Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Schemalägga varmvattnet  (läst 4509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Schemalägga varmvattnet
« skrivet: 16 maj 2017, 19:27:45 »
Jag är mycket ljudkänslig och framförallt störs jag av vår f370 på kvällen då vi sitter i vardagsrummet som ligger vägg i vägg mot badrummet där pumpen står. Funderar på att schemalägga varmvattnet så att det är i från-läge mellan tex 19-22 för att hindra att kompressorn jobbar lika ofta då - vi använder ändå mycket sällan varmvattnet från 19-tiden fram till nästa morgon. Min fråga är om detta är oekonomiskt? Pumpen måste ju självklart jobba upp från en lägre temperatur efter schemaläggningen, men å andra sidan har den sluppit värma vattnet under tre timmar.

Tankar och funderingar?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2017, 07:00:01 »
Sätt varmvattnet på Ekonomi om du inte redan har det. Då jobbar kompressorn med lite lägre temp och därmed inte så ljudligt(eller ofta heller).
De gÃ¥r även att schemalägga Ekonomi-läget pÃ¥ t.ex. kvällar men behÃ¥ĺla Normal pÃ¥ morgonen.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2017, 09:07:04 »
Den står redan på ekonomi. Funderingen är alltså att gå från detta läge till från-läge.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2017, 09:58:39 »
Prova att ljudisolera värmepumpen och kompressorn med billjuddämpningsmattor, finns t.ex. på Biltema. Sätt tjock skumgummiliknande matta bakom mot väggen, ovanpå och på framsidan om det ryms innanför frontplåtarna. Där utrymmet är smalare kan man sätta bitumenplattor på plåtarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2017, 19:15:15 »
Det ska vi absolut se över, och även på sikt byta ut dörren då den är av det billigaste fabrikatet. Min fråga kvarstår dock om schemaläggningen och dess effekter på driftkostnad.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2017, 19:35:16 »
Det bör vara ekonomiskt att hålla lägre temp om så bara för en kortare tid.
« Senast ändrad: 17 maj 2017, 19:44:07 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2017, 20:50:52 »
Det borde inte bli någon större skillnad på driftkostnaden. Komforten borde väl vara värd nån krona per dag...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2017, 08:30:18 »
Rimligen så borde det vara så, men det jag funderar över är om pumpen efter schemaläggningen snabbt vill komma upp i den "normala" temperaturen och därför blandar in tillsatsen, vilket i slutändan leder till högre elförbrukning än om jag inte skulle sänkt temperaturen tillfälligt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2017, 09:37:49 »
Ja, vintertid kommer det att generera  mer eltillskott, det fÃ¥r du nog räkna med, men sommartid ser jag inget problem att stoppa vv-tillverkning under nÃ¥gra timmar.
Vattnet räcker säkert till för ett par duschar även om den inte värmt på några timmar.

Eller, kanske bäst att jag ändrar mig.  ::)
Det är INTE säkert att det räcker till, men det är ju inte på något sätt farligt att prova och se hur det funkar.
« Senast ändrad: 18 maj 2017, 09:39:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad fvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2017, 12:10:14 »
En annan sak man skulle kunna göra för att minska på användningen av varmvattnet är väl att sänka start/stop-tid på ekonomi-läget från standard 45-51 till exempelvis 40-46. Finns det några nackdelar med detta, bortsett från mindre varmvatten? Uppstår det lättare bakterier kanske? Tänkte oavsett inte ändra på den periodiska höjningen som går igång varannan vecka.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Schemalägga varmvattnet
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2017, 15:40:41 »
Vad jag förstått är gränsen ca. 45gr under vilken bakterietillväxt kan uppstå.

Om man har lägre temp i tanken kan detta skickas ut i vattenledningarna och man kan få tillväxt där. Detta kommer du inte åt via den periodiska höjningen om du inte spolar igenom alla ledningar samtidigt men då går väl energivinsten med lägre temp förlorad.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!