Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 Manometer och automatsäkring  (läst 1418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lindh

  • Gäst
Anders Lindh
IVT 490 Manometer och automatsäkring
« skrivet: 09 april 2019, 16:50:07 »
Har nyligen flyttat till ett enplanshus med en IVT490 från 2009. Rumsgivare i varje rum (7 st). Automatsäkringen har börjat lösa ut.

Första gången jag upptäckte det var jag på jobb (övervakning av elförbrukningen avslöjade detta redan när jag var på jobb) och när jag kom hem 8h senare var manometern på 0 bar. Satte på pannan igen och trycket steg. Nöjd så stängde jag och tänkte inte mycket mer på det...

Andra gången var jag hemma och kikade på manometern som då stod på 2,5 bar. Jag tappade ut i spillkoppen tills det var 1 bar och startade sedan pannan igen. Efter ett tag var trycket uppe igen på 2,5 bar. Jag tappade ut till 2 bar ca sedan spelade det ingen roll hur mycket jag tappade ut - trycket gick inte under 2 bar.

När jag trycker på schrader-ventilen händer ingenting, men jag misstänker att ventilen kärvat ihop - går inte få i någon luft genom den heller (ej provat högre än 2 bar tryck på ventilen dock).

Luftningsnippeln högst upp på stora tanken kommer det bara vatten ur - ingen luft.

Filtret är rengjort.

Jag har aldrig ägt en värmepump tidigare så är novis. Hur går jag vidare i detta?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 Manometer och automatsäkring
« Svar #1 skrivet: 09 april 2019, 22:35:06 »
Expansionskärlet i IVT490 brukar inte fungera mer än 5 - 10 år.
På Biltema finns ett verktyg som bör funka för att lossa schrader ventilen
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/dackverktyg/ventilnalsverktyg-2000021927
Lossar du ventilen så får du kanske klarhet i om det är ventilen som bråkar eller om expansionskärlets bälg som också är defekt. Kommer det ut vatten när du lossar ventilen vid övertryck är bälgen defekt.
Har du någon uppfattning om hur mycket vatten du fyllde på då trycket steg? Stiger trycket fort kan det vara ett tecken på att bälgen i expansionskärlet är defekt.
Att trycket steg när du fick i gång pumpen och temperaturen steg kan vara ett tecken på att vattnet inte har något luftutrymme att expandera i.
Att säkringen löst är ett annat problem.
Det finns en transformator under locket för elektroniken som försörjer fläkten, kolla så transformatorn inte är jätte varm, i så fall kan det vara problem med fläkten men den lilla säkringen försörjer även kompressorn.
« Senast ändrad: 09 april 2019, 22:49:25 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!