Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utblaas temp  (läst 2628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Utblaas temp
« skrivet: 13 mars 2012, 17:50:48 »

Hej ,

Kollade lite idag... vaar MHI, SRK 35ZJX-S

Vid +5 ute, 20inne... och begaert 23C hade jag 46C i utblaaset ( medium flaekt hastighet )

Vid samma ute temp och naestan samma inne och begaert 30C ( max ) kom tempen upp i 55C, samma flaekt hastighet.

Nu aer jag bara nyfiken vad ni andra faar ut ur era maskiner... Mistubishi eller ej...

Sjaelv tror jag att ovanstaaende aer OK... :-\ eller?

 :)
Haelsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utblaas temp
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2012, 20:56:17 »
verkar helt ok tycker jag.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utblaas temp
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2012, 21:17:41 »
Hei

Jeg har en ZJX50-S montert august 2011 og fikk 52 grader på utblås v/ MAX viftehastighet og 30 grader innstillt på fjernkontrollen. Innsugstemp var 25 grader og utetemp. + 7 grader.
Dette er normale verdier!
Det eneste jeg ikke er fornøyd med på denne modellen, er logikken som styrer viftehastighet på innedelen. Selv om jeg stiller inn max viftehastighet så reduserer varmepumpen selv hastigheten når ønsket temperatur er oppnådd. Dette liker jeg ikke. Slik regulering burde kun ligge i auto-funksjonenpå viftehastighet!
En annen ting jeg merker meg på utedelen er en 3 cm bred is-stripe langt nede på fordamperen, denne stripa forsvinner ikke helt ved avfrosting. Resten av fordamperen blir isfri. Forstår ikke helt hvorfor dette fenomenet oppstår. Har veid og sjekket riktig mengde kuldemedie, og alt er normalt og ihht datablad fra produsent...
Ellers er jeg meget godt fornøyd med varmepumpa... selv ved -15 grader varmer den godt. Men jeg har jo valgt en stor modell. Forøvrig scroll kompressor i 50-størrelsen.
Mvh
Varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Utblaas temp
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2012, 22:14:10 »
Hei

Jeg har en ZJX50-S montert august 2011 og fikk 52 grader på utblås v/ MAX viftehastighet og 30 grader innstillt på fjernkontrollen. Innsugstemp var 25 grader og utetemp. + 7 grader.
Dette er normale verdier!
Det eneste jeg ikke er fornøyd med på denne modellen, er logikken som styrer viftehastighet på innedelen. Selv om jeg stiller inn max viftehastighet så reduserer varmepumpen selv hastigheten når ønsket temperatur er oppnådd. Dette liker jeg ikke. Slik regulering burde kun ligge i auto-funksjonenpå viftehastighet!
En annen ting jeg merker meg på utedelen er en 3 cm bred is-stripe langt nede på fordamperen, denne stripa forsvinner ikke helt ved avfrosting. Resten av fordamperen blir isfri. Forstår ikke helt hvorfor dette fenomenet oppstår. Har veid og sjekket riktig mengde kuldemedie, og alt er normalt og ihht datablad fra produsent...
Ellers er jeg meget godt fornøyd med varmepumpa... selv ved -15 grader varmer den godt. Men jeg har jo valgt en stor modell. Forøvrig scroll kompressor i 50-størrelsen.
Mvh
Varmepumpemontør

Japp, trodde det :) Ville bara kolla... Ja ,jag är förnöjd jag med... vår MHI är
dock bara en "extra komfort" pumpe.

En ikke helt komplett avfrostning med en is stripe helt ner har jag också upplevt.
En ökning av begärd temp från 23C till 24C brukade hjälpa....
Pumpen gick dock ej med full belastning...

Har även brukt vatten för att hjälpa avrostningen... ::)

Min fru talade om för mig ( var ej närvarande >:D ) att pumpen gick fint och avfrostade OK vid -23C i Januari  :o och den är ej Norden anpassad... bara -S ej -SA
Avgav värme om än avfrostade oftare.

Som sagt, nöjd med köpet för detta pris  :)

Fast fortsatt nyfiken vad  Ni andra har för utblÃ¥s.... :D

R
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!