Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avsmak  (läst 14519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Avsmak
« skrivet: 07 maj 2013, 22:55:39 »
Jag känner avsmak och en moloken känsla.
Ändå sitter jag och svarar på inlägg i forat  :'(

Jag är sjuk.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1144
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avsmak
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2013, 23:44:26 »
Jag känner avsmak och en moloken känsla.
Ändå sitter jag och svarar på inlägg i forat  :'(

Jag är sjuk.


Antar att vi inte snackar om en enkel förkylning eller en spik i foten nu...?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Avsmak
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2013, 23:51:24 »
Antar att vi inte snackar om en enkel förkylning eller en spik i foten nu...?

Jo, spik i foten, definitivt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1144
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avsmak
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2013, 00:05:23 »
Jo, spik i foten, definitivt.


Kan då rekomendera Hasse å Tages revy apropå spik i foten....
Finns alltid dom som har det värre! ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Avsmak
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2013, 00:10:13 »
Kan då rekomendera Hasse å Tages revy apropå spik i foten....
Finns alltid dom som har det värre! ::)

Jag har i 3års tid lagt ner tid på forumet och nästan varje dag hjälpt folk med tips om deras problem.
Vad får man för det?
Jo, någon med mindre antal inlägg blir guldmedlem.

För att den har bättre språk?
Eller vad?

Förstå att man blir trött.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1144
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avsmak
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2013, 00:20:36 »
Jag har i 3års tid lagt ner tid på forumet och nästan varje dag hjälpt folk med tips om deras problem.
Vad får man för det?
Jo, någon med mindre antal inlägg blir guldmedlem.

För att den har bättre språk?
Eller vad?

Förstå att man blir trött.


Varför hänga läpp över något sådant?
Är inte vetskapen om att du hjälpt många i nöd tillräckligt?
Tror säkert att det finns många här på forumet som uppskattar dina tips!

Om inte Hasse å Tage hjälper å muntra upp stämningen så kan jag rekommendera Robert Gustavssons gestaltning av Tony Richardsson.
"Jag är inte bitter"
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Avsmak
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2013, 00:27:39 »
Varför hänga läpp över något sådant?
Är inte vetskapen om att du hjälpt många i nöd tillräckligt?
Tror säkert att det finns många här på forumet som uppskattar dina tips!

Om inte Hasse å Tage hjälper å muntra upp stämningen så kan jag rekommendera Robert Gustavssons gestaltning av Tony Richardsson.
"Jag är inte bitter"

Aftonbladet eller Expressen :)

Hängas eller skjutas?

Same same
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avsmak
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2013, 00:34:52 »
Det enda som detta bevisar är att det är otroligt svårt att ha manuella "fördelar" för speciellt värdefulla medlemmar, de som blir utsedda till guldmedlemmar (om det nu är detta som frågan handlar om) blir förhoppningsvis uppmuntrade, men alla de som (många fler) bara nästan blir utvalda riskerar bli så påverkade att de lämnar forumet.

Som administratör och moderator är det inte lätt att göra alla till lags, men jag hoppas innerligen att ni alla förstår att jag gör så gott jag kan, och att man inte är värdelös bara för att man inte blir placerad i gruppen för guldmedlemmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Avsmak
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2013, 00:46:33 »
Det enda som detta bevisar är att det är otroligt svårt att ha manuella "fördelar" för speciellt värdefulla medlemmar, de som blir utsedda till guldmedlemmar (om det nu är detta som frågan handlar om) blir förhoppningsvis uppmuntrade, men alla de som (många fler) bara nästan blir utvalda riskerar bli så påverkade att de lämnar forumet.

Som administratör och moderator är det inte lätt att göra alla till lags, men jag hoppas innerligen att ni alla förstår att jag gör så gott jag kan, och att man inte är värdelös bara för att man inte blir placerad i gruppen för guldmedlemmar.

Ja, men jag vet inte hur många smällar man tål och ända stannar i forumet.

Jag blev moderator och forumet protesterade.
Så jag blev ingen moderator men stannade ändå.

Det gör ont när folk protesterar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avsmak
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2013, 01:14:15 »
Det har jag full förståelse för.
Men jag gjorde dig ju till moderator för att jag hade förtroende för dig, tydligen mer än vad många andra hade.
Och som sagt, jag är bara människa, när/om jag ser att jag gjort en felbedömning måste jag kunna ändra mig, det betyder inte att jag inte har förtroende för dig, utan att jag tar hänsyn till även hur andra uppfattar saker och ting.

Oavsett vilket val jag hade gjort i just detta fall hade det kunnat leda till protester och avhopp, och som jag sagt många gånger tidigare så är det omöjligt att vara alla till lags som moderator, det gäller att försöka göra rätt avvägningar, och ibland blir det rätt, men ibland blir det fel.
Jag hoppas att jag oftare tar rätt beslut än fel, men till syvende och sist är det forumet utveckling som bevisar om jag gjort rätt eller fel val.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Avsmak
« Svar #10 skrivet: 08 maj 2013, 01:17:27 »
Apropå inget så tycker jag att visat 'antal inlägg' är en risk att provocera med.
Alltid någon som stör sig på att man fått någon statustitel pga antal inlägg och så får (jag) skit för detta
då de inte anser mina inlägg varit bra nog. Har inte ens bett om de där automatiska titlarna.

Bort med antal inlägg, och titlar på alla forum!   Ajabaja
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avsmak
« Svar #11 skrivet: 08 maj 2013, 01:18:55 »
Vad skulle vi då ha att bråka om?  ;)

Personligen tycker jag att antal inlägg och titlar har en rätt stor tyngd i ett forum.
De som skrivit många inlägg har som regel läst oerhört många fler och lärt sig mycket, och det bör framgå i profilen.
« Senast ändrad: 08 maj 2013, 01:20:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Avsmak
« Svar #12 skrivet: 08 maj 2013, 03:13:01 »
Jag hyser respekt för din kunskap GDS-Jan, däremot saknar jag tämligen mycket respekt för den brist på respekt du själv stundtals visar i både dina egna och andras trådar för andras kunskapsnivåer och åsikter. Jag läser dock med glädje dina inlägg oavsett, jag har vant mig vid att det ibland kan komma ngn kontroversiell ordföljd. Snudd på förväntar mig att det skall dyka upp ngt "spännande". ;) Denna tråd är ett exempel på en avart av ngt "spännande", jag förstår inte riktigt det konstruktiva syftet med skapandet av denna tråd. Inte vad för konstruktivt den kan utmynna i heller i slutänden. Syftet är att uppmärksamma att du inte uppmärksammats?

Det jag däremot har förståelse för är att om ngn har möjligheten att manuellt upplysa förstå-gångs-besökare om vilka medlemmar som på bästa sätt representerar just det forumet så väger denna in betydligt fler saker än kunskap och inovationsförmåga, bemötande torde vara en särdeles viktig "egenhet".

Notera att detta inte är ngt personligt GDS-Jan, detta är bara en "objektiv" åsikt utifrån min empiriska uppfattning som jag ensidigt skaffat mig när jag läst en (bråkdel?) av alla dina bidrag på detta forum.

Personligen lever jag efter att "första steget till kunskap är själv insikt", som en konsekvens av det dömer jag varje morgon ut mig själv och köper att jag är kass i hopp om att nå mer kunskap. :)

En eloge till Tykes fina påminnelser om gamla godingar, sjukt roligt att återuppleva dessa sketcher!

För övrigt var det inte bättre förr, däremot är det lite sämre idag! 
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Avsmak
« Svar #13 skrivet: 08 maj 2013, 07:04:45 »
Jag har i 3års tid lagt ner tid på forumet och nästan varje dag hjälpt folk med tips om deras problem.
Vad får man för det?
Jo, någon med mindre antal inlägg blir guldmedlem.

För att den har bättre språk?
Eller vad?

Förstå att man blir trött.
Man blir ju inte Guldmedlem efter antal inlägg och dom som är Guldmeflemmar har ju ett annat ansvar att det dom skriver är korrekt. Vi andra kan ju tro och tycka lite som det passar oss bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Avsmak
« Svar #14 skrivet: 08 maj 2013, 07:48:17 »
GDS-Jan

Du ska har ett stor tack för all hjälp!

Det att en del uppför sig som skit är det bara att räkna med. Det var ett antal gånger jag fick ta emot många smällar. Detta har tvingat mig till att byta nick bl.a!
Jag är inte så duktig på att uttrycka mig. Har blivit hånat för det. Men med. Jag är van :)
Ibland händer det att andra medlemmar ställer upp för en och tar en i försvar. Och det är BARA detta som gör att man återkommer!

Jag har ett par bekanta som ställer frågor via mig då de vill inte bli hånade för deras svenska. Gissar att det är betydlig fler som bara läser! Skriver inte p.g.a. rädslan att bli utskrattade då det tydligen inte spelar någon roll för Er som driver forumet.

Jag själv uppskattar all hjälp jag och mina bekanta får här. För oss är det substansen som räknas. Inte att man skriver de eller dem eller dom :)

GDS-Jan. Ett stort tack!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!