Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo Sap-krv 93 Ehn  (läst 8414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Supertorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sanyo Sap-krv 93 Ehn
« skrivet: 26 mars 2006, 13:30:01 »
Hej! Jag funderar på att köpa luftvärmepump....
Behöver hjälp!!!
För och nackdelar....Sanyo Sap-krv 93 Ehn
1 1/2 plans 136 m2 + 40 m2 uppvärmd källare
1 st luftvärmepump "källare"
1 st luftvärmepump "våningsplan 1"

Utloggad Beni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför köpte jag inte värmepumpen tidigare?
SV: Sanyo Sap-krv 93 Ehn
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2006, 19:37:51 »
Hej!

Jag skall försöka ge min syn på varför jag köpte en Sanyo-pump efter att ha jämfört med andra kvalitetsmärken. Jag hade tillfälle att prata med alla samtidigt, på en villamässa i höstas, innan mitt köp.

De grundläggande tekniska parametrarna är ju trots allt ganska lika mellan fabrikaten, och därför riktade jag in mig på andra faktorer. Man skall ju komma ihåg att en VP kommer att köras 5000-6000 timmar per år och minst 40 000 timmar innan man ens skall fundera på att byta ut den. (jfr med din bil, där 10 000 mil motsvarar kanske 2000 drifttimmar...). Man kan ju samla på häftiga prestandauppgifter, och Sanyo visar inte de högsta COP-värdena, men egentligen är det tillförlitlighet och livslängd som är viktigast. Här har jag höga förväntningar.

Nu fördelarna, som jag ser det.

1. Vem säljer pumpen? Sanyo-pumparna säljs genom Ahlsell, ett välrenommerat företag i Sverige med en årsomsättning på 17 miljarder. Ett så stort företag är rädd om sitt varumärke och väljer sina produkter med omsorg. Jag förväntar mig professionell uppbackning om något skulle gå snett. Jag fick tillfälle att tala med en tekniker, som svarade på mina ganska detaljerade frågor innan jag bestämde mig. Träffade också honom på mässan för ytterligare diskussion innan köp.

2. Vem installerar pumpen, och vem servar den? I mitt fall en lokal kylmontör, som jag kan nå om jag behöver och som finns i mitt närområde, inom 3 mil.

3. Vilka garantier gäller? Jag har garantier för mer än den beräknade återbetalningstiden, samt försäkring därefter upp till fem år.

4. Dokumentation om pumpens drift och service? För Sanyo-pumparna finns fullständig dokumentation på nätet genom Ahlsell. Jag har utmärkta driftkurvor, som hjälper mig att köra pumpen på rätt sätt och förstå hur den beter sig vid olika yttertemperaturer.

5. Sanyo-pumparna är provade och godkända i Sverige, se Konsumentverkets sidor.

6. Pumpen motsvarar så här långt mina förväntningar och sparar de pengar jag beräknade i förväg.


Nackdelar då?

1. Sanyo-pumpens innerdel är ingen skönhet direkt. Litet trist design, om man nu skall kalla det för sådan.

2.  Sanyo, liksom en del andra tillverkare, har sk mikrofilter av engÃ¥ngstyp, vilket ger en extrakostnad pÃ¥ en sÃ¥ där 700-800 kr om Ã¥ret. -Om man nu följer leverantörens rÃ¥d att byta dem. De har ingen praktisk betydelse för driften, dessbättre, och jag tvättar dem och Ã¥teranvänder.

3. Pumpen stänger av sig vid -20 grader, vilket en del ser som en nackdel.


När jag ser dina funderingar på en 93:a, verkar den liten i förhållande till den uppvärmda ytan du har. Kanske behöver du en 123:a, vilket jag har.

Lycka till i din utvärdering!

//beni

Mitsubishi Electric Q-Heat 660/MUZ-FD35VABH i ett Hjältevadshus 1975, 172 m2 suterräng. Värmer bostadsdelen. Tidigare hade jag en Sanyo 123, som gick sex år och sedan rasade totalt.

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
SV: Sanyo Sap-krv 93 Ehn
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2006, 22:22:13 »
Har en 93 ehn den funkar kanon !Men om jag hadde bott norr om dalälven så skulle jag satsa på en eh för dom 4 nätterna det har varit mer än -20 så har jag inte uppskattat -20 funktionen >:(.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!