Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 Inställningar  (läst 1519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490 Inställningar
« skrivet: 29 januari 2019, 14:52:44 »
Hej, är ny här, tänkte försöka justera min IVT 490 för max ekonomi. Har haft den länge men inte riktigt satt mej in i allt. 1-plans hus 200m2, har en Tullikivi 2,2 tons täljstenskamin som jag eldar i varje dag. Vet nu att pumpen är för liten för huset, men det va den som kom med från husleverantören, jag visste inget om detta när jag byggde. Just nu gick jag in i installationsmenyn och stängde av elpatronen, bara på försök, få se vad som händer...Har letat lite, finns ju hur mycket som helst om pumpen här, kanske nån kan peka ut en eller ett par bra trådar för inställningar och justeringar.

Utloggad KenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 Inställningar
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2019, 23:36:18 »
Så klart att det blev riktigt kallt just när jag stängde av elpatronen, ner till -15 på nätterna. Kompressorn har i stort sett gått hela tiden nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 Inställningar
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2019, 08:06:55 »
Finns inte så jättemycket att justera på denna.
Att tänka på är att justera kurvan med radiatortermostaterna på max så att värmepumpen styr värmen i första hand.
Termostater ska endast användas i rum du vill ha svalare än vanligt och vid tillfälliga händelser som väderomslag eller huset fullt med gäster etc.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jola2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 Inställningar
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2019, 10:03:03 »
Hej.
Har samma sak.  En ivt 490 frÃ¥n 2001.  Samt 1 Tullikiivi. Har nu satt in en luft/luft värmepump som komplement dÃ¥ 490 endast är kopplad till golvvärmen pÃ¥ undervÃ¥ningen.  PÃ¥ övervÃ¥ningen har vi elradiatorer.  Har blivit mycket bra med en Mitsubishi Hero LN35 som komplement. Har stängt av alla radiatorer uppe(öppen planlösning) och vÃ¥r förbrukning är nu 40% lägre varje mÃ¥nad.  Innan 17 500KWH nu troligen ner till 12-13000kwh. Trots att vi har varmare inne nu. Och vi kommer ha kyla i sommar.   :)

När du stängde av elpatronen pÃ¥ 490n, har det blivit sÃ¥ att ni inte kunnat duscha varmt nÃ¥gra gÃ¥nger?   Min Fru och 18 Ã¥riga dotter skjuter mig om jag gör sÃ¥ att det blir sÃ¥.  :)   Hade en 490 i förra huset ocksÃ¥ och dÃ¥ blev det sÃ¥ 2 ggr när jag hade den i ekonomiläge. Inte populärt.

Samt klarar den fortfarande av att köra legionella värmningen när elpatronen är bortkopplad? 

MVH
Johan


Utloggad KenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 Inställningar
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2019, 13:32:59 »
Tack för svar!
@Carl N, jag har radiostyrda termostater i varje rum, men detta blev inte så bra så jag kopplade ur allt detta, kör alla helt öppna nu.

@Jola2, jo, sÃ¥ blev det, har 2 tonÃ¥ringar som har panik nu....  ::)
Och dom kör ju 45 minuters dushar också...
Det tog en jäkla tid att få fart på varmvattnet igen, jag fick sätta på elpatronen igen, begränsade den till 6kW dock,(ibland går mina säkringar, så jag hoppades att detta hjälper). Intressant med luft/luft pumpen, att det skulle spara så mycket trodde jag inte, har funderat på detta också, mest för kyla på sommaren dock), efter förra årets värmebölja...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!