Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme  (läst 3493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« skrivet: 10 mars 2022, 07:50:24 »
Hej, bor i en villa byggd 2017 med golvvärme utanför Varberg i Halland (ca 15km in i landet).
Jag har en Nibe F370 och LK ICS.2.

Jag vill ha ca 22-23 grader inomhus och har ställt respektive rumsgivare som jag vill ha det. Det är separata slingor till varje rum. Jag har kollat så chuntarna funkar och att själva LK ICS2 systemet är igång.

Jag undrar hur jag skall ställa in min F370 med detta system? När jag vaknar är det ca 19 grader inomhus men går upp till ca 20, 21 grader på dagen. Temperaturen utomhus pendlar i nuläget mellan -4 - -6 grader på natten och 4-10 grader på dagen.

Jag har följande inställningar idag:

Temperatur: 22
Ventilation: normal 65%
Värmekurva: kurvlutning 5. kurvförskjutning 2.
Extern justering: 22
Min framledning: 20
Rumsgivarinställning: aktiverad, värmefaktor 2
Punktförskjutning: utetemp 0, förändrin 2
Nattsvalka: från

Driftläge: auto
Autolägesinställningar: stopp av värme 24, stopp av tillsats 15, filtreringstid 24h

Tack på förhand.
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2022, 08:36:16 »
Golvvärme är väldigt värmetrögt och går inte att reglera värmen med snabbt. Innegivaren ska inte användas för att styra temperaturen då utan i så fall bara för att visa innetemperaturen. Avaktivera den och prova om det blir bättre efter ett par dygn. Intressant att bygget blev godkänt med bara F370. Är det ett lågenergihus/passivhus?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2022, 08:53:28 »
Hej och tack. Har avvaktiverat innegivaren. Nu står inställt värde i "gröna huset" på 0 samt att det går att ställa mellan -10 och 10.

Hur menar du med bara F370? Det är som sagt nybyggt och på ca 100m2 i två våningar med öppet till nock (halva övervåningen är som en balkong) på övervåningen sitter två radiatorer. Är ju tillsattsvärmare till F370? Är novis på detta :)
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2022, 09:20:06 »
Bra. Värmekurvan och parallell-förskjutningen kan behöva justeras nu men man ska vänta ett par dygn för att se resultatet av varje justering. Är det radiatorer på övervåningen behöver normalt dessa ha en högre framledningstemperatur/kurva än golvvärmen. Då har man en shunt på golvvärmen som tar ner temperaturen dit. Du får känna efter om radiatorerna ger tillräcklig värme med bara kurva 5.

Sedan åtminstone tio år tillbaka har man stränga energikrav på nybyggen i byggreglerna och maximalt tillåten el-effekt som tillåts till pannan. Effekten på pannan/el-patronen spärras då. F370 har bara en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. Resten är med el-patron. Det vanliga är att man nu använder den nya generationen frånluftsvärmepumpar såsom F730/F750 som kan ge ca 4 - 6 kW värme från kompressorn beroende på husstorlek/luftflöde för att uppfylla energikravet om inte huset är extremt välisolerat. Menar du att ditt hus skulle vara ca 130 kvm stort om övervåningen gick över hela ytan utan att det var öppet upp till nock? Man kan säga att värmebehovet styrs av husets volym snarare än boyta om det är öppet till nock.
« Senast ändrad: 10 mars 2022, 11:50:10 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2022, 09:27:28 »
Tack så mycket. Jag avvaktar en dag och ser hur det artar sig. Brukar ju känna på golvet om det värmer på lite :)

Menar du att jag eventuellt får köra en annan kurva pg.a. radiatorerna och låta LK chuntarna sköta justeringen till golvet?

Huset är ju godkänt med F370 så jag antar att de räknat på det men man vet ju aldrig.

Kan nog stämma att det skulle landa på ca 130 kvm om hela övervåningen hade golv.
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2022, 09:39:19 »
Precis, radiatorer kräver normalt en högre framledningstemperatur än golvvärme för att ge den värmeeffekt som behövs. ICS.2 är bara rumsregleringen och ska helst inte ensamt användas för att minska ner värmen i golvvärmevärmeslingorna. På golvvärmefördelaren bör det istället sitta en shunt med cirkulationspump som blandar returen från golven med lagom mycket värmevatten från pannan och cirkulerar detta i golven för att hålla lagom golvtemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2022, 09:48:08 »
Vad är max installerad eleffekt för uppvärmning låst på enligt meny 5.1.13? OBS Justera inget i den menyn om du inte är helt säker på vad du gör.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2022, 09:56:00 »
Ska kolla om jag kan hitta shunten :) Annars så skickar jag en bild så får du peka ut den.
Gällande 5.1.13 så är den ställd på 15000KW
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2022, 10:03:11 »
Här kommer bild på shunt. Det är två. Till vänster ut ur bild sitter fördelarna till golvvärmen. De två rören till höger är till radiatorerna på övervåningen.
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2022, 10:08:59 »
Ok då har du extra tur. Effekten har inte blivit låst i F370 som det normalt ska göras vid installationen när man bygger nytt hus. Då kan el-patronen användas fullt ut så länge säkringarna inkl husets huvudsäkringar håller. Huset är inte särskilt stort och Varberg har ett ganska milt klimat med DVUT på -12,7° så effektbehovet ska inte vara så högt men när man t.ex. använder mycket varmvatten på en gång och flera ska bada/duscha är det bra att det finns gott om effekt att värma upp pannan på nytt. Sedan gäller det att följa upp husets el-förbrukning och se om man tycker den ligger på en rimlig nivå.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2022, 10:16:37 »
Ser absolut ut som en shunt-funktion där med justeringsmöjlighet och en cirkulationspump för golven. Kanske går det att se någon modellbeteckning för att kunna få fram rätt manual? Fint att det är temperaturgivare på både framledning och retur, det underlättar injusteringen av golvvärmen väldigt mycket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2022, 10:25:20 »
Det jag hittar är följande:
LK Fördelarshunt VS 2-2,5
RSK 241 85 12
NRF 836 43 25
Article no. 241 85 12

Cirkulationspump:
Grundfos Alpha2L 15-60 130
EEI <= 0.23 - Part 2
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2022, 10:31:04 »
Det jag hittar är följande:
LK Fördelarshunt VS 2-2,5
RSK 241 85 12
NRF 836 43 25
Article no. 241 85 12

Cirkulationspump:
Grundfos Alpha2L 15-60 130
EEI <= 0.23 - Part 2

Ser att cirkulationspumpen inte är inkopplad elektriskt. Låg ett kontaktstycke uppe på den i sitt paket. Kör den på självcirkulation nu då? Antar att den ska kopplas in :)
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2022, 11:23:30 »
Ja det är jätteviktigt att cirkulationspumpen går när man har en shunt på fördelaren. Är nog ganska dålig cirkulation i golvvärmeslingorna nu med ojämn temperatur som följd. I alla fall om inte shunten står helt öppen. Brukar sitta ett vägguttag eller strömbrytare där cirkulationspumpen ska kopplas in om elektrikern gjorde sitt jobb. Annars får man dra dit det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ic00tope

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GRIMETON
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 och LK ICS2 golvvärme
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2022, 11:33:59 »
Finns uttag och kontakten till cirkpumpen lÃ¥g pÃ¥ pumpen sÃ¥ det är bara att köpa en kabeltamp och koppla in.  ::)

Tack för hjälpen.
1½-planshus byggt 2017. 100 kvm + fristående carport. Vattenburen golvvärme (LK ics2) 6 slingor med 2 separata radiatorer på övervångingen. Nibe F370 frånluftvärmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!