Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oberoende anvisningar Nibe Split  (läst 61041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #15 skrivet: 18 september 2010, 00:05:10 »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #16 skrivet: 25 september 2010, 21:05:11 »
Tjena, Sjukt imponerad av manualen..

Tack Jonas!


Utloggad nyz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #17 skrivet: 28 september 2010, 22:05:49 »
Först och främst - tack för det fantastiska arbete med denna manual! Thumbsup

Jag har nu anslutit rumsgivare till min Mitsubishi Hydrolution efter att ha kört utan sedan starten 2/5. Vägde länge och väl mellan RE10 och RG10, men tillslut fick prisskillnaden fälla avgörandet och det blev RG10´n... Något som inte framgår riktigt tydligt vare sig i denna eller originalmanualen är att meny 9.3.5 inte ska ändras när RG10 används. Blev lite fundersam och lätt orolig då det dök upp "kom.fel" :-\
Sutteränghus med källare, 198 + 135 m2, byggår 1971 i Dalarna, 1-rörs radiatorer, tidigare ägare olja ca. 3 m3. Mitsubishi Hydrolution inst. April 2010 total elförbr. 1:a året 20235 kWh (varav minst 5000 är hushållsel) 2 vuxna + 3 barn. Nov -11 inst. spiskassett Contura i öppenspis

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #18 skrivet: 28 september 2010, 23:22:25 »
Först och främst - tack för det fantastiska arbete med denna manual! Thumbsup

Jag har nu anslutit rumsgivare till min Mitsubishi Hydrolution efter att ha kört utan sedan starten 2/5. Vägde länge och väl mellan RE10 och RG10, men tillslut fick prisskillnaden fälla avgörandet och det blev RG10´n... Något som inte framgår riktigt tydligt vare sig i denna eller originalmanualen är att meny 9.3.5 inte ska ändras när RG10 används. Blev lite fundersam och lätt orolig då det dök upp "kom.fel" :-\
Tack för påpekandet Thumbsup, jag var själv inte medveten om det. Jag kör själv med RE10.
Jag skall föra in detta förtydligande i nästa version.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad nyz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #19 skrivet: 30 september 2010, 10:56:58 »

Tack för påpekandet Thumbsup, jag var själv inte medveten om det. Jag kör själv med RE10.
Jag skall föra in detta förtydligande i nästa version.

MVH/Jonas

Bara glad att jag kunde bidra med nåt till ditt gedigna arbete.
Sutteränghus med källare, 198 + 135 m2, byggår 1971 i Dalarna, 1-rörs radiatorer, tidigare ägare olja ca. 3 m3. Mitsubishi Hydrolution inst. April 2010 total elförbr. 1:a året 20235 kWh (varav minst 5000 är hushållsel) 2 vuxna + 3 barn. Nov -11 inst. spiskassett Contura i öppenspis

Utloggad hydrolutiondk

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #20 skrivet: 01 december 2010, 21:47:21 »
Jeg har haft stor glæde af dette fantastiske dokument, grundigt arbejde.

Hvornår kan vi glæde os til næste version (1.1.0)?

Mvh/Gert

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #21 skrivet: 01 december 2010, 22:00:29 »
Man tackar.
Tyvärr har jag haft väldigt lite tid i höst - husrenoveringar, köksbygge, etc.
Vi får se när jag får tid över.

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Landy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Handen
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2011, 11:13:59 »
Hej
Är ny på detta forum. Har lärt mej massor av att läsa alla trådar om Nibe Split (på min står det Mitsubishi).
Särskilt tack till Jonas för "Oberoende anvisningar" som redan utklassar leverantörens.
Ett litet problem: Har sett "Protection" på displayen två gånger under den tid vi haft pumpen (10 månader).
Första gÃ¥ngen stannade pumpen och jag slog över till reservläge ett par timmar. Har sett det ytterligare en gÃ¥ng men dÃ¥ tycks  pumpen trots allt fortsätta att fungera och "Protection" slocknade.
Har frågat leverantören, som inte visste. Han frågade importören som heller inte visste vad "Protection" innebär...
Finns ett svar så är det nog på detta forum. (Kanske skulle ha startat ny tråd med frågan? :-\

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2011, 23:32:17 »
Protection kan betyda många saker såsom (med reservation):
- Att tryck och temperaturer i utedelen ligger utanför specifikation för nuvarande driftsfall.
   (kan tex vara högtryckspresostaten som löser ut vilket kan bero pÃ¥ för hög returtemperatur/för lÃ¥gt
   VB flöde)
- Att startfördröjning (20 minuter) är aktivt efter strömbortfall.
- (Harför mig att protection även visas) då det är för lite olja i kompressorns oljesump och
   pumpen hämtar hem olja och köldmedia.

Jag skulle gissa att en del fall då Protection visas endast är temporära och då borde kompressorn
gå igång efter ett tag, medans andra fall är permanenta och det föreligger ett fel i utedel eller
övriga köldmediekretsen.

Detta är dåligt beskrivet så jag reserverar mig för fel.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Landy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Handen
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #24 skrivet: 29 januari 2011, 18:34:14 »
Tack för svaret Jonas.
Då tycker jag tycker att det verkar troligt med temporärt fel eftersom den startade själv andra gången jag såg ordet dyka upp. Första gången kanske den också hade startat igen, om jag inte sett ordet och "lade mig i"...
 

Utloggad Allanfire

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2011, 21:52:05 »
hej kan man använda anvisningen till nibe vvm 300 också eller är det stor skillnad

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #26 skrivet: 31 januari 2011, 21:59:08 »
En hel del liknar Splitten, men det finns också en hel del som skiljer.
Man kan väl säkert använda manualen som vägledning om man gör
det med förnuft - men inga garantier ges ::)

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #27 skrivet: 06 mars 2011, 19:22:26 »
Imponerande arbete och struktur, Ge inte upp.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #28 skrivet: 06 mars 2011, 19:25:32 »
Har haft funderingar också publiserade i detta forum att göra en "split" av min "nu gamla" 2010, vad tror du om en sån manöver. Kan inte fatta att man gjorde en så korkad design men frys risk och allt.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Bjocla

  • Gäst
Bjocla
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #29 skrivet: 06 december 2011, 20:57:16 »
Tack, Jonas för bra anvisningar till NIBE split.
- Kanske någon har svar på denna fundering. Under hela avfrostningsfasen så är det full storm (kraftigt brus) i alla elementen. Det låter som att VB-pumpen varvar upp till 100%. Varför gör den det? Är det något som jag kan ändra på? VB är inställd helt enligt NIBES anvisningar vilket blev 20%. Förutom ett knarrande kompressorljud, som hörs högre ju snabbare kompressorn går, så är jag nöjd med anläggningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!