lustiga fel på min Sanyo 123 som sitter monterad i huset jag köpte för några år sedan.
Driftlysdioden började blinka lite random, en omstart av aggregatet löste problemet men de uppkom oftare och oftare till den inte längre fungerade alls i kylläget.

felkod S02 och S04 va de vanligaste felkoderna, att inte ha en fungerade kyla på sommaren var såklart tråkigt.

Skruvade isär både inne och ute delen för att se om man kunde se något avvikande.

Mätte upp alla temperatursensorer först och de låg inom specs.

Koncentrerade mig då på alla dessa små elektrolytkondensatorer som sitter på innerdelens kretskort.

Lödde loss en av de större och kunde snabbt konstatera att den före detta kondensatorn hade förvandlats till ett motstånd på dryga 12 ohm istället för en kondensator, den hade helt enkelt torkat sönder och hade förlorat sin funktion som kondensator.

Rotade upp lite ersättningskondensatorer och bytte alla som satt på kortet, efter detta så startade aggregatet och började direkt sprida skön kyla.

Ville bara tipsa om att om någon har en av dessa reliker fortfarande i bruk och får lite mystiska fel, byt alla elektrolytkondensatorer.
De kostar ca 100kr tot om man köper dem, jag hade dem på hyllan så jag behövde inte köpa några så artikelnr kan jag tyvärr inte hjälpa till med.

Ett tips som sagt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sanyo 123 kretskort innedel kondensatorbyte
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2022, 10:48:52 »
Känt fel och symptom
oftast räcker det att göra som du gjort
men ibland hjälper det inte

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!