Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 730, optimalt luftlöde  (läst 544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
730, optimalt luftlöde
« skrivet: 05 december 2022, 10:32:22 »
Har ett luftflöde pÃ¥ ca180, huset injusterat pÃ¥ 45 l/s, detta gör att vp sällan kommer över 70hz dÃ¥ förÃ¥ngningen ligger pÃ¥ -16 ,att öka fläktvarvet antar jag skulle ge ett högre varv pÃ¥ kompressorn  samtidigt som man drar in mer kall luft att värma, sÃ¥ vad är optimalt att lÃ¥ta den gÃ¥ pÃ¥ halvfart och köra tillsats ,eller öka luftflödet.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 730, optimalt luftlöde
« Svar #1 skrivet: 05 december 2022, 11:05:39 »
För något år sedan gjorde en kille här en analys och kom fram till att ett luftflöde på runt 220 kbm/tim är det optimala.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: 730, optimalt luftlöde
« Svar #2 skrivet: 05 december 2022, 11:23:52 »
Så länge avluften är lägre än utetemperaturen bör man rimligen tjäna på det.
Finns förstås viss marginal och förluster att beakta.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: 730, optimalt luftlöde
« Svar #3 skrivet: 05 december 2022, 15:31:04 »
Avluften ligger ju normalt på -12grader, så det är tveksamt om det skulle vara optimalt.
Har nu provat att höja från 180 bs till 280bs, 50 till 80%, detta gjorde att kompressorn ökade i varv samt att framledningen steg 5 grader.
Samtidigt drar jag in betydligt mer kall luft, lvp är inte optimalt i svenskt klinat.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad 4lpha0ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Potsdam/Germany
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Optimizer, Automotive Engineer, Retro/Demoscener
SV: 730, optimalt luftlöde
« Svar #4 skrivet: 05 december 2022, 17:02:37 »
Avluften ligger ju normalt på -12grader, så det är tveksamt om det skulle vara optimalt.
Har nu provat att höja från 180 bs till 280bs, 50 till 80%, detta gjorde att kompressorn ökade i varv samt att framledningen steg 5 grader.
Samtidigt drar jag in betydligt mer kall luft, lvp är inte optimalt i svenskt klinat.
Yeah, that's the problem of exhaust heatpumps. Their optimal working point is not comparable to standard air water heatpumps. At least the air flow would have to be adapted (not only fan sync mode, but also the %) depending on the compressor frequency.
Working on the energy/comfort optimal solution for my NIBE F730 with custom control logic.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: 730, optimalt luftlöde
« Svar #5 skrivet: 05 december 2022, 17:34:22 »
Citera
Yeah, that's the problem of exhaust heatpumps

Maybe the problem is more typical for specific brands, our Comfortzone is working excellent also with lower air flows. No stupid compressor low frequency speed mode, it is running full speed when needed. But that's a different story, doesn't help in your situation. Next time, consider a different brand...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: 730, optimalt luftlöde
« Svar #6 skrivet: 06 december 2022, 10:51:04 »
Problemet är att vid lägre luftflöde nås max förångningstemp och då begränsas kompressorn, i mitt fall gick den inte över 70 Hz, nu har jag ökat luftflödet och når högre frekvens samt att avluften också är varmare vilket gör att den inte avfrostar lika ofta.
Om denna inställning är bättre och mer ekonomisk återstår att se,dra ju in en massa extra kalluft istället.
Ni som har mindre hus och låga luftflöden utnyttjar ju inte mer än hälften av pumpens kapacitet, verkar helt onödigt att köpa en dyr pump och inte använda den.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 730, optimalt luftlöde
« Svar #7 skrivet: 06 december 2022, 11:00:29 »
Jag har~200 i luftflöde under dagen i ett 180kvm hus. Mellan 22-05 har jag schemalagt 220 i flöde. Detta i kombination med SPA gör att kompressorn har möjlighet att nå 120Hz. Under dagen så dämpas behovet pga högt elpris. Funkat bra hittills då det gör att gradminuter a inte springer iväg under natten och på så sätt kan kompressorn ligga 20-40Hz under dagen och spara el samtidigt som luftflödet blir lägre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!