Författare Ämne: Kompressorstarter  (läst 871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kompressorstarter
« skrivet: 24 september 2017, 13:16:42 »
Har några funderingar om detta.
Man vill ju ha sÃ¥ fÃ¥ starter som möjligt eftersom det sägs slita pÃ¥ KP ,  gäller detta endast on/off pumpar eller även inverters ?
I forumet ser jag att många tipsat om ändra gradminuter ,jag har ställt ner gradminuter från -60 till -120 och har nu i snitt 7,4 starter per dygn.
Ett för högt (-) värde kommer väl pÃ¥verka inomhusklimatet med större tempskillnander ?  När jag kollade med Nibe supporten sÃ¥ tyckte dom att man skulle ha kvar -60  det var optimalt enl. dem. 
Finns det nån data för hur mycket KP slits av många starter, eller är den nya tekniken med inverters för färsk ännu ?
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kompressorstarter
« Svar #1 skrivet: 24 september 2017, 13:30:03 »
Hur mycket det sliter med lite mer starter är det ingen som kan säga utan det handlar mer om tro. Dagens maskiner som oftast har mjukstarter påverkas än mindre av startmomentet. En start i timmen är inga som helst problem. Kontaktorer som väl är det som slits mest brukar ha en medellivslängd på ca 20 miljoner tillslag och max ca 3000/timme.
Det som i alla fall måste vara viktigast av allt måste ju vara att man har ett bra inomhusklimat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressorstarter
« Svar #2 skrivet: 24 september 2017, 15:33:14 »
tack för svaret ,  det var som jag trodde dÃ¥  :)
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!