Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490: SkÃ¥llhett varmvatten, lÃ¥gt värmevatten.  (läst 3314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karl Bengtsson

  • Gäst
Karl Bengtsson
IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« skrivet: 03 april 2019, 21:43:52 »
Hej.

Har en IVT490 som väl är 15år gammal vid det här laget.

Jag observerar följande konstiga beteende:
GT1 28 (31,0)
Tappvarmvatten GT3:1 84
Varmvatten GT3:2 80
Värmevatten GT3:3 28

Tanken känns varm i toppen och sval i botten.
Shunten byttes för några månader sedan, verkar fungera och står på max. Vilket verkar stämma med tempen, pumpen försöker shunta ut max, men Värmevatten är inte varmare än 28.
Jag tolkar det som att pumpen kör kompressorn för att få upp GT3:3 och nå 31 grader i framledningstemp.

Tidgare har GT3:1, 3:2 och 3:3 följts åt tydligare, men nu verkar värmen "fördelas dåligt". Tidigare brukade dessa ligga runt 45-50 grader.

Tidigare har GT3:1, GT3:2 och GT3:3 följts åt mycket mer.

Jag har läst gamla trådar där folk har haft liknande problem, där shunten har spökat, då har dock GT3:3 legat på mer normala nivåer.

Några idéer innan jag ringer reparatör?

mvh
Kalle

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #1 skrivet: 03 april 2019, 21:56:24 »
Hej!
Är pannan luftad?
Funkar cirkpumpen eller är det självcirkulation?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #2 skrivet: 03 april 2019, 22:14:47 »
Det verkar som om cirkulationspumpen inte fungerar. Det blir ingen omrörning i tanken om den inte går med kraftig skiktning som resultat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #3 skrivet: 04 april 2019, 07:45:44 »
Är pumpen inkopplad till radiatorsystemet med flexibla slangar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Karl Bengtsson

  • Gäst
Karl Bengtsson
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #4 skrivet: 04 april 2019, 22:20:11 »
Hej.

Jag tror inte det sitter någon cirkulationspump? Hittar bara en pump och den verkar benämnas radiatorpump i servicemenyn. Eller är det den ändå?
Har förvisso ytterligare en pump som sitter vid golvvärmefördelningen.

Jag har provat att lufta nu på kvällen, det kom ytterst lite luft. Låter det stå över natten så får vi se om det blivit bättre!

Det är rör, sen slang. Men dessa är fastmonterade. Så inget som kan strypa flödet.

Tack för svaren så långt! Återkommer imorgon om det verkar funka bättre

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #5 skrivet: 05 april 2019, 19:17:04 »
Det är radiatorpumpen jag menar med cirkulationpumpen. Pumpen vid golvvärmen behöver vi inte bry oss om. Undersök om radiatorpumpen går. Det räcker inte med att höra att den brummar, det gör den även om den står still. Är motorhuset väldigt varmt kan det vara ett tecken på att pumpen står still. Lossa muttern som sitter på axelns förlängning på motorhuset och se efter om axeln snurrar. Det finns ett mejselspår på axeln så det är lätt att se. Det kan komma lite vatten när muttern avlägsnas.

Det kan vara slangarna som är igensatta när det är problem med värmen. Det har förekommit flera sådana fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Karl Bengtsson

  • Gäst
Karl Bengtsson
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #6 skrivet: 07 april 2019, 22:24:14 »
Hej igen.

Jag har observerat och pillat lite på pumpen under helgen.
Initialt verkade det som att luftningen hjälpte, jag fick jämnare fördelning på GT3:1, GT3:2 och GT3:3.

I går var jag dock tillbaka på ruta ett, men 80/80/26 i temperaturer.

Jag har skruvat upp skruven på cirkulationspumpen och sett att den snurrar.
@Roland. Förstår jag rätt att cirkulationspumpen i sig bör ge "tillräckling omrörning i tanken" för att jämna ut temperaturen?
Jag trodde först ni avsåg en pump vars enda syfte var att se till att temperaturen utjämnades, men jag gissar att förklaringen ovan stämmer.
Det verkar rimligt iaf.

Som sagt, pumpen verkar gå. Det är dock lite svårt att bedöma om jag får ut värme i huset då det varit ganska soligt och varmt de senaste dagarna.

Jag testade precis följande. Jag luftade/tömde värmesystemet ner till 0.5 bar och fyllde upp det igen ungefär 3ggr med pumpen avslagen.
När jag sedan slog på den igen så fick jag jag betydligt lägre GT3:2, vilket ju är rimligt då jag ersatt varmt vatten med kallt.
Tempen ökade dock snabbt, med både kompressor och tillskott avslaget. Jag tolkar det som att värme ganska snabbt överförs från beredaren till värmesystemet.
Alt. så går eltillskottet utan att det indikeras. Ingen direkt effekt på GT3:3 dock. Jag har läst andra trådar om trasiga kontaktorer. Men då borde jag få varmt i GT3:3 också tänker jag.

Givet att pumpen går kanske igensatta slangar är problemet som du säger Roland.
Jag har ingen bra idé på hur jag ska diagnostisera det dock. Några idéer?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #7 skrivet: 08 april 2019, 13:00:32 »
När det är normalt flöde i radiatorkretsen ska vattenströmmen från returen räcka till för att röra om i nedre delen av tanken. Att det inte blir varmt där GT3:3 sitter beror på att givaren sitter under elpatronen. Det blir skiktning i vattnet, det varma vattnet når så att säga inte ner till GT3:3-givaren.

I och med att pumphjulet roterar har uteslutningsmetoden gjort att den troligast orsaken till problemet är igensatta slangar. Tyvärr finns det inget annat sätt att bekräfta det än genom att skruva loss en slang och undersöka den. I så fall är det lämpligt att börja med den som sitter på radiatorreturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #8 skrivet: 09 april 2019, 07:11:11 »
Jag undrar om shunten är OK?
Vet att det varit problem med flexslangar på andra modeller av IVT, men inte tidigare sett att IVT490 haft detta problemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #9 skrivet: 09 april 2019, 08:05:48 »
Det är möjligt att shunten kan vara problemet men den står på max och det är rätt ovanligt att de krånglar. Tror inte typen av pump påverkar möjligheten att det blir igensatta slangar. Det är nog samma typ av slangar till alla pumpar.

Men det bör vara enkelt att undersöka om shunten krÃ¥nglar. Ställs värmekurvan pÃ¥ noll bör shunten börja stänga. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #10 skrivet: 09 april 2019, 09:49:51 »
Kan kanske vara mer än ett problem.

Ovanför Shunten kan man se och känna på undersidan av värmebehållaren då denna inte har någon isolering. Känner man med handen här så skall man känna ungefär samma temperatur som GT3:3 visar. Avviker detta för mycket kan det vara ett givarproblem (men borden inte gör att värmen upphör).
Går också att manövrera shunten manuellt (genom att dra ut/trycka in vredet på shuntmotorn) om du öppnar shunten och känner med handen på neråtgående rör mot Cirkulationspumpen så skall detta anta kvickt samma temperatur som du har på GT3:3. Om du stänger shunten och väntar en längre stund skall röret anta retur temperaturen från huset.
Glöm bara inte att återställa shunt vredet i rätt läge.
Sen kan det vara mekaniskt fel mellan shuntmotorn och shuntventilen så den inte får ventilen med sig, men kanske lite långsökt.
Detta kan kanske ge ledtrÃ¥dar om du verkligen har cirkulation i systemet eller ej.   
« Senast ändrad: 09 april 2019, 10:17:21 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad butterworth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #11 skrivet: 09 april 2019, 20:34:16 »
Shunten verkar vara OK, den rör sig som den ska! Den är dessutom bara någon månad gammal.

Just nu verkar pumpen fungera "bättre" Ungefär 50/45/30 på givarna, för en stund sedan. Sen gick tillskottet in och nu ligger vi på 50/48/41.

Jag har klurat lite på det där med igensatta slangar. Jag sa i mitt andra inlägg att det var rör, sen slang, men jag hade nog kollat snett.
Det är rör hela vägen.
Angående huruvida jag har flöde i systemet. Jag har termometrar på utgående och ingående vatten från golvvärmeslingorna. Där skiljer det cirka 5 grader, så någon slags cirkulation är det ju.
Tänkte inte på det förräns nu!

Hur borde det bete sig om huset är varmt? Jag har observerat problemen vid stark instrålning, med temperaturer i huset en bit över vad termostaterna är ställda på.
Om alla slingorna är stängda av termostaterna, får jag då dåligt flöde och dålig omrörning? Jag skulle spontant gissa på nej. Klurar på om det kan vara en alternativ förklaring?
Eftersom det fungerar till och från...
/Karl Bengtsson

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #12 skrivet: 09 april 2019, 21:50:18 »
Om termostaterna stänger alla slingorna blir det ingen cirkulation och därmed ingen omrörning i tanken så det måste vara förklaringen.

Finns det inga flexslangar kan det gärna inte bli stopp i cirkulationen av den anledningen. Att jag spårade in på den teorin berodde på att det har varit ett antal sådana fall.

Det är inte bra med så hög temperatur som 80 grader i tanken. När temperaturen går över 60 grader stängs värmepumpen av. Den fungerar då som en ren elpanna vilket kommer att synas på elräkningen.

Systemet är fel inställt. Man ska ha en värmekurva som gör att det blir önskad temperatur i huset med öppna termostater. Termostaterna ska bara stänga när solen eller annan värmekälla ger för hög temperatur inne. Alternativt har man en innegivare som komplement som sänker framledningstemperaturen vid sådana tillfällen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad butterworth

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490: Skållhett varmvatten, lågt värmevatten.
« Svar #13 skrivet: 10 april 2019, 22:18:59 »
Då hoppas jag det var det som hände!

Å andra sidan borde det kanske fortfarande varit cirkulation genom radiatorerna på övervåning, då dessa står på max.

Jag är medveten om att det är optimalt att ha termostater på max och styra med framledningstempen. Jag har medvetet ställt ner termostaterna för att under vintern låta pumpen jobba mot en inomhustemp på cirka 17-18.
Jag har sedan eldat i kaminen för att få 20-21 när vi är hemma, en brasa när man kommer hem har räckt bra.
Tanken är att pumpen inte ska ligga och trycka ut värme i huset när jag eldar. Planlösningen är öppen, och kaminens värme sprids bra i större delen av huset.

Nu när det blivit varmare och vi inte längre eldar är det kanske lämpligare att ställa upp termostaterna på max igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!