Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drifttid/Styrning IVT Greenline  (läst 11147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #30 skrivet: 02 januari 2017, 11:07:05 »
Efter att ha kollat lite på förbrukningen känns det lite som att det är så att det är tillskottstimern som inte verkar "respekteras". Efter det att pumpen går igång så går den med endast kompressor en liten stund, dock börjar % av tillskott räkna upp direkt, sedan efter mycket kortare än tillskottstimern så är tillskottet på 50%. Sen verkar det ta ungefär en halvtimme innan den går på max tillskott. Dock så räknas ju fortfarande % tillskott upp hela tiden, den hoppar ju inte upp i steg, 0% -> 50% -> 100%.

Så det känns som att ramptiden funkar som den ska men att den tillskottstimer som faktiskt används är mycket kortare än den som visas som inställd.

Men allt detta är bara en teori utifrån att ha studerat förbrukningen och de värden pumpen visar.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #31 skrivet: 02 januari 2017, 16:21:36 »
Har nu bytt tillbaka till den gamla styrboxen och precis som när den nya installerades så slutade det konstiga beteendet med pendlande elpatron osv.

Det som jag också observerade efter bytet tillbaka, vet ej om det var där innan med den nya styrboxen, är att när pumpen kör varmvatten så stiger returtempen från elementen från ca 27-30 grader när det inte kör varmvatten till 47-50 grader. Efter lite googlande får det mig då att misstänka att växelventilen är paj eller möjligen nån givare. Kan det vara så och kan det också ha nåt att göra med det tidigare pendlande beteendet?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #32 skrivet: 04 januari 2017, 07:39:45 »
Hej,
Vad står 8.1 på? Räknar tillskotts procenten upp direkt tror jag den står på 0 eller 5. Skall stå på 60 från fabrik.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #33 skrivet: 04 januari 2017, 17:06:04 »
Hej,
Vad står 8.1 på? Räknar tillskotts procenten upp direkt tror jag den står på 0 eller 5. Skall stå på 60 från fabrik.

Hej

Den står på 90min. Har testat tidigare med lite olika och 90min känns som att det räcker men inte är för mycket.

Dock läste jag nån annanstans att procenten räknar upp när procent för procent när timern väl blivit noll, dock slås inte första steget på förrän 50% uppnåtts och andra steget när 99% uppnåtts. Har elpatronen inställd på 6kw.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #34 skrivet: 04 januari 2017, 18:32:42 »
Följande måste du ha koll på

8.1 Tillskott fördröjning (hur många minuter ska gå innan 8.3.4 börjar räkna)
8.3.4 Ramp Öppna (hur många minuter det ska ta att gå från 0 - 99)
8.3.5 Ramp stänga (hur många minuter det ska ta att gå från 99 - 0) Om denna har för högt värde så kan pumpen stanna på övertemperaturen i 8.4 Bryt tillskott eller 9.2 Stoppa pump

kolla här vad jag hade en gång i tiden https://www.abc.se/~m5938/


Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad timmy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #35 skrivet: 04 januari 2017, 18:48:34 »


Dock läste jag nån annanstans att procenten räknar upp när procent för procent när timern väl blivit noll, dock slås inte första steget på förrän 50% uppnåtts och andra steget när 99% uppnåtts. Har elpatronen inställd på 6kw.

Detta stämmer iaf på min vp. Kör med rego1000.

Utloggad lundin.goran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drifttid/Styrning IVT Greenline
« Svar #36 skrivet: 04 januari 2017, 20:09:35 »
Följande måste du ha koll på

8.1 Tillskott fördröjning (hur många minuter ska gå innan 8.3.4 börjar räkna)
8.3.4 Ramp Öppna (hur många minuter det ska ta att gå från 0 - 99)
8.3.5 Ramp stänga (hur många minuter det ska ta att gå från 99 - 0) Om denna har för högt värde så kan pumpen stanna på övertemperaturen i 8.4 Bryt tillskott eller 9.2 Stoppa pump

kolla här vad jag hade en gång i tiden https://www.abc.se/~m5938/

Just nu ser det ut som följer:
8.1    90min
8.3.4 60min
8.3.5 3min

dock kan jag inte komma åt varken 8.4 eller 9.2. Går det att komma åt dessa på nåt sätt utöver att trycka 10sek och få ACCESS=SERVICE?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!